1. „Witają się paluszki” – powitanie rodzica z dzieckiem – rodzic wskazuje na swoją dłoń i nazywa poszczególne palce, a następnie mówi, że przywitamy się np. kciukami/palcami serdecznymi/wskazującymi/środkowymi/małym.
2. „Twój dzisiejszy nastrój” – rozmowa z dzieckiem –rodzic pyta dziecko o dzisiejszy nastrój: „Jaki jest twój dzisiejszy nastrój?” i bez względu na odpowiedź dopytuje: „Dlaczego?”, „Co się stało?”, „Co się wydarzyło?”, „Czy codziennie masz jaki nastrój?”
3. „Rozwesel misia” – zabawa ruchowa – dziecko przyjmuje rolę „Misia”, Miś jest smutny, a zadaniem rodzica jest rozweselenie misia. Metoda i technika dowolna (można biegać, skakać, robić głupie miny). Miś ma się uśmiechnąć lub zaśmiać – oczywiście Miś jak najdłużej stara się pokazywać smutną minę. Kolejno następuje zamiana ról i dziecko stara się rozśmieszyć rodzica.
4. „Smutek – czyli co?” – pogadanka z dzieckiem – rodzic zadaje dziecku pytanie: „Co to jest smutek?” – dziecko odpowiada na pytanie. Następnie rodzic informuje/podsumowuje:
Smutek – to żal, przykrość, przygnębienie. Podczas przeżywania smutku często pojawiają się u nas łzy. Oczekujemy, wtedy wsparcia od drugiej osoby, przytulenia.
5. „Psie smutki” – słuchanie w wersji muzycznej wiersza Jana Brzechwy „Psie smutki” – dziecko siedzą uważnie słucha nagrania. Po wysłuchania rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i jego przeżyć własnych:
Psie smutki – Jan Brzechwa – Piosenki dla dzieci 🐾🐶🐶
https://www.youtube.com/watch?v=PiWly7xSwYM
- Jakie powody do smutku miał pies z wiersza?
- Co sprawiło, że pies z wiersza nie miał już smutków?
- A czy wy czasem macie powody do smutku?
- Jak sobie radzicie ze smutkiem?
Jako podsumowanie rodzic mówi, że czasem wystarczy dobre słowo, gest, przytulenie, aby komuś poprawić humor, dać wsparcie w trudnej sytuacji. Jeżeli sami sobie chcemy poprawić humor możemy przypomnieć sobie fajną sytuację z naszego życia np. wakacje/spędzanie czasu z rodzicami/przyjaciółmi, możemy zaśpiewać wesołą piosenkę albo pobawić się ulubioną zabawką.
6. „Radość i smutek” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się swobodnie w rytmie wgrywanym/wystukiwanym przez rodzica. Gdy rodzic pokaże smutną minkę – dziecko kuca, a gdy wesołą – dziecko skacze jak najwyżej potrafi. Zabawę powtarzamy 4-6-krotnie.
7. „Nazywamy emocje” – zabawa dydaktyczna – rodzic układa karty obrazkowe przedstawiające emocje nazywając je. Kolejno odwraca karty tak, aby dziecko nie widziało co się na nich znajduje. Następnie prosi dziecko, by odsłaniało karty i mówiło co się na nich znajduje – następnie dzielimy nazwy emocji na sylaby.
Karty: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/01/Uporzadkuj.pdf
8. „Sposób wyrażania emocji” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po w rytmie wygrywany/wystukiwanym przez rodzica. Na przerwę w grze rodzic pokazuje kartę obrazkową z poprzedniej zabawy, a dziecko nazywa przedstawioną na niej emocję i odzwierciedlają ją za pomocą mimiki. Zabawę prowadzimy 6-krotnie.
9. „Jeżeli Ci wesoło” – nauka piosenki – Rodzic włącza muzykę i wraz z dzieckiem gra na instrumencie lub wystukuje rytm podczas słów: „Jeżeli Ci wesoło i dobrze bawisz się”. Następnie dziecko powtarza za rodzicem słowa trzech ostatnich wersów piosenki.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=T5UoFi8JszM
10. „Jeżeli Ci wesoło” – improwizacja ruchowa zgodnie z tekstem piosenki.
11. „If you’re happy” – śpiewanie piosenki – dziecko wraz z rodzicem śpiewa piosenkę i wykonuje odpowiednie czynności.
Piosenka: https://supersimple.com/song/if-youre-happy/
12. „Portret moich emocji” – karta pracy:
https://emocjedziecka.pl/portret-moich-emocji-materialy-pracy-dzieckiem-zlosc-lek-radosc-smutek-odraza/
Zadaniem dziecka jest przedstawić w dowolnej formie portret swojego uczucia. Na każdej karcie spotykamy jedną emocję – złość, lęk, skutek, odrazę, radość. Następnie dziecko zastanawia się jak może sobie radzić z tymi emocjami – które sposoby są dla niego dobre.