1. „Podróż za jeden uśmiech” – powitanie – rodzic zaprasza dziecko do pociągu i okrąża z nim pomieszczenie. Potem komunikuje, że zamieniają się w samoloty, autokary, samochody i łodzie. Za każdym razem rodzic i dziecko naśladują dany środek transportu według własnego pomysłu. Zabawa może odbywać się przy muzyce np. „Wakacyjne reggae”.
Muzyka: https://www.youtube.com/watch?v=Fkay6ge6sts
2. „Ruszamy w podróż” – zabawa ruchowa – dziecko naśladuje ruchy wybranego środka transportu. Rodzic mówi w międzyczasie: „Wyjrzyj za okno, rozejrzyj się… Co widzisz? Ojej, ja widzę chmury! A nie to… to chyba góry! A może jednak chmury? Jak myślisz? Tak, to góry! Jakie piękne, jakie wysokie. Może się tu zatrzymamy? Stop, odpocznijmy tu trochę.
3. „Góry w Polsce” – pogadanka – rodzic rozkłada mapę Polsko i pyta:
- Czy byłeś/byłaś kiedyś w górach?
- Po co ludzie tam wyjeżdżają? (kontakt z przyrodą, piękne widoki, spacery, odpoczynek)
- Czy wiesz, gdzie w Polsce mamy najwięcej gór? (rodzic lub dziecko prezentuje południową część Polski na mapie)
- Jakim kolorem są one oznaczane na mapie? (czerwonym)
Następnie rodzic prezentuje napis: „GÓRY” i wspólnie z dzieckiem dzieli to słowo na sylaby oraz umieszcza w odpowiednim miejscu na mapie.
Napis: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/GoryWPolsceM.pdf
4. „Wspinaczka górska” – zabawa ruchowa – dziecko naśladuje ruchy rodzica: „wspinamy się wysoko” (kolana unosimy wysoko w górę), „idziemy ciężko pod górę” (schylamy się i powoli unosimy nogi, głośno oddychamy), „zbiegamy z górki na pazurki” (biegniemy swobodnie truchcikiem), „oddychamy czystym powietrzem” (zatrzymujemy się i bierzemy głębokie oddechy) „oglądamy piękne widoki przez lornetkę” (rozglądamy się, robiąc lornetkę z dłoni), „widzimy, że komuś coś się stało, dzwonimy po pomoc” (robimy telefon z dłoni). Następnie rodzic pyta dziecko, jakie zna numery alarmowe i informuje o numerze telefonu do GOPR-u (Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego) – 985. Kolejny wspólnie powtarzają numery telefonów:
- policja – 997
- straż pożarna – 998
- pogotowie – 999
- numer ratunkowy – 112
- GOPR – 985
5. „Zasady górskich wędrówek” – oglądanie filmu – rodzic informuje, że za chwileczkę obejrzą film. Prosi dziecko, by zapamiętało zasady bezpieczeństwa w górach. Po projekcji filmu dziecko podaje swoje propozycje zasad, a rodzic zapisuje je na kartce. Na koniec wszystkie czyta, a dziecko i rodzic mogą podpisać się pod nimi odbijając palec zamoczony w farbie, zobowiązując się do ich przestrzegania.
Przykładowe zasady:
- przygotuj wcześniej trasę
- miej odpowiednie buty, kurtkę przeciwdeszczową i ciepłą bluzę
- zabierz ze sobą mapę, apteczkę, wodę i jedzenie
- miej naładowany telefon, a w nim numer ratunkowy
- poinformuj kogoś o swoich planach
- sprawdź pogodę
- wyjdź wcześnie rano
- poruszaj się tylko po wyznaczonym szlaku
- idź w grupie
- zabierz ze sobą śmieci
6. „Wycieczka” – osłuchanie z piosenką – dziecko aktywnie słucha piosenki. Jego zadaniem jest klasnąć w ręce za każdym razem, gdy usłyszy słowo „przygoda”. Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści piosenki, pyta, jakie pojawiły się w niej miejsca oraz środki transportu. Potem dziecko powtarza za rodzicem słowa dwóch pierwszych zwrotek oraz refrenu.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=g59LRJF89G8&t=
Wycieczka
Ruszamy na wycieczkę,
w góry lub nad rzeczkę.
Możemy zwiedzić zamek
i wejść na wielką tamę.
Na plecy biorę plecak,
przygoda na mnie czeka.
To wielka przygoda,
małego człowieka.
Na plecy biorę plecak,
przygoda na mnie czeka.
To wielka przygoda,
małego człowieka.
Autobusem, samochodem,
jadę na przygodę.
Samolotem chętnie latam,
We wszystkie strony świata.
Na plecy biorę plecak,
przygoda na mnie czeka.
To wielka przygoda,
małego człowieka.
Na plecy biorę plecak,
przygoda na mnie czeka.
To wielka przygoda,
małego człowieka.
7. „Spacer w górach” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się w rytmie piosenki „Wycieczka”. Gdy rodzic zatrzymuje muzykę, kuca i powoli wspina się aż do wspięcia na palce i wyciągnięcia rąk w górę. Zabawa trwa całą piosenkę.
8. „Nature” – osłuchanie z piosenką – rodzic włącza piosenkę, jeśli jest możliwość to z teledyskiem.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=bi3nHgwxssc
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/Nature.pdf
Nature
I love the mountains. I love the river.
I love the cloud. Up up in the sky.
Flowers and trees are loved by the bees.
Flowers and trees are loved by the bees.
I love the mountains. I love the river.
I love the cloud. Up up in the sky.
Birds love the butterflies. And butterflies love the sky.
Birds love the butterflies. And butterflies love the sky.
NAD WODĄ
9. „Wody w Polsce” – pogadanka – rodzic pyta dziecko, jakie wody w Polsce zna. Podsumowuje/informuje, że Polska leży nad Morzem Bałtyckim, natomiast krainą z największą ilością jezior są Mazury. Najdłuższa rzeka to Wisła. Prezentuje i odczytuje napisy: „Morze Bałtyckie”, „Mazury” i „Wisła”. Kolejno rodzic pyta, jakim kolorem zaznacza się wody na mapie (niebieskim). Potem rozkłada mapę i prosi dziecko, by dopasowało odpowiednio podpisy – jeżeli jest taka potrzeba pomaga. Dziecko powtarza nazwy. Rodzic pyta, czym charakteryzuje się morze, czym jezioro, a czym rzeka. Podsumowuje/uzupełnia informacje:
Morze ma słoną wodę, jest częścią oceanu. Występują na nim większe fale niż na jeziorze.
Jeziora są to wody zebrane w zagłębieniach, mają słodką wodę.
Rzeka płynie, jest to ciek, który płynie w korycie. Ma swoje źródło, czyli miejsce, z którego wypływa, i ujście, czyli miejsce, do którego wpływa.
Napisy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/WodyWPolsce.pdf
10. „Jedziemy na wakacje” – słuchanie wiersza „Jedziemy na wakacje”:
Jedziemy na wakacje
Na wakacje pojedziemy,
ja nad morze, a gdzie ty?
– Ja zostanę w naszym mieście,
a kto jeszcze? Może wy?
Ja pojadę pewnie w góry,
bo tam swoją ciocię mam.
A ja będę z tatą na wsi,
bo mój dziadzio mieszka tam.
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza:
- Dokąd wybierają się dzieci z wiersza?
- Gdzie dziecko z wiersza ma swoją ciocię?
- Gdzie inne dziecko z wiersza ma dziadka?
- Z kim wybierze się ono na wieś?
11. „Pamiątkowe lato” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada przedmioty, które można przywieźć z wakacji w górach i nad morzem (muszelki, piasek, małą latarnię, gadżety do pływania, kapelusz słomkowy, góralskie kapcie, ciupagę, kapelusz góralski) lub obrazki je przedstawiające. Pyta dziecko, co tutaj zostało ze sobą zmieszane, czym te przedmioty są (pamiątki) i prosi, by podzieliło na te, które można przywieźć z gór, a które znad morza. Dziecko dzieli te przedmioty na dwa zbiory, nazywając każdy z nich. Następnie przelicza elementy każdego zbioru i porównuje ich wielkość.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/PamiatkoweLato.pdf
12. „Zasady bezpieczeństwa nad wodą” – pogadanka – rodzic prosi dziecko, by zastanowiło się, o czym należy pamiętać podczas wakacji nad wodą. Pyta, czy wie, jaki kolor flagi zabrania kąpieli w morzu czy jeziorze (czerwony). Rodzic zapisuje pomysły dziecka, a potem dziecko i rodzic mogą się pod nimi podpisać odbijając swój palec zamoczony w farbie, zobowiązując się do ich przestrzegania.
Przykładowe zasady:
- wchodź do wody tylko z osobą dorosłą
- nie oddalaj się od opiekunów
- pamiętaj o rękawkach bądź kole ratunkowym
- używaj kremu do opalania
- miej zawsze nakrycie głowy
- pływaj tylko w wyznaczonych do tego miejscach
- zabierz ze sobą swoje śmieci
- zakładaj kapok na łódce, statku, rowerze wodnym, kajaku
- stosuj się do poleceń ratownika i zwracaj uwagę na kolor flagi
* Możemy również zaprezentować film „Bezpieczeństwo dzieci nad wodą”.
Film: https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA
13. „Kamienie” – zabawa ruchowa – rodzic rozkłada na dywanie szarfy/obręcze lub wycięte koła, które będą symbolizować kamienie w rzece. Zadaniem dziecka jest dostać się na drugi koniec dywanu, przeskakując z „kamienia na kamień”. To samo robi w drugą stronę. Można ustalić, że najpierw skacze obunóż, a potem na jednej nodze lub przeskakuje z nogi na nogę.
U DZIADKÓW
14. „Miasto i wieś” – zabawa dydaktyczna – rodzic pyta dziecko, co to jest miasto, a co to jest wieś i czym się od siebie różnią. Po jego wypowiedzi wyjaśnia, że będzie mogło sprawdzić to na ilustracjach, które pokaże. Rodzic prezentuje najpierw zdjęcie miasta i dziecko mówi, co widzi, a potem wsi. Po wypowiedzi na temat obu obrazków dziecko szuka podobieństw i różnic między nimi.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/MiastoIWies.pdf
15. „Konie i wozy” – zabawa ruchowa – dziecko i rodzic stają w parze jeden za drugim. Osoba z przodu podaje ręce drugiej osobie do tyłu. Poruszają się do piosenki „Konik” w sposób wskazany przez rodzica: bieg, marsz, podskoki. Co jakiś czas następuje zmiana miejsc w parach i zmianę sposobu przemieszczania się.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=wDP1D5L7vQk
16. „Ciekawe miejsca” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada zdjęcia Gdańska, Torunia, Zakopanego, Warszawy i Krakowa oraz podpisy do nich. Pyta dziecko, czy zna te miejsca, czy któreś kojarzy. Wyjaśnia, co znajduje się na fotografiach i dopasowuje do nich odpowiednie podpisy. Prosi dziecko o podzielenie nazw miast na sylaby. Wskazuje je na mapie, a dziecko układa na niej odpowiednie podpisy. Dopowiada informacje o tych miastach:
Warszawa – to stolica Polski i jej największe miasto. Możemy wybrać się na spacer do Parku Łazienki Królewskie, zwiedzić Stare Miasto czy przepłynąć promem po Wiśle. Poza tym, znajduje się tutaj Stadion Narodowy i wiele ciekawych muzeów.
Kraków – dawna stolica Polski. Znajdziemy tu przepiękny Rynek z Sukiennicami, Zamek Królewski na Wawelu, a w jego pobliżu – Smoka. To miasto również położone jest nad Wisłą, możemy usłyszeć w nim hejnał grany z Bazyliki Mariackiej.
Zakopane – stolica najwyższych polskich gór, czyli Tatr. Stąd o krok by je zdobywać czy wybrać się na spacer do przepięknie położonego jeziora, zwanego Morskim Okiem. Tu znajdziemy też skocznie narciarskie.
Toruń – kolejne miasto położone nad Wisłą. Jego starówka podziwiana jest w całym świecie. Ma swoją Krzywą Wieżę i Muzeum Piernika. Tutaj urodził się Mikołaj Kopernik.
Gdańsk – miasto położone nad Morzem Bałtyckim, a dokładnie nad Zatoką Gdańską. Również ma przepiękną starówkę i swoją Bazylikę Mariacką.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/CiekaweMiejsca.pdf
Napisy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/PodpisyCiekaweMiejsca.pdf
17. „Puzzle” – zabawa dydaktyczna – rodzic przygotowuje pocięte na części obrazki z symbolami polskich miast, klej oraz kartki. Razem z dzieckiem układa je i przykleja na kartce. Po skończonej pracy dziecko mówi, co się na nich znajduje i z jakim miastem jest związane. Jeśli nie wie, to wyjaśnia to rodzic. Później dziecko może je pokolorować.
– Warszawa: Syrenka Warszawska – znajduje się w herbie Warszawy, jest bohaterką kilku legend, w Warszawie jest kilka jej pomników
– Kraków: Smok Wawelski – bohater legendy, którego pokonał szewc Skuba, znajduje się nad Wisłą w pobliżu Zamku na Wawelu
– Toruń: Piernik – tradycyjny toruński wypiek, związany z legendą o Katarzynce, która upiekła je dla króla; w Toruniu jest Muzeum Piernika
– Gdańsk: Neptun – fontanna przedstawiająca boga morza, zlokalizowana na gdańskiej starówce
– Zakopane: Tatry – najwyższe góry w Polsce, na które wiele szlaków zaczyna się właśnie w Zakopanem, z którego są na nie piękne widoki
Puzzle: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/PuzzleSymboleMiast.pdf
18. „Rowerek” – zabawa ruchowa – rodzic pyta dziecko, czy na wsi i w mieście można jeździć na rowerze oraz jak nazywają się specjalne do tego miejsca (ścieżka rowerowa) i gdzie się one częściej znajdują (w miastach). Następnie zaprasza dziecko na przejażdżkę rowerową. Rodzic i dziecko kładą się na dywanie na plecach i poruszają ugiętymi nogami w powietrzu, naśladując jazdę rowerem. Rodzic mówi, np.: „Rozpędzamy się… Jedziemy pod górę, jest nam bardzo ciężko… a teraz szybko, bo zjeżdżamy z górki! Ponownie się rozpędzamy, ale coś nam wyszło na drogę, musimy hamować”.
19. „W podróży po Polsce” – wykonanie kart pracy:
https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/WPodrozyPoPolsceM.pdf
20. „Wakacje w Polsce” – wykonanie pracy plastycznej – rodzic pokazuje dziecku dwie propozycje pracy plastycznej i omawia, jak należy je wykonać
- Decydujemy się którą pracę plastyczną chcemy wykonać
- Rwiemy kolorowe kartki na mniejsze części
- Smarujemy klejem wybrane miejsce
- Wyklejamy obrazek skrawkami papierów kolorowych
Szablon: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/WakacjeWPolsceSzablonM.pdf