- „Ekologia – co to znaczy?” – pogadanka z dzieckiem – zadajemy dziecku pytanie, czy spotkało się z pojęciem „ekologii” – zostawiamy dziecku troszkę czasu na zastanowienie się i wypowiedź dziecka. Kolejno podsumowujemy: Ekologia – to nauka, która zajmuje się przyrodą, czyli tym wszystkim co nas otacza. Środowisko jest naszym „domem”, czyli miejscem, gdzie żyjemy. Ekologia bada zależności pomiędzy każdym organizmem zamieszkującym nasze środowisko. W jej zakres wchodzą także oddziaływania nie tylko między ludźmi, ale także między roślinami i zwierzętami. Następnie na dużej kartce/bristolu piszemy na środku napis „EKOLOGIA” – prosimy dziecko o przeczytanie napisu. Następnie dziecko dzieli wyraz na sylaby i głoski oraz liczy ilość sylab i głosek. Kolejno pyta dziecko, z czym kojarzy mu się słowo „ekologia” – dziecko podaje swoje skojarzenia – zapisujemy je na kartce/bristolu.
2. Ekodzieci” – osłuchanie z piosenką. Zadaniem dziecka będzie przechylać się raz na prawą, raz na lewą stronę na każde usłyszane słowo „eko”. Po wysłuchaniu piosenki rozmawiamy z dzieckiem na temat treści piosenki. Kolejno ponownie słuchamy piosenki, a następnie dziecko powtarza za rodzicem słowa pierwszej zwrotki i refrenu.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=0tP21bHL2K4
Ekodzieci
Cóż to znaczy – zapytacie,
Ze zdziwieniem kręcąc głową,
Kiedy padnie w telewizji
„Ekologia” – mądre słowo.
Ekologia to nauka, mówi jak żyjemy
O wzajemnych powiązaniach wszystkiego na Ziemi.
Eko, Eko, Eko !
Eko, Eko, Eko !
To zdrowe miasto, to zdrowa rzeka.
Eko, Eko, Eko!
Eko, Eko, Eko !
Zdrowe myśli w głowie, zdrowego człowieka.
Eko, Eko, Eko !
Eko, Eko, Eko !
To zdrowe miasto, to zdrowa rzeka.
Eko, Eko, Eko!
Eko, Eko, Eko !
Zdrowe myśli w głowie, zdrowego człowieka.
Kwiaty, rzeki, góry, ptaki
Oto nasze środowisko.
Każdy musi je szanować,
Żeby mieć przyrodę czystą.
Wiedzą dzieci i dorośli trzeba to pamiętać:
Także nas nie będzie, kiedy zginą lasy i zwierzęta.
Eko, Eko, Eko !
Eko, Eko, Eko !
To zdrowe miasto, to zdrowa rzeka.
Eko, Eko, Eko!
Eko, Eko, Eko !
Zdrowe myśli w głowie, zdrowego człowieka.
Eko, Eko, Eko !
Eko, Eko, Eko !
To zdrowe miasto, to zdrowa rzeka.
Eko, Eko, Eko!
Eko, Eko, Eko !
Zdrowe myśli w głowie, zdrowego człowieka.
3. „Jak żyć ekologicznie?” – zabawa dydaktyczna – rozmieszczamy karteczki z poniższymi tekstami w różnych miejscach (każdy tekst na innej karteczce). Zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich karteczek. Następnie rodzic odczytuje teksty na nich zamieszczone.
- Segreguj śmieci – dzięki segregacji śmieci ułatwiamy pracę osobom tym, które muszą te śmieci sortować. Segregując śmieci możemy skupić uwagę na rzeczach, którym możemy dać drugie życie. Możemy coś z nich jeszcze zrobić lub komuś podarować.
- Nie marnuj żywności – większość ludzi przygotowuje zbyt duże ilość posiłków/potraw, które później lądują w koszu. Starajmy się wykorzystać przygotowane potrawy np. na drugi dzień. Zawsze możemy również podzielić się z kimś naszym pysznym obiadem.
- Prysznic zamiast wanny – jeżeli tylko mamy taką możliwość zamieńmy wannę na prysznic. Biorąc prysznic oszczędzamy bardzo duże ilości wody. Pamiętamy wody na naszej plancie jest coraz mniej.
- Stare ubrania jako materiał – stare ubrania możemy oddać do specjalnych pojemników z odzieżą używaną, ale za nim to zrobimy, materiały te możemy wykorzystać w domu. Starą niepotrzebną bluzkę możemy wykorzystać jako szmatkę do kurzu. Materiał ze starych spodni możemy wykorzystać do uszycia wyjątkowego, niepowtarzalnego misia.
- Oszczędzaj prąd – jeśli tylko nie korzystamy z jakiś urządzeń w danej chwili starajmy się je wyłączać z kontaktu. Urządzenia podłączone do gniazdka cały czas pobierają prąd.
- Torby wielokrotnego użytku – torby wielokrotnego użytku są bardzo wytrzymałe. Kupując raz taką torbę wystarczy nam ona na bardzo długo. Dzięki temu nie produkujemy zbędnej ilość plastiku i opakowań.
4. „Ekologia” – słuchanie wiersza A. Dziechciarczyk „Ekologia”:
Ekologia
Jest Ci ekologia bliska?
Nie zaśmiecaj środowiska!
Po pikniku, po biwaku
Zawsze sprzątaj przedszkolaku!
Nie rozrzucaj wkoło śmieci!
Śmieć do kosza zawsze leci
Dobrze, gdy do właściwego
Segregację znaj kolego!
Szanuj zieleń, nie depcz trawy
I wybieraj do zabawy
Otoczenia odpowiednie
Niech przy Tobie kwiat nie więdnie!
baj o ilość lania wody
Nie lej tylko dla przygody
Woda ważna jest dla życia
Czysta – zdatna do użycia
Wody więc nie zanieczyszczaj
Jeśli ekologia bliska
By też mogły żyć zwierzęta
I rośliny – zapamiętaj!
Dbaj o otoczenie całe
Źródła mocy doskonałe
Czerp energię z wiatru, słońca
Nie świeć światła tak bez końca
Musisz zadbać o planetę
Szanuj ją tak, jak Kobietę
Stosuj dobre zachowania
Warte do naśladowana.
Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza:
– Jakie zagadnienie porusza wiersz/ o czym mówi?
– Dlaczego należy sprzątać po pikniku czy biwaku?
– Gdzie należy wrzucać śmieci?
– Dlaczego woda jest ważna dla naszego życia?
– Dlaczego powinniśmy dbać o naszą Planetę?
– A Ty co zrobiłeś/zrobiłaś, aby zadbać o nasz dom, czyli naszą Planetę?
5. „Segregujemy odpady” – zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza A. Romańskiej „Sprzątanie świata” – rodzic czyta wiersz i w odpowiednich momentach pokazuje odpowiednie karty obrazkowe:
https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/SegregujemyOdpady.pdf
Sprzątanie świata
Co oznaczają te kolory – niebieski, żółty, zielony?
Każdy kolor inny pojemnik oznacza.
Do pojemników różne śmieci się wtłacza.
Niebieski – w nim znajdziecie pudełka po butach, przeczytane gazety, zapisane kartki – jest on bardzo ważny.
To pojemnik na papier – zna go przedszkolak każdy.
Zielony – Kolor wesoły z daleka ogłasza „Wrzucaj do mnie słoiki, wyszczerbione talerze !!!” czyli szkło w głównej mierze.
Żółty – foliowe torby, pudełka po lodach, po coli butelki. Wrzuć tutaj plastik, żal po nim niewielki.
By las był zielony, wody nie ubyło
i każdego ranka wokół było miło
piątek czy niedziela, pamiętajcie dzieci
prosi Matka Ziemia – SEGREGUJCIE ŚMIECI !!!
Rozmowa z dzieckiem ma temat treści wiersza:
– O czym jest wiersz?
– Co można wrzucić do pojemnika koloru żółtego/niebieskiego/zielonego?
– Czy widzieliście inne kolory koszy?
– Co wrzucamy do pojemnika brązowego?
– Jak nazywają się takie odpady?
– Czy dzieci też mogą segregować śmieci?
– O co prosi Matka Ziemia?
Kolejno rozkładamy kartę obrazkową prezentującą jakie odpady wrzucamy do jakich koszy oraz karteczki z wyrazami: papier, plastik, szkło, bio. Dziecko próbuje odczytać wyrazy, a także podzielić je na sylaby i głoski. Następnie dziecko próbuje przyporządkować odpowiednią nazwę do koloru pojemnika.
6. „Posegreguj śmieci” – wykonanie karty pracy – omawiamy z dzieckiem, jak należy wykonać zadanie (łączymy linią odpady, które powinny znaleźć się w danym pojemniku).
https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/PosegregujSmieci.pdf
7. „Kto zgadnie zagadkę?” – zagdaka wprowadzająca do tematu:
Co to za planeta okrągła,
na której
bez słońca, tlenu i wody
nigdy nie byłoby życia?
(Rozwiązanie: Ziemia)
8. „Dzień Ziemi” – pogadanka – informujemy, że dzisiaj tj. 22 kwietnia obchodzimy „Dzień Ziemi”. Następnie pytamy dziecko, czy może już wcześniej słyszało o tym dniu. Kolejno podsumowujemy: Dzień Ziemi – nazywany także Światowym Dniem Ziemi lub Międzynarodowym Dniem Ziemi – jest to coroczna akcja, która odbywa się wiosną. Jej celem jest promowanie (przekazywanie wiedzy) postaw ekologicznych wśród ludzi. W tym dniu odbywa się wiele akcji, wydarzeń związanych z ekologią.
9. „Nasza Ziemia” – wykonanie pracy plastycznej – pokazujemy i omawiamy jak należy wykonać pracę plastyczną (malujemy zieloną „farbką” kontynenty, niebieską oceany). Przygotowujemy farbki razem z dzieckiem: wyciskamy piankę do golenia do pojemników. Do jednej części dodajemy zielony barwnik/farbę, do drugiej niebieski.
Szablony kuli ziemskiej: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/NaszaZiemia.pdf
10. „Walking In The Forest” – osłuchanie z piosenką – dziecko słucha i ogląda piosenkę z teledyskiem.
Piosenka: https://supersimple.com/song/walking-in-the-forest/
Walking In The Forest
Let’s take a walk in the forest. (W rytmie piosenki – spacerujemy)
Walking in the forest. Walking in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
Walking in the forest. Walking in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
One step. Two steps. Three steps forward.
One step. Two steps. Three steps back.
Stop. Look. What’s that?
It’s a deer.
We’re not afraid.
Let’s stomp. (W rytmie piosenki – tuptamy)
Stomping in the forest. Stomping in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
Stomping in the forest. Stomping in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
One step. Two steps. Three steps forward.
One step. Two steps. Three steps back.
Stop. Listen. What’s that?
It’s an owl.
We’re not afraid.
Let’s jump. (W rytmie piosenki – skaczemy)
Jumping in the forest. Jumping in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
Jumping in the forest. Jumping in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
One step. Two steps. Three steps forward.
One step. Two steps. Three steps back.
Stop. Look. What’s that?
It’s a rabbit.
We’re not afraid.
Let’s skip. (W rytmie piosenki – skaczemy z nogi na nogę)
Skipping in the forest. Skipping in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
Skipping in the forest. Skipping in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
One step. Two steps. Three steps forward.
One step. Two steps. Three steps back.
Stop. Listen. What’s that?
It’s a woodpecker.
We’re not afraid.
Walking in the forest. Walking in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid. (W rytmie piosenki – spacerujemy)
Walking in the forest. Walking in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
One step. Two steps. Three steps forward.
One step. Two steps. Three steps back.
Stop. What’s that smell?
Pee-yew!
It’s a skunk! Run! (Biegniemy)
11. „Let’s do it!” – zabawa ruchowa – dziecko wraz z rodzicem wykonują czynności zgodnie z tym co jest pokazane w teledysku piosenki.
12. „Walking In The Forest” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta występujące w piosence. W trakcie piosenki dziecko wraz z rodzicem wskazują na odpowiednie zwierzę. Dziecko próbuje śpiewać piosenkę.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/ForestAnimalsWaking.pdf
13. Ćwiczenia logopedyczne:
Gra z wykorzystaniem kostki – jak grać?
- Dziecko rzuca kostką, liczy oczka i przesuwa pionek o tyle pól, ile oczek wskaże kostka.
- Jeśli poprawnie wypowie wyraz znajdujący się na polu może na nim pozostać.
- Jeśli to zadanie się nie uda, dziecko wraca na poprzednie pole.