1. „Jaki to kwiat?” – zabawa dydaktyczna – rodzic układa na podłodze pudełka z kwiatami. Dziecko zasłania oczy, a rodzic podchodzi do dziecka i przykłada pod nosek pudełko z kwiatkiem, tak aby dziecko poczuło jego zapach – prosimy dziecko, by były cichutko i nie mówiło od razu swoich przypuszczeń. Gdy rodzic skończy pierwszą turę – pyta dziecko o ich przypuszczenia dotyczące nazwy kwiatka. Po zakończeniu wąchania wszystkich kwiatków dziecko wraz z rodzicem podają ich nazwy jeszcze raz i tworzą liczbę mnogą do podanych nazw: jeden tulipan, a dwa tulipany; jedna róża, a dwie róże itd.
2. „Nazwij i dotknij koloru….” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – dziecko porusza się swobodnie po pokoju uważnie obserwując rodzica, który co jakiś czas podnosi jeden wazon z kwiatem do góry. Zadaniem dziecka jest nazwanie kwiatka i jego koloru oraz odnalezienie w pokoju i dotknięcie przedmiotu w kolorze kwiatka. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.
3. „Kwiatowe memory” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada na dywanie kartoniki z obrazkami do spodu (po dwa takie same). Dziecko odsłania po dwa kartoniki w jednej rundzie. Jeśli znajdzie dwa takie same kwiaty, nazywa je, zabiera i układa przed sobą. Jeśli nie, odwraca kartoniki z powrotem obrazkami do spodu i ruch wykonuje rodzic. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie pary obrazków będą zebrane. Na koniec dziecko poda nazwy zebranych kwiatów i liczy zgromadzone pary. Osoba (rodzic lub dziecko) która zebrała najwięcej par – zwycięża.
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/KwiatoweMemory.pdf
4. „Kwiaty do pary” – zabawa ruchowa – rodzic rozrzuca na dywanie kartoniki z kwiatami z poprzedniej zabawy. Dziecko porusza się pomiędzy nimi w rytmie piosenki „Jesteś mamo skarbem mym”. Na przerwę w grze podnosi jeden kartonik i szuka kartonika z takim samym kwiatkiem. Kiedy dziecko odnajdzie wszystkie pary, nazywa kwiatki i odkłada kartoniki na dywan. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie,
5. „Bukiet dla rodziców” – wykonanie karty pracy – rodzic pokazując kartę pracy tłumaczy dziecku jak należy wykonać zadanie (łączmy kropki nie odrywając ołówka od kartki (jedną linią ciągłą), tak aby powstał obrazek – kolejno kolorujemy według wzoru).
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/BukietDlaRodzicow.pdf
6. „Bukiety kwiatowe” – zabawa ruchowa – rodzic gra na tamburynie lub bębenku, a dziecko porusza się swobodnie po całym pokoju. Na przerwę w grze, dziecko kuca i naśladuje ruch zbierania polnych kwiatów i formowania bukietu. Zabawę prowadzimy trzykrotnie.
7. „Prezent dla mamy, prezent dla taty” – zabawa dydaktyczna –rodzic kładzie na dywanie worek, w którym znajduje się kilka przedmiotów. Rodzic mówi dziecku, aby wylosowało jeden przedmiot z worka. Dziecko wyciąga wylosowany przedmiot, nazywa go i próbuje dopasować czy będzie on dla mamy, czy może dla taty. Następnie formułuje pełne zdanie zawierające określenia dotyczące tego przedmiotu, np.: Wybrałem dla mamy zegarek/Młotek przyda się mojemu tacie, żeby wbić gwoździe. Następnie dziecko dzieli nazwy prezentów na sylaby i głoski wyróżniając pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie. Rodzic pyta dziecko, z jakich prezentów ucieszyliby się jego/jej rodzicie (rodzic stara się tak poprowadzić rozmowę i nakierować dziecko, aby dziecko zwróciło uwagę na wartości nie tylko materialne np. prezent jako wspólny spacer, wspólne spędzenie czasu, wspólne gotowanie, wspólna zabawa, pomoc w pracach domowych itd.)
8. „Serce dla rodziców” – zabawa ruchowa – dziecko swobodnie porusza się przy dźwiękach piosenki „Piosenka dla taty”. Rodzic w pewnym momencie zatrzymuje muzykę i unosi do góry duże, czerwone serce. Pyta dzieci co to jest, i co symbolizuje.
Serce: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/SerceDla-Rodzicow.pdf
9. „Serduszko na dłoni” – ćwiczenia oddechowe – rodzic daje dziecku małe serduszko. Dziecko kładzie serduszko na dłoni i próbuje tak dmuchnąć na dłoń, aby serduszko uniosło się w powietrze (zamiast serduszka można użyć piórka). Można powiedzieć dziecku żeby postarało się by piórko nie spadło na podłogę. Zabawę prowadzimy 1,5-2 minuty.
Serduszka: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/SerduszkoNadloni.pdf
10. „Tańce z balonikiem” – zabawa muzyczno–ruchowa – dziecko dobiera się w parę z rodzicem. Para otrzymuje balon i umieszcza go między swoimi głowami. Rodzic włącza dowolne nagranie muzyki tanecznej (np. piosenka „Taniec Mai”). Tańczymy ostrożnie i powoli tak, aby nie upuścić balonika. Dziecko podczas, zabawy nie komunikuje się z rodzicem. Staramy się by balonik nie spadł na ziemie. A jak spadnie to nic się nie stanie. Mamy się tylko dobrze bawić 🙂
11. „Family dance” – zabawa dydaktyczno–ruchowa – rodzic rozkłada karty obrazkowe przedstawiające członków rodziny w różnych miejscach pokoju. Dziecko stoi na dywanie i tańczy przy piosence „Family members song”. Na przerwę w muzyce rodzic wypowiada nazwę członka rodziny (father (fader), mother (mader), brother (brader), sister (syster), grandpa grandma), a zadaniem dziecka jest dotarcie do odpowiedniej karty obrazkowej z postacią członka rodziny. Zabawę prowadzimy kilkakrotnie.
12. Karty pracy:





