1. „Witają się paluszki” – powitanie z dzieckiem – dziecko stoi na dywanie, rodzic wskazuje na swoją dłoń i nazywa poszczególne palce, a następnie mówi, że dziś przywitamy się np. kciukami/palcami serdecznymi/wskazującymi/środkowymi/małym. Dziecko chodząc swobodnie, wita się co jakiś czas wybranymi palcami z rodzicem.
2. „Twój dzisiejszy nastrój” – rozmowa z dzieckiem – dziecko wraz z rodzicem siedzą na dywanie. Rodzic pyta dziecko o dzisiejszy nastrój: „Jaki jest twój dzisiejszy nastrój?” i bez względu na odpowiedź dopytuj: „Dlaczego?”, „Co się stało?”, „Co się wydarzyło?”, „Czy codziennie masz jaki nastrój?”
3. „Rozwesel misia” – zabawa ruchowa – rodzic zostaje „Misiem”, który zajmuje miejsce naprzeciwko dziecka. Miś jest smutny, a zadaniem dziecka jest rozweselenie misia. Metoda i technika dowolna (dziecko może biegać, skakać, robić głupie miny). Miś ma się uśmiechnąć lub zaśmiać – oczywiście Miś jak najdłużej stara się pokazywać smutną minę. Kolejno następuje zamiana ról.
4. „Smutek – czyli co?” – pogadanka z dzieckiem – rodzic zadaje dziecku pytanie: „Co to jest smutek?” – dziecko odpowiada na pytanie. Następnie rodzic informuje/podsumowuje:
Smutek – to żal, przykrość, przygnębienie. Podczas przeżywania smutku często pojawiają się u nas łzy. Oczekujemy, wtedy wsparcia od drugiej osoby, przytulenia.
5. „Pociesz mnie” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się przy dźwiękach muzyki np. „Wesoła muzyka klasyczna dla dzieci”. Gdy muzyka ucichnie dziecko przytula się do rodzica. Zabawę powtarzamy 5-krotnie.
Muzyka: https://www.youtube.com/watch?v=Xu2WgiOi56I
6. „Psie smutki” – słuchanie w wersji muzycznej wiersza Jana Brzechwy „Psie smutki” – dziecko siedzi wygodnie i uważnie słucha nagrania. Po wysłuchania rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i przeżyć własnych dziecka:
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=PiWly7xSwYM
- Jakie powody do smutku miał pies z wiersza?
- Co sprawiło, że pies z wiersza nie miał już smutków?
- A czy wy czasem macie powody do smutku?
- Jak sobie radzicie ze smutkiem?
Jako podsumowanie rodzic mówi, że czasem wystarczy dobre słowo, gest, przytulenie, aby komuś poprawić humor, dać wsparcie w trudnej sytuacji. Jeżeli sami sobie chcemy poprawić humor możemy przypomnieć sobie fajną sytuację z naszego życia np. wakacje/spędzanie czasu z rodzicami/przyjaciółmi, możemy zaśpiewać wesołą piosenkę albo pobawić się ulubioną zabawką.
7. „Radość i smutek” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się w rytmie wgrywanym przez rodzica na tamburynie lub bębenku. Gdy rodzic pokaże smutną minkę – dziecko kuca, a gdy wesołą – dziecko skacze jak najwyżej potrafi. Zabawę powtarzamy 4-6-krotnie.
8. „Uporządkuj emocje” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada karty obrazkowe przedstawiające emocje (radość, złość, smutek) i napisy tych emocji – karty oraz napisy są odwrócone tak, aby dziecko nie widziało co się na nich znajduje. Następnie rodzic zaprasza dziecko, by odsłaniało karty i mówiło/czytało co się na nich znajduje. Dziecko przyporządkowuje napisy do kart obrazkowych. Po przyporządkowaniu rodzic dzieli z dzieckiem nazwy emocji na sylaby i głoski.
Karty: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/01/Uporzadkuj.pdf
9. „Sposób wyrażania emocji” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się w rytmie wygrywany przez rodzica na bębenku lub wystukiwanym/wyklaskiwanym. Na przerwę w grze rodzic pokazuje kartę obrazkową z poprzedniej zabawy, a dziecko nazywa przedstawioną na niej emocję i odzwierciedla ją za pomocą mimiki. Zabawę prowadzimy 6-krotnie.
10. „Portret mojego smutku” – wykonanie karty pracy – rodzic pokazując kartę pracy tłumaczy dziecku jak należy wykonać zadanie (po lewej stronie rysujemy moje sposoby radzenie sobie ze smutkiem, a po prawej rysujemy sposoby radzenie sobie ze smutkiem koleżanek i kolegów). Rodzic pomaga w wykonaniu pracy plastycznej jeśli dziecko tego potrzebuje.
https://emocjedziecka.pl/portret-moich-emocji-materialy-pracy-dzieckiem-zlosc-lek-radosc-smutek-odraza/
11. „Nasze emocje” – nauka piosenki – rodzic włącza piosenkę i wraz z dzieckiem mówi słowa: „Radość, smutek, złość i strach tyle uczuć mieszka w nas.”. Następnie dziecko powtarza za rodzicem słowa trzeciej zwrotki piosenki.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4
12. „Nasze emocje” – improwizacja ruchowa – dziecko porusza się swobodnie w rytmie piosenki „Nasze emocje”.
13. „If you’re happy” (if jur hapi) – śpiewanie piosenki – dziecko wraz z rodzicem śpiewa piosenkę i wykonuje odpowiednie czynności.
Piosenka: https://supersimple.com/song/if-youre-happy/
14. „Show me your emotions” (szoł mi jor emołszons)– zabawa językowo – dydaktyczna – rodzic wypowiada nazwy poszczególnych emocji pokazując kartki w różnych kolorach. Następnie dziecko porusza się swobodnie po sali w rytmie wygrywanym przez rodzica na bębenku. Gdy rodzic powie słowo np. „happy” (hapi) dziecko przybiega do kartki koloru żółtego; angry (angri) – czerwonego; scared (skerd)–niebieskiego; sleepy (slipi)– zielonego. Zabawę prowadzimy 8-krotnie.