
1. „Wszystkie dzieci nasze są” – zabawa ruchowa – włączamy piosenkę „Wszystkie dzieci nasze są ” i rozpoczyna tworzenie pociągu. „Pociąg” porusza się po pokoju w różnych kierunkach.
2. „Skąd jestem?” – zabawa dydaktyczna – pytamy dzieci, na jakim kontynencie mieszkamy i pokazujemy go na mapie świata. Potem pytamy o nazwy pozostałych kontynentów. Następnie rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające mieszkańców Afryki, Azji oraz Ameryki i prosi dzieci o zastanowienie się gdzie dana postać może mieszkać. Potem dzieci przypinają postaci w odpowiednim miejscu na mapie.
3. „Jestem ekspertem” – zabawa dydaktyczna – czytamy dzieciom opis mieszkańców czterech różnych kontynentów. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie o kim mowa. Rozdajemy w tym celu dzieciom karty obrazkowe.
Indianie – to tubylcze ludy obu Ameryk. Ich nazwa pochodzi z pomyłki Krzysztofa Kolumba – gdy przypłynął on do Ameryki, myślał, że jest w Indiach i nazwał ich mieszkańców Indianami. Pióropusze Indian były przeznaczone tylko dla tych najbardziej walecznych i różniły się one ze względu na plemię. Indianie przemieszczali się wraz ze swoim tipi – namiotami na drewnianej konstrukcji, przykrytej skórą. Na początku ich bronią były łuki i włócznie. Indianie zaliczani są do rasy żółtej.
– Eskimosi – to mieszkańcy Arktyki. Aktualnie mówi się „Inuici”, nazwa „Eskimos” jest dla nich obraźliwa. Jedzą głównie mięso zwierzęce, np. renifery czy foki. Zajmują się więc polowaniami, często małe dzieci towarzyszą w tym swoim tatusiom. Głównie poruszają się tam łodziami, a w okresie zimy skuterami śnieżnymi i saniami, które powożą psy husky. Nie mieszkają już w igloo, ale kolorowych domkach. Igloo służy za mieszkanie podczas wypraw łowieckich. Mają jasną cerę, ciemne włosy i wąskie oczy. Dziś ubierają się już nie tylko w skóry, gdyż mają dostęp do tego, co jest na całym świecie, ale potrzebują tego, co najcieplejsze. Inuici zaliczani są do rasy żółtej.
– Afrykańczycy – mieszkańcy Afryki mają ciemną skórę, bujne, ciemne, kręcone włosy, duże usta. Ich domy budowane są z trawy, gliny, gałezi. W Afryce zazwyczaj jest gorąco i brakuje wody, po którą Afrykańczycy muszą chodzić bardzo daleko. W związku z tym, że jest tam bardzo gorąco i sucho występuje wiele chorób i brakuje jedzenia. Rosną tam np. banany. Zamieszkują tam dzikie zwierzęta, jak lew czy tygrys. Afrykańczycy zaliczani są do rasy czarnej.
– Azjaci – tradycyjny strój chiński to kimono, możemy też spotkać wachlarze oraz chińskie czapeczki. Azjaci wyróżniają się ciemnymi włosami, skórą w odcieniu żółtym i skośnymi oczami. Jedzą pałeczkami, a do dań dodawany jest głównie ryż. Najbardziej znanym Azjatyckim zwierzęciem jest Panda. Chińczycy wymyślili latawce i domino. Azjaci zaliczani są do rasy żółtej.
4. „Waka, waka” – zabawa ruchowa – wyjaśniamy, że Afryka znana jest z wesołych i energicznych tańców oraz śpiewów. Zaprasza dzieci do zabawy przy piosence „Waka, waka”. Podczas zwrotki dzieci poruszają się swobodnie po sali, natomiast podczas refrenu naśladujemy ruchy z teledysku. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
5. „Pióropusz” – wykonanie karty pracy – prezentujemy i omawiamy z dziećmi jak należy wykonać zadanie (kolorujemy pióropusz według instrukcji. Indianina kolorujemy według własnego pomysłu).

- Pokoloruj pierwsze pióro od góry na żółto.
- Na trzecim piórku od dołu narysuj dwa trójkąty.
- Na środkowym piórku narysuj trzy koła.
- Pokoloruj drugie piórko od dołu na zielono.
- Co drugi prostokąt na pióropuszu pokoloruj na czerwono.
- Resztę pióropusza i Indianana pokolorujcie według uznania.
6. „Cyferkowy taniec” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – rozdajemy dzieciom po kawałku sznurowadła/wstążki/włóczki. Wyjaśniamy, że będzie to im potrzebne do układania cyfr. Dzieci w czasie trwania piosenki „Indiański taniec” poruszają się po dywanie w dowolny sposób. Na przerwę w muzyce, rodzic wypowiada nazwę cyfry – jeżeli jest taka potrzeba pokazuje kartonik z cyfrą. Dzieci układają kształt cyfry ze sznurowadeł/wstążek/włóczki. Muzyka zatrzymywana jest cztery razy.
7. „Na Grenlandii” – zabawa matematyczna – rodzic rozkłada na dywanie wymieszane obrazki igloo z numerami od 1 do 10. Dzieci wykonuja następujące zadania:
- Ułóż igloo w kolejności od 1 do 10.
- Wskaż trzecie/ piąte/ przed ostatnie/ drugie igloo z kolei.
- Na które igloo z kolei wskazuję?
- Podczas ocieplenia dwa igloo roztopiły się. Zabierz dwa igloo. Ile pozostało?
- Jedno igloo było źle zbudowane i się zawaliło. Zabierz jedno igloo. Ile zostało?
- Inuici odbudowali dwa igloo. Ile ich teraz jest? Dołóż dwa igloo.
8. „Wyprawa” – zabawa ruchowa – dzieci ustawiają się za rodzicem i ewentualnie rodzeństwem w rzędzie. Rodzic mówi tekst i wraz z dziećmi ilustruje go ruchem:
My idziemy na wyprawę (maszerujemy w miejscu)
My się reniferów i fok nie boimy (kiwamy głową i ręką w geście przeczącym)
o, co to? (pokazujemy palcem na cokolwiek)
To jest wielkie morze!
My nie możemy przejść nad, (podnosimy wysoko kolana)
My nie możemy przejść pod, (schylamy się)
My nie możemy go przefrunąć (udajemy, że latamy)
My musimy je przepłynąć! (naśladujemy pływanie)
My idziemy na wyprawę (maszerujemy w miejscu)
My się reniferów i fok nie boimy (kiwamy głową i ręką w geście przeczącym)
o, co to? (pokazujemy palcem na cokolwiek)
To jest wielka góra!
My nie możemy przejść nad, (podnosimy wysoko kolana)
My nie możemy przejść pod, (schylamy się)
My nie możemy nad nią przefrunąć (udajemy, że latamy)
My nie możemy jej przepłynąć (naśladujemy pływanie)
My musimy ją ominąć! (obracamy się)
My idziemy na wyprawę (maszerujemy w miejscu)
My się reniferów i fok nie boimy (kiwamy głową i ręką w geście przeczącym)
o, co to? (pokazujemy palcem na cokolwiek)
To jest wielki tunel!
My nie możemy przejść nad, (podnosimy wysoko kolana)
My nie możemy przejść pod, (schylamy się)
My nie możemy nad nim przefrunąć (udajemy, że latamy)
My nie możemy go przepłynąć (naśladujemy pływanie)
My nie możemy go ominąć (obracamy się)
My musimy się przeczołgać! (czołgamy się)
My idziemy na wyprawę (maszerujemy w miejscu)
My się reniferów i fok nie boimy (kiwamy głową i ręką w geście przeczącym)
o, co to? (pokazujemy palcem na cokolwiek)
To jest wielka foka!
My nie możemy przejść nad, (podnosimy wysoko kolana)
My nie możemy przejść pod, (schylamy się)
My nie możemy nad nią przefrunąć (udajemy, że latamy)
My nie możemy obok niej przepłynąć! (naśladujemy pływanie)
My nie możemy jej ominąć (obracamy się)
My nie możemy się przeczołgać! (czołgamy się)
My musimy uciekać! (biegamy)
9. „Czego potrzebują dzieci na świecie?” – zabawa dydaktyczno-plastyczna – rodzic wyjaśnia, że zadaniem dzieci jest zastanowić się i narysować jakie potrzeby mają dzieci z kontynentu, który na początku zajęć omawiały. Na koniec zadajemy pytania:
– Jakie macie potrzeby Wy – jako dzieci z Europy, z Polski?
– Czy różnią się one od dzieci z innych kontynentów?
– Czy dzieci z innych części świata potrzebują tego, co Wy?
– Co nas odróżnia od osób z Afryki czy Azji?
Podsumowujemy, że chociaż różnimy się wyglądem to jesteśmy takimi samymi ludźmi i mamy te same potrzeby. Wszędzie ludzie potrzebują jedzenia, picia, zdrowia, ubrań, miłości, a dzieci na całym świecie chcą się bawić i chcą być kochane.
10. „Przytul mnie” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie do piosenki „Kolorowe dzieci”, a gdy muzyka ucichnie przytulają osoby obok siebie. Wyznaczamy sposób, w jakim dzieci mają się poruszać do piosenki (np. bieg, na palcach, marsz z wysokim unoszeniem kolan, na piętach, podskoki), a na zatrzymanie piosenki ponownie przytulają się nawzajem. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
11. „Everybody is different” – próby śpiewania piosenki – prezentujemy odpowiednie ruchy oraz pokazujemy odpowiednie karty obrazkowe, dzieci próbują wykonywać odpowiednie ruchy i śpiewać.
Załączniki:
Karty obrazkowe do zabaw: „Skąd jestem?” i „Jestem ekspertem”

Karta pracy: „Pióropusz”

Emblematy do zabawy: „Na Grenlandii”

Karty obrazkowe do piosenki: „Everybody is different”

Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=HnssMcCpO70 – piosenka „Wszystkie dzieci nasze są” do zabawy „Wszystkie dzieci nasze są”
- https://www.youtube.com/watch?v=pRpeEdMmmQ0 – piosenka „Waka Waka” do zabawy „Waka Waka”
- https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY – piosenka „Indiański taniec” do zabawy „Cyferkowy taniec”
- https://www.youtube.com/watch?v=XMnJupsJnm8 – piosenka „Kolorowe dzieci”
- https://www.youtube.com/watch?v=403s_HcQsa0 – piosenka j. angielski