- „Co tak brzęczy?” – wprowadzenie do tematu zagadką słuchową – rodzic prosi dziecko, by położyło się wygodnie na dywanie, zamknęło oczy, wsłuchało się w odgłosy, które za chwilę usłyszy i wyobraziło sobie gdzie może się znajdować. Po około 1-1,5 minuty rodzic wyłącza odgłosy i prosi dziecko, by otworzyło oczy i usiadło. Następnie pyta je o jego wyobrażenia i przypuszczenia. Potem informuje, że podczas kolejnej zabawy dowie się, które dokładnie owady słyszało.
- 2. „Brzęczące pszczółki” – zabawa ruchowa – przed zabawą rodzic umieszcza w pokoju emblematy pszczół, tak aby dziecko nie widziało, dziecko biega po pokoju brzęcząc i poruszając rękami jakby było owadem podczas, gdy rodzic gra na grzechotce (wsypujemy ryż lub kasze do plastikowej butelki). Uważnie rozgląda się po pokoju w poszukiwaniu ukrytych obrazków. Na przerwę w grze, zbiera odnalezione pszczółki. Zabawę prowadzimy do momentu zebrania przez dziecko wszystkich emblematów. Następnie dziecko siadają w kole na podłodze i układa przed sobą zebrane pszczoły (może je pogrupować i policzyć). Kolejno rodzic pyta jakie owady słyszeliśmy w poprzedniej zabawie oraz gdzie one mieszkają. Następnie informuje, że za chwileczkę poznamy Pszczółkę Kaję i wraz z nią zajrzymy do ula.
3. „Z wizytą w ulu” – oglądanie filmu edukacyjnego – nauczycielka zaprasza dzieci na przygodę z Pszczółką Kają. Po obejrzeniu filmu rozmawia z dziećmi na temat jego treści:
- Ile żyje pszczoła?
- Jakie ma obowiązki?
- Kiedy może samodzielnie opuścić ul?
- Z czego pszczoły produkują miód?
- Ile łyżeczek miodu produkują w ciągu życia?
- Czy pszczoły same zjadają swój miód?
- Jakie zadanie mają trutnie?
- Jaka pszczoła dożywa 5 lat?
- Czym zajmuje się królowa?
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
4. „Pszczele obowiązki” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dziecko porusza się po pokoju w rytmie wygrywanym przez rodzica. Na przerwę w grze rodzic wymawia jeden z obowiązków pszczół np. „sprzątanie/karmienie/naprawa plastrów/ochrona ula/zbieranie pyłku”, a dziecko przedstawiają go ruchem. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
5. „Rozwój pszczoły” – układanie historyjki obrazkowej – rodzic pyta dziecko, jak myśli co się dzieje z jajami złożonymi przez królową? Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecko, kładzie na dywanie kartę obrazkową „Cykl życia pszczoły” i opowiada o niej.
Królowa składa jaja do woskowych plastrów. Z jaj wykluwają się malutkie larwy. Robotnice intensywnie je karmią, by urosły. Wyrośnięte larwy otaczają się kokonem i nieruchomieją. Larwy przepoczwarzają się w poczwarkę, która wyglądem przypomina dorosłą pszczołę. Gdy pszczoła osiągnie swą dorosłą postać wygryza się z komórki. Pszczoły i trutnie przechodzą metamorfozę ok. 21-24 dni, królowa 16 dni. Płeć pszczół zależy od tego czy jajo zostało zapłodnione czy też nie. Samce czyli trutnie powstają z niezapłodnionych jaj. Samice czyli robotnice i królowe rozwijają się z zapłodnionych jaj. O tym czy z zapłodnionego jaja rozwinie się robotnica czy królowa decyduje rodzaj pokarmu dostarczanego larwie. Larwy królowych karmione są wyłącznie mleczkiem pszczelim.
Następnie rodzic wskazuje i nazywa poszczególne stadia: jajo, larwa, poczwarka, dorosła pszczoła, a następnie wraz z dzieckiem kilka razy je powtarza od cichego do głośnego natężenia głosu.
https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/RozwojPszczolyHistoryjkaM.pdf
6. „Busy Bee” – osłuchanie z piosenką – rodzic włącza piosenkę, jeśli ma możliwość to z teledyskiem. W jej trakcie pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje ruchy, dziecko próbuje naśladować:
I’m dancing on the flower (pokazujemy kartę obrazkową z tańczącą pszczoła i tańczymy)
I’m dancing on the flower
I’m dancing on the flower
I’m dancing on the flower
Buzz buzz buzz I’m a busy bee (wskazujemy palcem na siebie)
If you want tou can dance with me (wskazujemy palcem na dziecko i tańczymy)
Buzz buzz buzz I’m a busy bee (wskazujemy palcem na siebie)
If you want tou can dance with me (wskazujemy palcem na dziecko i tańczymy)
Buzz buzz buzz I’m a busy bee (wskazujemy palcem na siebie)
If you want tou can dance with me (wskazujemy palcem na dziecko i tańczymy)
Buzz buzz buzz I’m a busy bee (wskazujemy palcem na siebie)
If you want tou can dance with me (wskazujemy palcem na dziecko i tańczymy)
I’m jumping on the leave (pokazujemy kartę obrazkową ze skaczącą pszczoła i podskakujemy)
I’m jumping on the leave
I’m jumping on the leave
I’m jumping on the leave
Buzz buzz buzz I’m a busy bee (wskazujemy palcem na siebie)
If you want tou can dance with me (wskazujemy palcem na dziecko i tańczymy)
Buzz buzz buzz I’m a busy bee (wskazujemy palcem na siebie)
If you want tou can dance with me (wskazujemy palcem na dziecko i tańczymy)
Buzz buzz buzz I’m a busy bee (wskazujemy palcem na siebie)
If you want tou can dance with me (wskazujemy palcem na dziecko i tańczymy)
Buzz buzz buzz I’m a busy bee (wskazujemy palcem na siebie)
If you want tou can dance with me (wskazujemy palcem na dziecko i tańczymy)
I’m buzzing in the tree (pokazujemy kartę obrazkową z brzęcząca pszczoła i bzycząc naśladujemy fruwanie)
I’m buzzing in the tree
I’m buzzing in the tree
I’m buzzing in the tree
Buzz buzz buzz I’m a busy bee (wskazujemy palcem na siebie)
If you want tou can dance with me (wskazujemy palcem na dziecko i tańczymy)
Buzz buzz buzz I’m a busy bee (wskazujemy palcem na siebie)
If you want tou can dance with me (wskazujemy palcem na dziecko i tańczymy)
Buzz buzz buzz I’m a busy bee (wskazujemy palcem na siebie)
If you want tou can dance with me (wskazujemy palcem na dziecko i tańczymy)
Buzz buzz buzz I’m a busy bee (wskazujemy palcem na siebie)
If you want tou can dance with me (wskazujemy palcem na dziecko i tańczymy)
https://www.youtube.com/watch?v=qYnNTI1_L1A
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wp-/uploads/2020/04/BusyBee.pdf
7. „Masaż na dobry humor” – dziecko wraz z rodzicem siedzi na dywanie. Rodzic wypowiada tekst i wykonuje odpowiednie gesty, które dziecko naśladują:
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!
8. „Z wizytą w ulu” – oglądanie filmu edukacyjnego – rodzic zaprasza dziecko na kolejną przygodę z poznaną Pszczółką Kają. Po obejrzeniu filmu rodzic rozmawia z dzieckiem na jego temat:
- Pamiętasz ile uli jest w pasiece Kai?
- Co robią pszczoły robotnice?
- Czy pyłek jest lekki?
- Dlaczego pszczoły nazywa się zapylaczami? I co to znaczy?
- Jakie inne owady są zapylaczami?
- Co wspólnego mają pszczoły, krowy i świnie?
- Czym objadają się pszczoły w maju?
- Dlaczego pszczelarze i rolnicy ze sobą współpracują?
- Jak wygląda ta współpraca?
https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c
9. „Kształtne pszczoły” – zabawa matematyczna na podstawie wiersza B. Formy „Pracowita pszczoła” – rodzic rozkłada na dywanie emblematy kwiatków i motyla oraz ma przygotowane blisko siebie emblematy pszczół. Następnie zaczyna czytać wiersz i pokazuje jeden emblemat pszczoły.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/KsztaltnePszczoly.pdf
Pracowita pszczoła
Przyfrunęła na łąkę
pszczoła pracowita.
Ile pięknych kwiatów! –
pszczoła się zachwyca.
Na kwiatku usiądę
i odpocznę chwilę.
Może porozmawiam
z prześlicznym motylem.
A potem do pracy
szybko się zabiorę.
Pozapylam kwiaty,
dużo pyłku zbiorę.
Po wysłuchaniu wiersza rodzic pyta dziecko, na którym kwiatuszku powinna usiąść ta pszczółka? Następnie rozkłada na dywanie pozostałe pszczółki i zaprasza, by dobierało pszczółki do kwiatków.
10. „Pracowite pszczółki” – zabawa manualna – rodzic rozdaje dzieciom emblematy plastrów miodu i sznurówki. Zadaniem dziecka – „pszczółek” jest przewleczenie sznurówki – „wkładanie nektaru” przez wszystkie otwory w plastrze.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/PracowitePszczolki.pdf
11. „Co szkodzi pszczołom?” – oglądanie filmu edukacyjnego – rodzic zaprasza dziecko na kolejną przygodę ze znaną już Pszczółką Kają. Po obejrzeniu filmu rodzic rozmawia z dzieckiem na jego temat:
https://www.youtube.com/watch?v=exknqkNNFGg
- Czego najbardziej boją się pszczoły? Pamiętacie trudną nazwę tej choroby?
- Co ją powoduje?
- Czy można go jakoś zwalczyć?
- Co innego zagraża pszczołom?
- Kto może pomóc im poradzić sobie z głodem? Jak?
- Jaka pogoda jest nieodpowiednia dla pszczół? Dlaczego?
- Co możemy zrobić, aby móc obserwować pszczoły z naszym ogrodzie/na balkonie?
12. „Jak powstaje miód?” – układanie historyjki obrazkowej – rodzic mówi dziecku, że wiemy już, że pszczoły zbierają nektar i pyłek z kwiatów i zanoszą go do ula, ale jak to się dzieje, że powstaje z niego miód? I jak ten miód trafia na nasze stoły? Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka, rodzic opowiada o procesie powstawania miodu. Następnie rozkłada na dywanie historyjkę obrazkową (w zależności od wieku i zainteresowania dziecka tematem dostosowujemy ilość kart historyjki obrazkowej) i zaprasza dziecko, by opisywało co znajduje się na poszczególnych obrazkach i układało je w odpowiedniej kolejności. Na zakończenie dziecko opowiada o procesie powstawania miodu.
- Pszczoła zbiera z kwiatków pyłek oraz nektar, który już w trakcie lotu powrotnego do ula zaczyna trawić dodając do niego cenne enzymy zawarte w jej ślinie.
- Przetrawione zbiory umieszczane są w komórkach plastra i po dojrzeniu stają się miodem. Kiedy pszczoły uznają cały proces za zakończony, zasklepiają komórkę woskiem.
- Pszczelarze noszą ochronne kombinezony i kapelusze z siatką, aby żadna pszczoła nie miała możliwości przedostać się na ich ciało i ich użądlić. Ich stroje są białe, gdyż pracują latem, kiedy jest gorąco i świeci słońce. W ciemnym stroju, który przyciąga promienie słoneczne, byłoby im za gorąco. Aby zajrzeć do ula pszczelarz musi użyć podkurzacza (dmuchawki), czyli urządzenia z którego wydobywa się dym. Dym nie jest szkodliwy dla pszczół, wręcz przeciwnie, ma za zadanie je uspokoić, aby pszczelarz mógł spokojnie pracować. Po otwarciu ula i odymieniu pszczół rozpoczyna się miodobranie. Na początek pszczelarz wyjmuje plastry z miodem.
- Pszczelarz musi zedrzeć wosk, którym pszczółki zasklepiły komórki z miodem.
- Tak przygotowane ramka wkłada do miodarki (wirówki). Wyciekający miód z kręcących się szybko ramek, spływa na dół bębna i wypływa kranikiem prosto do wiadra.
- Z wiadra przelewany jest do większych zbiorników, gdzie przechodzi np. proces filtracji czyli zostanie już tylko czysty miód bez żadnych zabrudzeń np. resztek wosku z ramek.
- Następnie przechowywany jest w pojemnikach, aby odrapał z niego nadmiar wody.
- Gotowy miód rozlewany jest do beczek czy słoików i w takiej postaci możemy kupić go u pszczelarza lub w sklepie.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/JakPowstajeMiod.pdf
13. „Smakujemy miody” – zabawa dydaktyczno-sensoryczna – rodzic zaprasza dziecko na degustacje różnego rodzaju miodów. W trakcie degustacji rozmawia z dzieckiem na temat zapachu, smaku i właściwości zdrowotnych poszczególnych miodów. Na zakończenie pyta dziecko, który miód najbardziej mu smakował i dlaczego. Informacje o różnych rodzajach miodów i ich właściwościach można znaleźć np. https://www.gpbartnik.pl/rodzaje-miodu.php , http://www.wodr.poznan.pl/baza-informacyjna/rozwoj-wsi/grupy-regionalne/profilaktyka-zdrowotna/item/9077-rodzaje-miodow-i-ich-wlasciwosci-lecznicze i https://diagnozujmy.pl/rodzaje-miodow/
14. „Lepkie ręce” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się swobodnie po pokoju w rytmie piosenki „Pszczółka Bzz”. Na przerwę w muzyce rodzic wymienia nazwę koloru, a dziecko odszukuje go w sali i dotyka. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=g92jyNnhEqo
15. „Pszczółka” – wykonanie karty pracy – rodzic pokazując kartę pracy tłumaczy dziecku jak należy wykonać zadanie (kolorujemy pola według cyfry której przypisany jest poszczególny kolor).
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/PszczolkaM.pdf
16. „Pracowite pszczółki” – wykonanie pracy plastycznej – rodzic prezentuje i omawia z dzieckiem, jak należy wykonać pracę plastyczną. (Malujemy gałąź i liście. Malujemy folię bąbelkową i przyklejamy ją na kartkę. Wokół ula odciskamy paluszkami pszczoły i dorysowujemy im paski, główki i czułki). Po skończonej pracy dziecko sprząta swoje stanowisko pracy.

17. „Dzień Polskiej Niezapominajki” – wprowadzenie do tematu zajęć puzzlami – rodzic pyta dzieci czy widziało kwiatki, które znajdują się na obrazku? Czy wie jak się nazywają? Następnie rodzic informuje, że 15 maja obchodzimy Dzień Polskiej Niezapominajki. Święto to zostało zapoczątkowane w 2002 roku i ma na celu promowanie polskiej przyrody, przypominanie o potrzebie jej ochrony, a także o niezapominaniu czyli pamiętaniu o bliskich osobach, sytuacjach i chwilach w naszym życiu. Potem rodzic pyta dziecko, jak myśli, czy pszczoły lubią niezapominajki? (jako podpowiedź może wskazać na ułożone przez dziecko zdjęcie). Następnie mówi, że błękitne kwiaty niezapominajek z żółtymi „oczkami” w środku są bardzo dobrze widoczne z daleka i pszczoły chętnie na nie przylatują i odnajdują w nich nektar i pyłek. Naukowo została stwierdzona obecność pyłku niezapominajki w różnych miodach.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/NiezapominajkiPuzzle.pdf (wybieramy obrazek i rozcinamy na części).
18. „Pamiętliwa Niezapominajka” – słuchanie opowiadania A. Karpińskiej-Piwko – dziecko siedzi wygodnie, a rodzic czyta opowiadanie.
Pamiętliwa Niezapominajka
Nad szczytami gór pojawiła się kolorowa tęcza. Widziałyście tęczę dzieci? Na pewno! To taka kolorowa wstążeczka pokrywająca niebo po deszczu. Musicie za nią podziękować Słońcu, które przegania ciemne deszczowe chmury.
U podnóża wysokich gór, w dolinie porośniętej trawami, ziołami i różnokolorowymi kwiatami, płynie rwący potok. W tym pięknym, zaczarowanym zakątku rośnie sobie malutki niebieski kwiatuszek, Niezapominajka. Spogląda na świat małym „żabim oczkiem”. Jest piękna, dumna i bardzo… bardzo samotna. To smutne, wiemy przecież, że nikt nie lubi bawić się sam. Niezapominajki nie cieszy nawet kolorowa tęcza, która zalewa swym pięknem niebo. Odwiedzające dolinę ptaki pytają naszej bohaterki:
– Dlaczego jesteś taka smutna?
– To długa historia. Odpowiada Niezapominajka
Ptaki nie dając za wygraną postanowiły pocieszyć swoją koleżankę. Najpierw jednak chciały poznać jej opowieść.
A było to tak….
Pięknego letniego dnia Niezapominajka wygrzewała swoją buzię w promykach słoneczka. Marzyła o wesołej zabawie z innymi kwiatkami. Nikt jednak nie okazywał jej sympatii. Niezapominajka posmutniała, czuła się gorszą od innych kwiatków rosnących nad potoczkiem. Gdy tak rozmyślała nad swoim losem zobaczyła pięknego żółtego motylka. Podleciał blisko niej i usiadł na niebieskim płatku. Uśmiechnął się i grzecznie skinął główką.
– Jestem Cytrynek.
– A ja mam na imię Niezapominajka. Pobawisz się ze mną przez chwilkę?
– Z radością, ostatnio strasznie się nudzę.
Od tego dnia motylek Cytrynek i Niezapominajka wesoło bawili się razem. Liczyli płatki kwiatków, przelatujące ptaki, słuchali szumu górskiego potoku.
Śpiewali wesołe piosenki, rozwiązywali zagadki. Czas mijał im bardzo szybko. Nawet nie zorientowali się jak lato odeszło i zrobiło się chłodniej. Motylek odwiedzał Niezapominajkę coraz rzadziej, a ona tęskniła za nim i wypatrywała przyjaciela na niebieskim niebie.
Gdy opadające z drzew liście nieuchronnie zwiastowały nadchodzącą jesień do lasu przyszły małe dzieci. Krzyczały, śmieciły, przestraszyły zwierzęta i ptaki. Także Niezapominajka nie czuła się bezpieczna, zwłaszcza, że podsłuchała jak przedszkolaki planują zrywanie kwiatów na bukiet dla swojej ulubionej Pani.
Kwiatuszek, przestraszony wezwał na pomoc swojego przyjaciela motylka Cytrynka. Ten zjawił się szybko, lecz przerażony hałasem dzieci odleciał. Niezapominajka cudem ocalała, nie znalazła się w bukiecie ale miała żal do dzieci, że nie szanują pięknej przyrody , która ich otacza. Czyż kwiatki nie wyglądają najpiękniej wśród zieleni traw. Tak cudownie mienią się kolorami na łące.
Niezapominajka długo nie mogła darować dzieciom, że przez nich straciła przyjaciela. Ale ta bajka, jak to zwykle w bajkach bywa, dobrze się kończy i wiele nas uczy.
Gdy za rok wiosenne słońce powitało rośliny i zwierzęta, a jego ciepło ogrzewało ziemię, po deszczu znów nad potoczkiem zakwitły niebieskie kwiatuszki, wśród nich nasza Niezapominajka. Pewnego dnia nad łąkę przyleciał….. żółty motylek, ten sam, którego już poznałyście, drogie dzieci. Tego lata nikt nie zakłócił ich wesołej zabawy. Cytrynek i jego przyjaciółka wesoło przyglądali się zabawie grzecznych dzieci.
Pamiętajcie moi drodzy, że świat nie tylko do was należy. Rośliny i zwierzęta też mają w nim swoje miejsce. Żyją dla was, aby cieszyć wasze oczka. Szanujcie je i pozwólcie im żyć w spokoju. Niech wszystkie Niezapominajki nie zapomną jakie jesteście wspaniałe, kochane przedszkolaki!
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści opowiadania i doświadczeń dziecka:
- Gdzie rosła Niezapominajka?
- W jakim była nastroju?
- Kto chciał ją pocieszyć?
- Dlaczego Niezapominajka była smutna?
- Co się stało na wiosnę w kolejnym roku?
- A jak teraz zachowywały się dzieci?
- A wy dbacie o środowisko?
- Jak myślicie co możemy zrobić, aby uczcić dzisiejszy dzień?
19. „Nie depcz kwiatów” – zabawa ruchowa – rodzic rozkłada na dywanie krążki/szarfy – „kwiatki” w różnych kolorach. Dziecko porusza się pomiędzy nimi po pokoju – „łące”, tak, aby na nie nie nadepnąć. Na dźwięk dzwoneczka zatrzymuje się i naśladuje wąchanie „kwiatów”. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.