
1. „Wszyscy są, witam Was” – wraz z dziećmi stojąc w kole śpiewamy i wykonujemy kolejne czynności:
Wszyscy są, (zataczamy ręką krąg)
witam was! (rozkładamy ręce w geście powitania)
Zaczynamy już czas! (wskazujemy zegarek na ścianie)
Jestem ja, (wskazujemy na siebie)
jesteś ty, (wskazujemy na wybraną osobę)
raz, dwa trzy! (trzy razy klaszczemy w dłonie)
2. „Magiczne instrumenty” – zabawa dydaktyczna – umieszczamy na dywanie worek z kartami obrazkowymi przedstawiającymi różne instrumenty. Następnie zapraszamy dzieci i prosi je o wyjmowanie, nazywanie instrumentów i dzielenie nazw na sylaby i głoski. W miarę możliwości prezentujemy dany instrument, pokazujemy jak się na nim gra i podajemy dzieciom, aby miały możliwość go wypróbować. Omawiając instrument, którego nie mamy możliwości zaprezentować naśladujemy grę na nim i prezentujemy jaki dźwięk wydaje. Po wyjęciu wszystkich kart obrazkowych z worka, pytamy dzieci: „Na jakie zbiory możemy podzielić te instrumenty?”. Dzieci podają swoje propozycje i segregują według nich karty obrazkowe. Następnie umieszczamy na dywanie 4 obręcze i karteczki z podpisami kategorii instrumentów muzycznych prosząc dzieci o ich odczytania. Potem wyjaśniamy jakie rodzaje instrumentów znajdują się w danej grupie i zapraszamy kolejne dzieci do klasyfikowania instrumentów.
- strunowe – instrumenty w których źródłem dźwięku jest struna drgająca pod wpływem pocierania smyczkiem, szarpania lub uderzania (fortepian, pianino, skrzypce, wiolonczela, gitara klasyczna, harfa)
- dęte – instrumenty w których dźwięk powstaje, gdy muzyk wdmuchuje do nich powietrze (flet, trąbka, saksofon, puzon, tuba)
- perkusyjne – instrumenty w których dźwięk wydobywany jest głównie przez uderzenie (kotły, perkusja, wibrafon, trójkąt, tamburyn)
- elektryczne – instrumenty w których dźwięk wytwarzany jest za pośrednictwem drgań elektrycznych – muszą być podłączone do prądu (organy elektryczne, gitara elektryczna)
Podzielone na kategorię karty obrazkowe zostawiamy z boku na dywanie – będą jeszcze potrzebne do kolejnej zabawy.
3. „Muzyczne sylaby” – zabawa ruchowa – prosimy dzieci, by dokończyły nazwę instrumentu, którego pierwszą sylabę wypowiemy i naśladowały grę na nim np. ma (marakasy) dzieci naśladują ruchem ręki, grę na marakasach. Następnie dzieci poruszają się swobodnie po sali i na sygnał np. klaśnięcia, zatrzymują się, i podajemy pierwszą sylabę kolejnego instrumentu (jeśli występuje trudność w odgadnięciu instrumentu podajemy kolejną sylabę). Dzieci ponownie dokańczają i naśladują grę na instrumencie. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.
4. „Gdzie jest więcej?” – zabawa matematyczna – pytamy dzieci: „W którym z powstałych zbiorów jest najwięcej/najmniej elementów?”. Następnie dziecko przelicza każdy zbiór i dopasowuje cyfrę, która opowiada ilości elementów w nim zawartych. Następnie wskazujemy dwa zbiory i zadajemy pytanie: „Gdzie jest więcej elementów?”. Dziecko odpowiada i dopasowuje kartonik z odpowiednim znakiem (<, >, =). Potem wskazuje inne zbiory i pyta: „Gdzie jest mniej elementów?” itd. Zadajemy tego typu pytania 7-8 razy. Następnie prosi o wspólne posprzątanie kart obrazkowych do woreczka.
5. „Dyktando muzyczne” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – dzieci podskakują w górę, gdy gramy na trójkącie; klaszczą w dłonie, gdy gramy na bębenku; obracają się wokoło własnej osi, gdy gramy na marakasach; śpiewają „Wlazł Kotek na płotek..”, gdy gramy na tamburynie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając instrumenty.
6. „Muzyczna matematyka” – zabawa matematyczna – układamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające instrumenty muzyczne/instrumenty muzyczne i kartoniki z cyframi i znakami matematycznymi. Następnie zapraszamy do siebie dziecko i wymyślamy proste zadania z treścią, a dzieci obrazują je kartami obrazkowymi/instrumentami. Kolejno rozwiązują zadanie i zapisują działania poprzez ułożenie kartoników z cyframi i znakami matematycznymi.
- Kasia ma 2 flety i jedną gitarę. Ile instrumentów ma Kasia?
- W przedszkolu są: 3 gitary, 2 flety i 1 tamburyn. Ile instrumentów jest w przedszkolu?
- Zosia ma 4 kolorowe bębenki, a jej brat Tomek ma 5. Ile bębenków ma Zosia i Tomek?
- W sklepie muzycznym było 10 instrumentów. Sprzedawca sprzedał 6 instrumentów. Ile instrumentów zostało w sklepie?
- Bogdan ma jeden saksofon, a Krzysiek ma jedną trąbkę. Który z chłopców ma więcej instrumentów?
7. „Ile dźwięków słyszysz? – zabawa dydaktyczno–matematyczna – rozkładamy na dywanie kartoniki z cyframi i wystukujemy określoną liczbę uderzeń na trójkącie. Zadaniem dziecka jest policzenie uderzeń oraz odszukanie jej zapisu graficznego na kartoniku.
8. „Piosenka o instrumentach” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki – mają za zadanie zapamiętać instrumenty muzyczne, które pojawiają się w piosence (puzon, skrzypce, gitary, fortepiany, flety, bębenki). Następnie rozmawiamy z dziećmi na temat treści piosenki. Potem dzieci powtarzają z nami słowa pierwszej zwrotki i refrenu.
To jest taki dom zaklęty.
W domu grają instrumenty.
Grają, grają wciąż od nowa,
jakby ktoś je zaczarował!
Chodźmy prędko, chodźmy tam,
puzon drzwi otworzy nam!
Chodźmy prędko raz i dwa!
tam gdzie koncert ciągle trwa!
Czary – mary, czary – mary,
grają skrzypce i gitary,
kran w łazience jest popsuty,
kapią z niego złote nuty.
Chodźmy prędko, chodźmy tam,
puzon drzwi otworzy nam!
Chodźmy prędko raz i dwa!
tam gdzie koncert ciągle trwa!
Grają w domu fortepiany,
okna, ściany i dywany,
grają flety i bębenki,
wszędzie kręcą się piosenki.
Chodźmy prędko, chodźmy tam,
puzon drzwi otworzy nam!
Chodźmy prędko raz i dwa!
tam gdzie koncert ciągle trwa!
9. „Piosenka o instrumentach” – improwizacja ruchowa do piosenki – dzieci śpiewają i poruszają się po sali w rytmie piosenki „Piosenka o instrumentach”.
10. „When The Band Comes Marching In” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – w trakcie piosenki pokazujemy odpowiednie karty obrazkowe i wykonujemy odpowiednie ruchy, dzieci próbują śpiewać piosenkę i wykonywać ruchy.
11. „Instruments names” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy na dywanie karty obrazkowe instrumentów, które wystąpiły w piosence. Stopniując natężenie głosu od bardzo cichego do głośnego wypowiadamy nazwy instrumentów. Dzieci powtarzają razem z nauczycielką. Zabawę prowadzimy trzykrotnie wypowiadając nazwę każdego instrumentu.
Załączniki:
Karty obrazkowe do zabaw: „Magiczne instrumenty” , „Gdzie jest więcej?” i „Muzyczna matematyka”

Podpisy do zabawy: „Magiczne instrumenty”

Karty pracy do piosenki: „When The Band Comes Marching In”

Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA – piosenka „Wszyscy są, witam Was”
- https://www.youtube.com/playlist?list=PLNm0isoSFUxHIf0P5jbi4RQhgr7eqAklr – dźwięki instrumentów muzycznych do zabawy „Magiczne instrumenty”
- https://www.youtube.com/watch?v=2mODTjHMM1s – piosenka „Piosenka o instrumentach”
- https://supersimple.com/song/when-the-band-comes-marching-in/ – piosenka „When The Band Comes Marching In”