1 „Stoimy razem” – powitanie z dzieckiem – dzieci stoją z rodzicem na podłodze. Rodzic mówi tekst rymowanki i ilustruje go ruchem, dziecko naśladuje.
Stoimy razem ramię przy ramieniu (zbliżamy do siebie ramiona)
możemy być wielcy w oka mgnieniu. (podnosimy rękę wysoko)
Możemy być bardzo mali, (zniżamy rękę)
ale nigdy nie będziemy sami. (łapiemy się za ręce i siadamy na dywanie)
2. „Odnajdź przyjaciela” – zabawa matematyczno-dydaktyczna – rodzic rozkłada na dywanie matę do kodowania lub białe kartki A4 (np. rozłożone po sześć kartek w czterech rzędach). Rodzic z dzieckiem, stają na wybranych polach/kartkach. Zadaniem dziecka jest zaprowadzić rodzica do siebie przy użyciu strzałek. Zabawę prowadzimy parokrotnie za każdym razem zmieniając role, które poruszają się po macie.
Strzałki do zabawy: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/Strzalki.pdf
3.”Chodzenie pod dyktando” – zabawa ruchowa – dziecko ustawia się na brzegu dywanu. Następnie rodzic mówi: „Podnieś lewą rękę do góry. Podnieś prawą nogę. Podskocz na lewej nodze”. Kiedy dziecko utrwala strony, rodzic wydaje mu/jej polecenia do chodzenia pod dyktando np.:
- Zrób trzy kroki w przód
- obróć się w lewo
- kucnij
- wstań
- tupnij prawą nogą
- zrób trzy kroki w prawo
- podskocz
- zrób dwa kroki w tył itp.
4. „Zaprowadź dziewczynkę do przyjaciół” – wykonanie karty pracy – rodzic omawia z dzieckiem, jak należy wykonać zadanie (rysujemy strzałki zgodnie z zamieszczonym kodem, tak, by zaprowadzić dziecko do przyjaciół). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje kartę pracy. W razie potrzeby pomaga.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/ZaprowadzDzieckoDoPrzyjaciolKodowanie.pdf
5. „Mam przyjaciela” – nauka piosenki – nauka piosenki „Mam przyjaciela”.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=mGsicfW_yG8
6. „Nie jestem sam” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po pokoju w rytmie piosenki „Mam przyjaciela”. Podczas refrenu szybko dobiera się w parę z rodzicem podając sobie ręce i wykonują kolejne czynności: tańczą w koło; stają do siebie przodem i klaszczą w rytmie piosenki; chwytają się za ręce i poruszają nimi rytmicznie na boki. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
7. „Kodeks przyjaźni” – zabawa dydaktyczna – rodzic odczytuje zdania, a dziecko ma za zadanie powiedzieć czy się z nimi zgadza czy nie i dlaczego.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto nas pociesza, gdy się martwimy.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto się z nas naśmiewa.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto się z nami bawi.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto na nas krzyczy.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto jest z nami szczery.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto pożyczy nam swoją ulubioną zabawkę.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto jest dla nas niemiły.
- Prawdziwy przyjaciel musi mieć tyle samo lat co Ty.
- Prawdziwy przyjaciel ma dla nas czas.
8. „Serduszko przyjaźni” – zabawa ruchowa do piosenki – rodzic włącza piosenkę „Serduszko przyjaźni” i wykonuje czynności zgodnie ze słowami piosenki, dziecko próbuje naśladować.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=-viYE8ZHMCY
9. „Friends” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – rodzic w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje czynności zgodnie ze słowami piosenki. Dziecko próbuje śpiewać piosenkę i naśladuje czynności.
karty obrazkowe do piosenki: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/Friends.pdf
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=bVCKj0T9-gc
10. „Jump and say” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – rodzic rozkłada na dywanie karty obrazkowe nazywając je, dziecko powtarza za rodzicem. Kolejno rodzic układa na dywanie 3-4 wybrane karty obrazkowe. Następnie prosi dziecko, by przeskakując pomiędzy kartami wypowiadało nazwę karty, którą właśnie przeskoczyło i wykonało daną czynność. Pozostałe dzieci sprawdzają poprawność wykonania zadania. Za każdym razem zmieniamy układ kart.
A NA KONIEC WPROWADZAMY LITERKĘ f i F
1. Mieszanie kolorów. Rodzic ma słoiki z roztworami farb: żółtej, czerwonej i niebieskiej, oraz puste słoiki. Prosi dziecko, aby przypomniało, jakie kolory powstaną przez zmieszanie farb:
• żółtej i niebieskiej (zielony)
• niebieskiej i czerwonej (fioletowy)
• czerwonej i żółtej (pomarańczowy).
Po każdej uzyskanej odpowiedzi miesza farby w tych kolorach.
2. Analiza i synteza słuchowa słowa farby.
• Dzielenie słowa farby na sylaby, na głoski.
− Co słyszycie na początku słowa farby?
• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka…), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy…) oraz na końcu (elf, kilof, traf…).
− Z ilu głosek składa się słowo farby?
3. Budowanie schematu słowa farby z liter alfabetu ruchomego
( f a r b y)
4. Określanie rodzaju głoski.
• Wypowiadanie głoski f długo: fffyyyy…
• Wypowiadanie głoski f krótko: f, f, f, f, f…
− Co można powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska).
5. Pokaz litery f (z jednoczesnym pokazaniem właściwego sposobu kreślenia litery) – małej, wielkiej, pisanej i drukowanej. Kreślenie pisanych liter f,F:
– w powietrzu;
– na dywanie;
– na plecach rodzica;
6. Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską f (Franek, Filip, Felicja, Florentyna…).
7. Analiza i synteza słuchowa imion wymienionych przez dzieci.
Dzielenie imion na sylaby, na głoski; budowanie ich schematu, odczytywanie wyrazów.
8. Zabawa ruchowa – dotknij. Dziecko biega po pokoju. Gdy usłyszy dźwięki tamburynu lub bębenka, zatrzymuje się i dotyka w pomieszczeniu przedmiotów w kolorze, jaki wymienił rodzic.

