
Opis aktywności:
1. „Budujemy ciszę” – z dziećmi śpiewamy piosenkę, pokazując ruchem jej treść:
Budujemy ciszę, budujemy ciszę, (naśladujemy gest budowania – stawiając na przemian dłoń za dłonią, coraz wyżej)
budujemy z klocków ciszę,
prawym uchem słyszę, lewym uchem słyszę, (nadstawiamy prawe/lewe ucho)
bardzo dobrze słyszę ciszę (pokazujemy uszy, potem kładziemy palec na usta)
Dzielnie pompujemy, dzielnie pompujemy (naśladujemy pompowanie)
Balon ciszy bo tak chcemy (pokazujemy dłońmi wielki balon)
Prawe ucho słyszy, lewe ucho słyszy (nadstawiamy prawe/lewe ucho)
Jak w piwnicy tupią myszy (uderzamy o podłogę dłońmi)
Hałas przeganiamy, hałas przeganiamy (gest odganiania dłońmi)
Panią Ciszę zapraszamy, (zagarniamy dłonie do środka w geście zapraszania)
Cicho jak motyle, cicho jak motyle (kładziemy palec na usta, robimy skrzydła z rąk)
Posiedzimy tu przez chwilę. (kładziemy dłonie na podłogę)
2. „Muzyka” – wprowadzenie – rozkładamy na dywanie kartoniki z literami do słowa „muzyka”, wypowiadając przy tym różne słowa na daną głoskę:
- M – mama, motyl, młotek, młynek, mapa…
- U – ul, Ula, ubijak, ubiór, ubogi…
- Z – zebra, zupa, zima, zimorodek…
- Y – yeti
- K – kot, kura, kalosze, kalafior…
- A – ananas, arbuz, apaszka, atrament…
Dzieci odczytują hasło, następnie rozpoczynamy zdanie: „Muzyka to…” podając swoją propozycje zakończenia np: Muzyka to radość/wolność/relaks. Dzieci wypowiadają zdanie kończąc je według własnego pomysłu. Na koniec podsumowujemy: muzyka to sztuka piękna, która trwa w określonym czasie w którym słyszany jest przez nas dźwięk. Już niedługo, bo w najbliższą niedzielę będziemy obchodzić Święto Muzyki. Jest to święto, które odbywa się na całym świecie, co roku, dokładnie 21 czerwca czyli w pierwszy dzień lata. Święto to ma na celu promować muzykę poprzez organizowanie koncertów, występów i zachęcać do tworzenia muzyki. My w tym tygodniu będziemy rozmawiać o muzyce i ją tworzyć.
3. „Dotknij czegoś co kojarzy Ci się z muzyką” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się w rytmie wygrywanym na dowolnym instrumencie np. bębenku. Na przerwę w grze wypowiadamy hasło: „Dotknij czegoś co kojarzy Ci się z muzyką”. Jeśli dziecko dotknie np. coś co według nas nie kojarzy się z muzyką prosimy o uzasadnienie (doceniamy twórczość i kreatywność). Zabawę prowadzimy dwukrotnie.
4. „Muzyka wokół nas” – słuchanie wiersza A. Wibrot „Magiczna harfa”
Magiczna harfa
Słyszysz muzykę w oddali?
To śpiewa magiczna harfa.
Przypłyną nuty na fali,
Każda jej tęczy barwa.
Niebieskiej struny chłodne tony
Wiatrem odsłonią błękit nieba.
Gdy wiosna dotknie dźwięk zielony,
Rozwiną swoje pąki drzewa.
A lato żółcią zabrzmi i czerwienią,
Nim jesień w liściach zaszeleści,
I chociaż lata w wieki się zamienią
Harfa snuć będzie swoje opowieści.
Następnie rozmawiamy z dziećmi na temat wiersza i doświadczeń własnych dzieci:
- Co grało w oddali?
- Na czym przypłyną nuty?
- Co się stanie, gdy wiosna dotknie dźwiękiem zielonym?
- Co to jest harfa?
- Z czym Wam kojarzy się muzyka?
- Czy natura też może wydać dźwięki?
5. „Muzyka w nas gra” – improwizacja ruchowa do wiersza – dzieci słuchają słów wiersza i poruszają się po sali w rytmie dźwięków gry na harfie.
6. „Muzyczny klucz” – układanie puzzli – rozkłada na dywanie pociętą na części kartę obrazkową przedstawiającą klucz wiolinowy. Dzieci układają puzzle (można wykorzystać kartkę A4 i przykleić cały obrazek). Następnie pytamy dzieci czy wiedzą co przedstawia obrazek i podsumowujemy/wyjaśniamy: Klucz wiolinowy – to specjalny znak graficzny, który otwiera nam drogę do czytania nut. Jest to rodzaj „hasła”, dzięki któremu wiemy gdzie leżą konkretne dźwięki oraz jak się nazywają i jak możemy je zagrać na instrumencie lub zaśpiewać.
Kolejno pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą pięciolinie z kluczem wiolinowym i nutami informujemy, że pięciolinia – to droga dla nut składająca się z pięciu linii (wszyscy wspólnie liczą linie). Nuty na pięciolinii zapisujemy na liniach lub pomiędzy nimi.
7. Chętne dzieci w czasie wolnym mogą poćwiczyć sprawność grafometryczną rysując po śladzie klucz wiolinowy.
8. „Odszukaj muzykę” – pokazując kartę pracy tłumaczymy dzieciom jak należy wykonać zadanie (odszukujemy obrazki, które kojarzą się z muzyką i je zakreślamy). Po skończonej pracy omawiamy swoją kartę pracy (w zależności od uzasadnienia dzieci mogą zakreślić różne obrazki).

9. „W muzycznej krainie” – zabawa muzyczno-ruchowa –dajemy dzieciom kolorowe chustki. Następnie przy dźwiękach muzyki klasycznej dzieci tancza. Zabawę prowadzimy przez 2–3 minuty.
10. „When The Band Comes Marching In” – osłuchanie z piosenką – włącza piosenkę, jeśli mamy możliwość to z teledyskiem. W trakcie piosenki pokazujemy odpowiednie karty obrazkowe i naśladujemy grę na danym instrumencie za pomocą gestu/ruchu, dzieci próbują naśladować grę na instrumencie.
Oh, when the drum comes marching in. (pokazujemy kartę obrazkową z bębenkiem)
Oh, when the drum comes marching in.
It goes [drum sounds] (naśladujemy grę na bębenku)
When the drum comes marching in.
Oh, when the tuba comes marching in. (pokazujemy kartę obrazkową z tubą)
Oh, when the tuba comes marching in.
It goes [tuba sounds] (naśladujemy grę na tubie)
When the tuba comes marching in.
h, when the trumpet comes marching in. (pokazujemy kartę obrazkową z trąbką)
Oh, when the trumpet comes marching in.
It goes [trumpet sounds] (naśladujemy grę na trąbce)
When the trumpet comes marching in.
Oh, when the trombone comes marching in. (pokazujemy kartę obrazkową z puzonem)
Oh, when the trombone comes marching in.
It goes [trombone sounds] (naśladujemy grę na puzonie)
When the trombone comes marching in.
Oh, when the clarinet comes marching in. (pokazujemy kartę obrazkową z klarnetem)
Oh, when the clarinet comes marching in.
It goes [clarinet sounds] (naśladujemy grę na klarnacie)
When the clarinet comes marching in.
Oh, when the flute comes marching in. (pokazujemy kartę obrazkową z fletem)
Oh, when the flute comes marching in.
It goes [flute sounds] (naśladujemy grę na flecie)
When the flute comes marching in.
Oh, when the cymbal comes marching in. (pokazujemy kartę obrazkową z talerzami)
Oh, when the cymbal comes marching in.
It goes [cymbal sounds] (naśladujemy grę na talerzach)
When the cymbal comes marching in.
Oh, when the band comes marching in. (pokazujemy kartę obrazkową z orkiestrą)
Oh, when the band comes marching in.
It goes [band sounds] (naśladujemy grę na różnych instrumentach).
When the band comes marching in.
When the band comes marching in.
11. „Play an instrument”– zabawa dydaktyczno-ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie. Na słowa: „play an instrument” dzieci zatrzymują się i naśladują grę na wybranym przez siebie instrumencie. Zabawę prowadzimy czterokrotnie.
Załączniki:
Karta obrazkowa do pocięta na części do zabawy: „Muzyczny klucz”

Karty obrazkowe do zabawy: „Muzyczny klucz”

Karta pracy: „Odszukaj muzykę”

Emblematy nut do zabawy: „Odnajdź nutę”

Karty obrazkowe do piosenki: „When The Band Comes Marching In”

Karta pracy: „Klucz wiolinowy”

Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=tb5TAMjnNvM – piosenka „Budujemy ciszę”
- https://www.youtube.com/watch?v=oPmKRtWta4E – gra na harfie do zabawy: „Muzyka w nas gra”
- https://www.youtube.com/watch?v=f667lD9mca4 – piosenka „Klucz wiolinowy” do zabawy „Muzyczny klucz”
- https://www.youtube.com/watch?v=_13uTOdqN-E – muzyka klasyczna do zabawy „W muzycznej krainie”
- https://supersimple.com/song/when-the-band-comes-marching-in/ – piosenka „When The Band Comes Marching In”.