- Włączamy dziecku piosenkę Jestem muzykantem (https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy). Rodzic wraz z dzieckiem śpiewa piosenkę naśladując ruchem instrument o którym śpiewa.
Jestem muzykantem konszabelantem,
My muzykanci-konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym?
/ – Na pianinie.
A pianino i no, i no, a pianino, i no, i no,
A pianino, i no, i no, a pianino gra./
/- Na flecie: fiju, fiju/
/- Na skrzypcach: dylu, dylu/
/- Na trąbce: tru tu tu tu/
/- Na bębnie: bum ta ra ra/
/- Na wszystkim /
2. „Orkiestra” –słuchanie wiersza A. Frączek
Orkiestra
Bum bum bum!
Tra, ta, ta,
W naszym domu wciąż ktoś gra.
Antek dudni na puzonie,
Naśladując wściekłe słonie,
Franek w trąbę dziko dmie,
Musisz słuchać, chcesz czy nie.
Stryj Ignacy na pianinie
Brzdąka gamę co godzinę.
Rock and rolla na cymbałkach
Wystukuje ciocia Alka.
Ja koncerty daję w przerwach,
po mistrzowsku gram na nerwach.
Pytania do tekstu:
- Kim jest muzyczna rodzina ?
- Na jakich instrumentach grają jej członkowie?
- Co to znaczy „grać komuś na nerwach”?
- Na jakim instrumencie chciałbyś/ chciałabyś grać?
3. „Jaki to instrument?” – przedstawiamy dziecku ilustracje przedstawiające instrumenty: gitarę, trąbkę, bębenek, skrzypce, pianino. Omawiamy wygląd każdego z nich. Prosimy dziecko aby zademonstrowało jak gra się na danym instrumencie. Następnie pokazujemy sposób gry na wybranym przez siebie instrumencie – dziecko odgaduje co to za instrument. Później zamieniamy się rolami i odgadujemy jaki instrument przedstawia dziecko.
4. „Domowa orkiestra” – Przygotowujemy kilka przedmiotów, które posłużą nam jako instrumenty (np. garnek i drewniana łyżka, kubek lub szklanka i łyżka, pudełko po butach). Wystukujemy rytm na naszych instrumentach i prosimy aby dziecko powtórzyło usłyszany rytm.
5. „Co tak gra?” – włączamy dziecku dźwięki różnych instrumentów i prosimy aby dziecko powiedziało jaki to instrument. (https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY)
6. „Co to? Kto to?” – zadajemy dziecku zagadki i zapraszamy do ich odgadywania.
- Może być dęty, może być strunowy,
ważne, aby był do gry gotowy.
Piękne dźwięki nam wygrywa,
z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny) - Jest to zespół nie mały,
mogą w nim być skrzypce, a nawet organy,
Gdy wszyscy razem zaczynają grać,
to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra) - Zna go każde w przedszkolu dziecko,
zawsze stoi przed swoją orkiestrą
i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent) - Dyrygenta wszyscy się słuchają,
tylko na nią patrzeć mają.
Dzięki tej drewnianej pałeczce
wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)
7. „Moja orkiestra” – dziecko używa instrumentu – jeśli posiada- jeśli nie za instrument bierzemy garnek i drewnianą łyżkę. Dziecko jest muzykiem, rodzic – dyrygentem (trzyma w ręku coś co będzie batutą). Rodzic umawia się dzieckiem, jak ma reagować na określone gesty.
Ręka z batutą coraz wyżej – dziecko gra coraz głośniej,
Ręka z batutą coraz niżej –dziecko gra coraz ciszej
Narysowanie kółka przed dzieckiem – dziecko kończy grę.
8. „Zapraszam do instrumentu” . Rozkładamy na podłodze ilustracje instrumentów (np. gitarę, trąbkę, bębenek, skrzypce, pianino) i wydajemy dziecku polecenie: Stań przy skrzypcach; usiądź przy trąbce; podskocz dwa razy przy pianinie.
9. „Ile razy zagrało?” – przygotowujemy drobne przedmioty do przeliczania (np. kredki, zakrętki lub patyczki). Za pomocą przygotowanych przez siebie „domowych instrumentów” ( np. garnka) lub prawdziwego instrumentu gramy pojedyncze dźwięki (np. uderzenia o garnek). Zadaniem dziecka jest ułożenie przed sobą tylu przedmiotów ile dźwięków usłyszało, a następnie przelicza je.
10. „Wesoła gama” – słuchanie wiersza D. Niemiec.
Gdy wesoły czas zabawy,
Niech zabrzmiewa: do, re, mi.
Wtedy wiem, że jest ci dobrze,
Wtedy wiem, że fajnie ci.
Jeśli ci wesoło teraz,
Zanuć ze mną: fa, so, la.
Jeśli radość cię rozpiera,
Śpiewaj głośno tak jak ja.
Niech radosne płyną dźwięki.
W szybkim tempie si i do.
Czy odnajdziesz z gamy dźwięki?
W tym wierszyku wszystkie są.
Pytania
do tekstu:
- O jakich dźwiękach była mowa w wierszyku?
- Co powstaje z zaśpiewania tych dźwięków w odpowiedniej kolejności?
- Co czujesz kiedy możesz się bawić?
- Jak wyrażasz swoją radość?
Zachęcamy do zaśpiewania gamy razem z dzieckiem.
11. „Poruszaj się jak ci zagram” – włączamy dowolny utwór muzyczny i operujemy jego głośnością. Kiedy muzyka gra cicho – dziecko chodzi na paluszkach, gdy gra głośno – porusza się tupiąc.
12. „Mój instrument” – Zadaniem dziecka jest skonstruować dowolny instrument przy użyciu butelek, pudełek, pojemników, ziarenek grochu, fasoli, guzików, gumek recepturek itp.
13. „Skąd dochodzi dźwięk?” – dziecko siedzi na środku pokoju z zamkniętymi oczami. Rodzic gra na instrumencie lub klaszcze w dłonie. Zadaniem dziecka jest wskazanie ręką kierunku, z którego dochodzi dźwięk.
14. Włączamy dziecku jego ulubioną piosenkę i zachęcamy do poruszania się w jej rytmie. Może to być więcej niż jedna piosenka, tańczymy razem z dzieckiem.
15. Karty pracy: