
1. „Ukryty portret rodziny” – wprowadzenie do tematu zajęć zabawą muzyczno-ruchową – dziecko porusza się po pokoju w rytmie muzyki klasycznej i poszukuje ukrytego portretu rodziny. Na przerwę w muzyce zastyga w bezruchu. Zabawę prowadzimy do momentu odnalezienie przez dziecko ukrytego portretu rodziny (możemy pomagać dzieciom poprzez wskazówki ciepło/zimno, jeśli wystąpi taka potrzeba).
Zdjęcie: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/PortretRodziny.pdf
Muzyka: https://www.youtube.com/watch?v=JTc1mDieQI8&t=
2. „Rodzina ” – rozmowa na temat odnalezionego zdjęcia – rodzic prosi dziecko, by dokładnie obejrzało odnalezione zdjęcie. Następnie rozmawia z dzieckiem na jego temat
- Co przedstawia zdjęcie?
- Kto na nim jest?
- Z czym kojarzy Wam się słowo „rodzina”?
3. „Rodzinny spacer do parku” – zabawa muzyczno–ruchowa – rodzic przed rozpoczęciem zabawy wręcza dziecku białą kartę. Dziecko w rytmie muzyki klasycznej maszeruje po sali. Rodzic zatrzymując muzykę wydaje następujące polecania:
- wieje wiatr – dziecko zatrzymuje się, układa kartę papieru na dłoniach na wysokości brody i dmucha na nią;
- pada deszcz – dziecko zatrzymuje się, siada na dywanie a przed sobą układa kartę i opuszkami palców delikatnie po niej stuka;
- Uwaga! Kałuża – dziecko zatrzymuje się, układa kartkę papieru przed sobą i przeskakuje przez kałużę;
- burza – dziecko zatrzymują się, kartę papieru zgniata w kulę.
Zabawę prowadzimy dwukrotnie wydając każde polecenie w rożnej kolejności.
4. „Moja rodzina i ja” – słuchanie wiersza B. Szelągowskiej – dziecko siedzi wygodnie w kole, a rodzic czyta wiersz.
Moja rodzina i ja
Mama
i tata, i jeszcze ja!
Babcia
i dziadek, chomiki dwa!
Pod
jednym dachem w zgodzie mieszkamy
i
się wzajemnie bardzo kochamy
I
nikt nikomu nie przypomina, że najważniejsza w życiu rodzina!
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i doświadczeń dziecka:
- Kto mieszka w domu, który opisuje autorka wiersza?
- Jaka relacja/uczucie panuje w domu, o którym opowiada wiersz?
- Co według Was oznacza sformułowanie: „najważniejsza w życiu jest rodzina?” – jak Wy je rozumiecie?
5. „Kto należy do rodziny?” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające członków rodziny, tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie prosi dziecko, by wybierało i odsłaniało kolejne karty. Po odsłonięciu każdej karty rodzic rozmawia z dzieckiem na temat osoby widocznej na danym obrazku (mama, tata, siostra, brat, babcia, dziadek). Następnie rodzic pyta dziecko co oznacza słowo rodzina (rodzina to grupa społeczna, która składa się z przynajmniej dwóch osób np. rodziców i ich dzieci). Rodzic kładzie na dywanie karteczki z napisami: mama, tata, siostra, brat, babcia, dziadek – dziecko je odczytuje (rodzic pomaga, gdy wystąpi taka potrzeba). Następnie dziecko układa karteczki z napisami pod odpowiednimi kartami obrazkowymi. Następnie rodzic z dzieckiem dzielą wyrazy na sylaby/i głoski oraz wyróżniają pierwszą głoskę.
Zdjęcia członków rodziny: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/RodzinaKartyObrazkowe.pdf
karteczki z napisami członków rodziny: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/KtoNalezyDoRodziny.pdf
6. „Rodzinne zawody” – zabawa ruchowa – rodzic prosi dziecko, aby ustawiło się w przy drzwiach. Rodzic daje dziecku piłeczkę na wystawioną dłoń. Dziecko musi mieć wyprostowaną postawę ciała. Zadanie polega na tym, aby przejść od startu do mety (np. pachołek lub miś ustawiony po drugiej stronie pokoju), w ten sposób, aby piłeczka nie wypadła dziecku z dłoni. Zabawę prowadzimy 3-4-krotnie.
7. „Portret mojej rodziny” – wykonanie pracy plastycznej – rodzic prezentuje i omawia, jak należy wykonać pracę plastyczną (Wycinamy prostokąty i trójkąty na ubrania dla naszych członków rodziny oraz koła na głowy. Przyklejamy figury na kartkę i dorysowujemy włosy, ręce, nogi, oczy, nos, usta. Można dorysować jakąś scenerię np. łąkę/dom/plaże.)

Szablony: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/PortretMojejRodzinySzablony.pdf
8. „ Podamy sobie ręce” – zabawa ruchowa połączona z recytacją wierszyka – dziecko ustawia się przed rodzicem. Rodzic recytuje treść wiersza i wykonuje określone ruchy, dziecko powtarza wraz z rodzicem:
Podajmy
sobie ręce i zróbmy kółka dwa (tworzymy
pary i wykonujemy dwa obroty)
i
brzuszek do brzuszka (dotykamy
się wzajemnie brzuszkami)
i
uszko do uszka (przystawiamy
ucho do ucha partnera)
i
tak do końca dnia (wykonujemy
jeden obrót)
Więc
bawmy się, więc bawmy się, zabawa nic nie kosztuje (tworzymy
wspólne koło i maszerujemy trzymając się za ręce)
Masz
dłonie dwie, więc klaśnij w nie (unosimy
ręce do góry i klaszczemy w nie)
A
muzyka niech nam gra
Tra,
la, la, la (stoimy
i kładziemy ręce na biodrach, obracamy się dookoła siebie
podtrzymując się za biodra)
Zabawę prowadzimy 3-4-krotnie, tak, by dzieci zaczęły wypowiadać wierszyk.
9. „Family members song” – osłuchanie z piosenką – rodzic śpiewa i pokazuje odpowiednie karty obrazkowe.
Family members song
This
is my great family, (pokazujemy
wszystkie karty obrazkowe)
Mother,
father, me.
(pokazujemy kartkę z mamą, tatą i dzieckiem)
This
is my great family, (pokazujemy wszystkie karty
obrazkowe)
Mother, father, me. (pokazujemy kartkę z mamą, tatą
i dzieckiem)
This
is my sister.
(pokazujemy kartę obrazkową z siostrą)
This
is my brother.
(pokazujemy kartę obrazkową z bratem)
Grandmother,
grandfather, aunt, uncle, cousin. (pokazujemy
karty obrazkowe z babcią, dziadkiem, ciocią, wujkiem, kuzynem)
This
is my great family, (pokazujemy wszystkie karty
obrazkowe)
Mother, father, me. (pokazujemy kartkę z mamą, tatą
i dzieckiem)
10. „My family” – zabawa dydaktyczna – rodzic wskazuje karty obrazkowe przedstawiające członków rodziny wypowiadając przy tym ich nazwy: „mother (mader), father (fader), brother (brader), sister (syster), aunt (ant), uncle (ankl), cousin (kazyn)”. Następnie prosi dziecko o zapamiętanie kolejności w jakiej występują członkowie rodziny i zamknięcie oczu. Kolejno rodzic zamienia miejscami jedną/dwie karty, prosi dziecko o otwarcie oczu i powiedzenie co zostało zmienione. Zabawę prowadzimy 5- 6 krotnie, tak, by dziecko utrwaliło nazwy członków rodziny.