
Opis aktywności:
1. „Witają się paluszki” – wskazujemy na swoją dłoń i nazywamy poszczególne palce, a następnie mówimy, że dziś przywitamy się np. kciukami/palcami serdecznymi/wskazującymi/środkowymi/małym. Dzieci witają się wybranymi palcami z nami i spotkanymi osobami.
2. „Zagadkowe instrumenty” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające rożne instrumenty i czytamy kolejno zagadki o instrumentach. Dzieci odgadują nazwy poszczególnych instrumentów i odszukują odpowiednie karty obrazkowe.
Ma trzy nogi – nie do biegania.
Ma klawisze – nie do pisania.
Ma pedał – nie do gazu.
Gdy zagra, poznasz go od razu. (fortepian)
Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra:
tra ta ta ta ta. (trąbka)
Okrągły, brzuchaty,
wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym
by w niego uderzyć. (bębenek)
Zrobione są z drewna.
Cztery struny mają.
Gdy pociągniesz smyczkiem,
to pięknie zagrają. (skrzypce)
Palce w struny uderzają,
dźwięki z niej wydobywają.
Różnych dźwięków cała gama,
może na niej zagrasz sama? (gitara)
Mały i cienki, cieniutkim głosem
zagra piosenki pod twoim nosem. (flet)
3. „Na czym gram?” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie wygrywanym na tamburynie. Na przerwę w grze naśladujemy grę na wybranym instrumencie muzycznym. Zadaniem dzieci jest odgadnąć jaki to instrument. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
4. „Na czym gra ta osoba?” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające osoby grające na różnych instrumentach bez tych instrumentów, tak, aby dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie zaprasza do siebie dziecko i prosimy je o odsłonięcie kart, zastanowienie się na czym gra dana osoba i nazwanie tego instrumentu. Możemy również poddawać w wątpliwość odpowiedzi dzieci mówiąc: „Mnie się wydaje, że może ona grać na … (podajemy błędną odpowiedź)”, a dziecko ma za zadanie uzasadnić dlaczego nasz wybór jest błędny, a ich prawidłowy np. „Ta dziewczynka nie może grać na trąbce, bo trzyma ręce za nisko i widać, że uderza w klawisze/nie wdmuchuje powietrza do trąbki”.
5. „Gram na …” zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie w rytmie muzyki klasycznej. Na przerwę w grze podajemy nazwę instrumentu, a dzieci naśladują grę na tym instrumencie. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.
6. „Jaki to instrument?” – zabawa dydaktyczno-muzyczna – odtwarzamy dzieciom dźwięki różnych instrumentów, a dzieci zgadują jaki to instrument.
7. „Instrumenty dobrze znam” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie. co jakiś czas odtwarzamy dźwięki wybranego instrumentu muzycznego, a dzieci zatrzymują się, naśladują grę na nim i nazywają instrument. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
8. „Piosenka o instrumentach” – nauka piosenki – nauka trzeciej zwrotki piosenki „Piosenka o instrumentach”.
9. „Piosenka o instrumentach” – improwizacja ruchowa do piosenki – dzieci śpiewają i poruszają się po sali w rytmie piosenki „Piosenka o instrumentach”.
10. „Jaka to melodia?” – zabawa dydaktyczno-muzyczna – odtwarzamy po kilka/kilkanaście sekund znanych dzieciom piosenek. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej rozpoznać co to za piosenka i spróbować zaśpiewać chociaż kawałek.
11. „Kolorowa muzyka” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali przy dźwiękach muzyki klasycznej wyobrażając sobie kolory, miejsca, nastroje, które przynosi im ta muzyka. Po 1,5-2- minutach dzieci siadają w kole na dywanie i opowiadają o swoich wyobrażeniach.
12. „Maluję muzykę” – zabawa plastyczno–muzyczna – tłumaczymy dzieciom, że za chwileczkę będą tworzyć obrazy do muzyki. Ich zadaniem będzie zamoczenie palców w wybranych kolorach farb i malowanie nimi po kartce papieru w rytmie muzyki.
13. „Muzyka jak motyl” – zabawa ruchowa – rozdajemy dzieciom kolorowe chustki. Dzieci tańczą z kolorowymi chusteczkami w rytmie muzyki klasycznej. Zabawę prowadzimy przez 2–3 minuty.
14. „When The Band Comes Marching In” – słuchanie i śpiewanie piosenki – w trakcie piosenki pokazujmy odpowiednie karty obrazkowe i wykonujemy odpowiednie ruchy, dzieci śpiewają piosenkę i naśladują ruchy.
15. „What is your favorite instrument?” – zabawa dydaktyczna – zadajemy dzieciom pytanie: „What is your favorite instrument?”. Jeśli zajdzie taka potrzeba zadajemy pytanie po polsku: „Jaki jest twój ulubiony instrument?”, następnie jeszcze raz w języku angielskim. Staramy się, aby dzieci odpowiadały na pytanie pełnym zdaniem np. „My favorite instrument is the gitar”.
Załączniki:
Karty obrazkowe do zabawy: „Zagadkowe instrumenty”

Karty obrazkowe do zabawy: „Na czym gra ta osoba?”

Karty pracy do piosenki: „When The Band Comes Marching In”

Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA – muzyka do zabawy „Gram na…”, „Kolorowa muzyka”, „Maluję muzykę” i „Muzyka jak motyl”
- https://www.youtube.com/playlist?list=PLNm0isoSFUxHIf0P5jbi4RQhgr7eqAklr – dźwięki instrumentów muzycznych do zabawy „Instrumenty muzyczne”
- https://www.youtube.com/watch?v=2mODTjHMM1s – piosenka „Piosenka o instrumentach”
- https://www.youtube.com/watch?v=RIDTEcmk2Uc&list=PLpqe2mP6UqLlG4k7i72JE5PlUgzD23k5h – przykładowe piosenki do zabawy „Jaka to melodia?”
- https://supersimple.com/song/when-the-band-comes-marching-in/ – piosenka „When The Band Comes Marching In”