1. „Święto mojego taty” – zabawa dydaktyczna – dziecko wraz z rodzicem siadają na podłodze. Rodzic pyta dziecko czy wie jakie święto obchodzimy 23 czerwca. Wyjaśnia: Dzień Taty – jest to święto, które jest obchodzone jako wyraz szacunku dla wszystkich tatusiów. Data obchodów tego święto jest zależna od danego kraju np. we Włoszech, Hiszpani i Portugalii Dzień Taty obchodzony jest 19 marca, a w Grecji w trzecią niedziele czerwca. U nas w Polsce obchodzimy Dzień Taty 23 czerwca ale wyjątkowo porozmawiamy o tym święcie dzisiaj.
2. „Jedziemy z tatą na zakupy” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po pokoju. Na hasło: „Jedziemy na zakupy” dziecko zatrzymuje się i ustawia ręce, tak jakby kierowały samochodem. Zabawę powtarzamy czterokrotnie.
3. „Wiersz dla taty” – słuchanie wiersza E. Jędo – dziecko siedzi wygodnie na podłodze, a rodzic czyta wiersz.
Dla taty
Wstaję
rano, słucham, grają
Wszyscy pewnie zapytają,
Jakie
święto dzisiaj mamy?
No to wszystkim ogłaszamy:
Że to
tatko dziś świętuje,
Bo Dzień Taty obchodzimy,
Więc
rodzinnie się bawimy,
Tato jedzie na rowerze,
Roześmiany
jest tak szczerze,
Mama pędzie hulajnogą,
Dzieci trochę
jej pomogą,
Bo gdy świat jest rozpędzony,
My możemy go
dogonić
Ale tylko wszyscy razem
I Dzień Taty
zamieniamy
Na najlepszy Dzień Rodziny!
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i doświadczeń własnego dziecka:
- Kto obchodzi swoje święto w wierszu?
- W jaki sposób uczciła rodzina „Dzień Taty”?
- Na czym jeździł tata?
- Na czym jeździła mama?
- Co postanowiły zrobić dzieci?
- A Wy jak zamierzacie świętować „Dzień Taty”?
4. „Wspólne zabawy” – zabawa ruchowa – rodzic daje dziecku kartkę papieru. Na środku pokoju ustawia kosz/pojemnik. Dziecko z kartki papieru formują kulę, następnie ustawia się w jednym końcu pokoju i oddaje rzut do pojemnika. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie, dziecko liczy, ile razy udało mu się trafić do pojemnika.
5. „Kwiaty dla taty” – zabawa matematyczna – rodzic umieszcza na dywanie emblematy kwiatów i wazonu. Następnie mówi liczbę i prosi dziecko, aby umieściło w wazonie tyle kwiatów. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy. Następnie przechodzimy do zdań np.:
- Ania włożyła do wazonu 5 czerwonych i 4 żółte kwiatki. Ile kwiatów do wazonu włożyła Ania?
- W wazonie było 6 kwiatów. 2 zwiędły. Ile kwiatów zostało w wazonie?
- Marysia podarowała tacie 5 fioletowych i 2 białe kwiaty. Ile kwiatów podarowała tacie Marysia?
Przy dodawaniu i odejmowaniu wykorzystujemy emblematy kwiatów oraz układamy działanie z kartoników liczbowych. Emblematy wazonów i kwiatów: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/KwiatyDlaTaty.pdf
6. „Kwiatowe bukiety” – zabawa ruchowo-matematyczna – dziecko biega po pokoju. Na hasło „stop” dziecko zatrzymuje się, a rodzic wystukuje na bębenku lub wyklaskuje określoną liczbę uderzeń. Dziecko wyobraża sobie, że jest na łące, kuca i udaje że zrywa kwiaty po czym unosi dłoń do góry i na palcach pokazuje ile kwiatów zerwało – tyle ile usłyszało uderzeń. Rodzic sprawdza czy dziecko poprawnie usłyszało ilość dźwięków. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.
7. „Kwiaty w wazonie” – wykonanie karty pracy – rodzic pokazując kartę pracy tłumaczy dziecku jak należy wykonać zadanie (malujemy w wazonie tyle kwiatów ile wynika z działania zapisanego na wazonie). Rodzic sprawdza czy dziecko dobrze wykonuje zadanie i pomaga dziecku, jeśli jest taka potrzeba.
Wazony z działaniami: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/KwiatyWwazonie.pdf
8. „Tata nas woła” – zabawa ruchowa – dziecko spaceruje po pokoju w rytmie piosenki „Piosenka dla taty”. Na przerwę w muzyce i zawołanie rodzica – „taty”, dziecko podbiega do rodzica. Rodzic kolejno wymienia nazwy czynności, które dziecko próbuje zobrazować ruchem, np. jazda samochodem, naprawa roweru, odkurzanie, przybijanie gwoździ itd. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.
9. „Laurka dla kochanego taty” – wykonanie pracy plastycznej – rodzic prezentuje i tłumaczy dziecku kolejne czynności potrzebne do wykonania laurki. Rodzic czeka, aby dziecko wykonało czynność– oczywiście w razie potrzeby pomaga.

- Kartkę formatu A4 składamy na pół.
- Rozkładamy i zaginamy lewą i prawą stronę do środka – tak, by zeszły się ze zgiętą linią.
- Malujemy po zewnętrznej stronie dwie ruchome części kartki.
- Kolorujemy szablon krawatu i kołnierzyka koszuli.
- Wycinamy pokolorowane szablony.
- Wycięty krawat podklejamy pod kołnierzyk.
- Białą część kołnierzyka przyklejamy na tylnej stronie białej części kartki – tak, by po podniesieniu krawatu z kołnierzykiem dało się otworzyć laurkę.
- W środku piszemy życzenia/malujemy obrazki dla swoich tatusiów.
https://www.firstpalette.com/craft/necktie-greeting-card.html
10. „Taniec dla taty” – improwizacja ruchowa do piosenki – dziecko porusza się po pokoju w rytmie piosenki: „Piosenka dla taty”.
11. „Family members song” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – rodzic w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe, dziecko próbuje śpiewać piosenkę.
Karty obrazkowe: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/RodzinaKartyObrazkowe.pdf
12. „What’s your father’s name”– zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie kartę obrazkową przedstawiającą tatę, mówiąc: In the picture you can see father. His name is Mateusz In de pikczer aj ken s i). What’s your father’s name? (łots jor fader nejm) (jeśli występuje problem ze zrozumieniem rodzic tłumaczy na język polski: Na zdjęciu widzicie tatę. On ma na imię Matuesz. Jak ma na imię twój tata? – następnie tłumaczy jeszcze raz na język angielski). Następnie każdemu dziecku zadaje pytanie: What’s your father’s name? – staramy się, aby dzieci odpowiadały pełnym zdaniem: My father’s name is … (Maj faders nejm is…).