1. „Masaż na dobry humor” – powitanie z dzieckiem. Wypowiadamy tekst i wykonujemy odpowiednie gesty, które dziecko naśladuje:
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!
2. „Gdzie jesteśmy?” – wprowadzenie do tematu zagadką słuchową – prosimy dziecko, by położyło się wygodnie na dywanie, zamknęło oczy, wsłuchało się w dźwięki, które za chwilę usłyszy i spróbowało sobie wyobrazić gdzie się znajduje. Następnie odtwarzamy odgłosy z wiejskiego podwórka i po ok. 2-3 minutach wyłączamy je i pyta dziecko co słyszało, co „widziało” – wyobrażało sobie i jak myśli gdzie się przenieśliśmy.
3. „W gospodarstwie” – słuchanie wiersza T. M. Massalskiej.
W gospodarstwie
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!
Następnie rozkładamy karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka i prosimy dziecko o wybranie tych, które pojawiły się w wierszu – nazwanie ich i powiedzenie co robiły te zwierzątka w wierszu np. kogut pieje od świtu: kukuryku!/kaczka kwacze: kwa!kwa!kwa!/kot cichutko miauczy:miau! itd. Kolejno prosimy o nazwanie zwierzątek z pozostałych kart obrazkowych.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/ZwierzetaZwiejskiegoPodworka.pdf
4. „Tyle kroków ile głosek” – zabawa słuchowo-ruchowa – dziecko stoją po jednej stronie, rodzic po drugiej. Wypowiadamy nazwy zwierząt np.: krowa, kot, kura, kogut, koń, pies itp., a dziecko dzieli je na głoski i wykonuje tyle kroków do przodu, ile głosek jest w danym słowie.
5. „Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – zagadki słuchowe – rozkładamy na karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka (wykorzystujemy ilustracje z ćwiczenia nr 3) i karteczki z podpisami do nich. Następnie po kolei włączamy nagrania odgłosów zwierząt. Zadaniem dziecka jest rozpoznać zwierzę po odgłosie, wskazać je na obrazku, nazwać je i przyporządkować karteczkę z podpisem.
- ttps://www.youtube.com/watch?v=s2PxZhDdRCw – odgłos konia
- https://www.youtube.com/watch?v=kouRjn5k-Ro – odgłos krowy
- https://www.youtube.com/watch?v=3NU33PXtf-4 – odgłos kozy
- https://www.youtube.com/watch?v=CnmvheoF-cA – odgłos świni
- https://www.youtube.com/watch?v=x3c0JgZ59QQ – odgłos owcy
- https://www.youtube.com/watch?v=mRq7urXl5xQ – odgłos psa
- https://www.youtube.com/watch?v=CRlQgDqkZ7A – odgłos kota
- https://www.youtube.com/watch?v=QpBve-Jhy1k – odgłos kury
- https://www.youtube.com/watch?v=TsoHVW3LvUE – odgłos koguta
- https://www.youtube.com/watch?v=dwC5FLjmvrA – odgłos indyka
- https://www.youtube.com/watch?v=NRItFJ4j3AY – odgłos kaczki
- https://www.youtube.com/watch?v=nRNjzMrQRd4 – odgłos gęsi
6. „To dom dla…” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy karty obrazkowe przedstawiające różne domy zwierząt, karteczki ze zdaniami oraz karty obrazkowe z krową, psem, kurą, świnią i koniem (obrazki z ćwiczenia nr 3). Potem prosimy dziecko o opisanie co widzi na poszczególnych obrazkach i zastanowienie się, które zwierzątka mieszkają w których domkach. Następnie prosimy dziecko o odczytanie zdań i dopasowanie do nich odpowiednich obrazków – z domem i zwierzątkiem, które tam mieszka.
Domy zwierzątek: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/ToDomDlaObrazki.pdf
7. „Co możemy zrobić z tych produktów?” – zabawa dydaktyczna – układamy karty obrazkowe przedstawiające kurę, krowę, gęś i owce oraz karty obrazkowe przedstawiające produkty pochodzące od tych zwierząt. Następnie prosimy dziecko o wybranie i ułożenie obok siebie zwierzątka i produktu, który nam daje. Kolejno rozkładamy karty obrazkowe przedstawiające jajka sadzone, twaróg, poduszkę i sweter i prosimy dziecko o przyporządkowanie tych kart do odpowiednich grup. Kolejno nauczycielka zadajemy pytanie: „Co możemy zrobić z tych produktów?” , dziecko podaje swoje pomysły np. krowa – mleko – twaróg, jogurt, śmietana, ser żółty/ kura – jaja – jajko sadzone, sałatka, kanapki, ciasto/gęś – pierze – poduszka, kołdra/owca – wełna – sweter, szalik, czapka, skarpety itp.
Produkty pochodzące od zwierząt: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/CoNamDajaZwierzeta.pdf
8. „Jak mleko trafia do naszych domów?” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy karty historyjki obrazkowej „Jak mleko trafia do naszych domów”. Prosimy dziecko, by spróbowało ułożyć je w prawidłowej kolejności. Po skończonym zadaniu dziecko opowiada drogę mleka od krowy do naszych domów.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/JakMlekoTrafia.pdf
- Krowy pasą się na pastwiskach.
- W małych gospodarstwach krowy dojone są ręcznie. W dużych gospodarstwach są specjalne maszyny do dojenia krów.
- Mleko trafia do zakładów mleczarskich, gdzie poddawane jest różnym badaniom np. na obecność antybiotyków bądź rozcieńczenia go wodą, a następnie poddawane jest różnym procesom mającym na celu zniszczenie i zahamowanie wzrostu drobnoustrojów chorobotwórczych.
- Mleko rozlewane jest do kartonów bądź butelek.
- Gotowe kartony i butelki z mlekiem pakowane są w duże opakowania zbiorcze i są transportowane do magazynów bądź samochodów dostawczych.
- Samochody dostawcze rozwożą mleko do sklepów.
- Kupujemy mleko w sklepach i przywozimy/przynosimy je do naszych domów.
9. „Krowy na łące” – opowieść ruchowa – wypowiadamy kolejne zdania, a dziecko interpretuje je ruchem:
Krówki pasą się na łące. Mocno poruszają pyszczkami przeżuwając pyszną trawkę. Wolno spacerują w poszukiwaniu smacznych kwiatuszków. Kiedy już znajdą kwiatuszki, opuszczają głowę, zrywają je i znów powoli przeżuwają delektując się ich smakiem. Zmęczone zajadaniem kładą się na łące i odpoczywają. Od czasu do czasu muszą pomachać ogonem, żeby odgonić muchy. Leząc wygrzewają swoje pyszczki w promieniach słonecznych i uśmiechają się, bo jest im bardzo przyjemnie i ciepło.
10. „Dorosłe i młode zwierzęta” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta dorosłe i ich młode (z ćwiczenia nr 3). Następnie prosimy dziecko o wybieranie obrazków, tak, aby powstały rodziny zwierząt (jedno zwierzę dorosłe – w przypadku zwierząt, których dorosłe osobniki nie różnią się w wyglądzie/dwa zwierzęta dorosłe – w przypadku zwierząt, których dorosłe osobniki wyglądają inaczej i jedno młode zwierzę z jednego gatunku). Kolejno nazywa poszczególne osobniki np. kura-kogut-kurczątko, krowa-byk-cielątko, koza-kozioł-koźlątko, owca-baran-jagnię, klacz-koń(ogier)-źrebak, świnia-knur-prosię, gęś-gąsior-gąsiątko itd.
11. „Wiejska gimnastyka smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
- „Poranek na wsi” – dziecko leży na brzuchu z rękami pod głową. Na dźwięk np. klaśnięcie rozprostowuje ręce i unosi je wraz z nogami nad podłogę.
- „Koty się budzą” – dziecko w klęku podpartym – dolny odcinek kręgosłupa „wpycha” w kierunku podłogi, aby stał się w tym miejscu wklęsły. Na hasło: „koci grzbiet” – dziecko wypycha górny odcinek kręgosłupa w górę tak, aby powstał swego rodzaju garb – głowę chowa między ramionami.
- „Sadzimy w polu” – dziecko stoi w rozkroku. Następnie „sadzi w polu” wykonując skłon do prawej nogi, wyprost, skłon do lewej nogi i wyprost. Zabawę powtarzamy 5 razy.
- „Króliki skaczą” – dziecko przeskakuje nad dowolnym płaskim przedmiotem z prawej strony na lewą i z powrotem. Ćwiczenie prowadzimy 5 razy.
- „Koniki biegają” – dziecko biega po obwodzie koła uderzając piętami o pośladki.
- „Idą kaczki” – dziecko maszeruje na ugiętych nogach.
- „Idą krowy” – dziecko maszeruje na czworakach.
- „Zwierzęta piją wodę” – dziecko w siadzie skrzyżnym wykonuje skłon w kierunku położonego na podłodze przedmiotu tak, aby dotknąć czołem podłogi. Zabawę prowadzimy 5 razy.
12. „Pan McDonald farmę miał” – osłuchanie z piosenką – dziecko aktywnie słucha piosenki. Zadaniem dziecka jest klasnąć w kolana, gdy usłyszy słowo „Pan McDonald”. Po wysłuchaniu piosenki rozmawiamy z dzieckiem na temat treści piosenki. Kolejno dziecko ponownie słucha piosenki, a następnie powtarza słowa pierwszej i drugiej zwrotki.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=11UN4WRdamA
Pan McDonald farmę miał
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Krówkę na niej hodował, ijaj ijaj oł!
Krówka mu mu tu i mu mu tam,
mu mu tu, mu mu tam,
ciągle tylko mu mu.
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Świnkę na niej hodował, ijaj ijaj oł!
Krówka mu mu tu i mu mu tam,
mu mu tu, mu mu tam,
ciągle tylko mu.
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum.
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Gęsi na niej hodował, ijaj ijaj oł!
Krówka mu mu tu i mu mu tam,
mu mu tu, mu mu tam,
ciągle tylko mu.
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum.
Gęsie gę gę tu i gę gę tam,
gę gę tu, gę gę tam,
ciągle tylko gę gę.
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Kury na niej hodował, ijaj ijaj oł!
Krówka mu mu tu i mu mu tam,
mu mu tu, mu mu tam,
ciągle tylko mu.
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum.
Gęsie gę gę tu i gę gę tam,
gę gę tu, gę gę tam,
ciągle tylko gę gę.
Kurki ko ko tu i ko ko tam,
ko ko tu, ko ko tam,
ciągle tylko ko ko.
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
Owce na niej hodował, ijaj ijaj oł!
Krówka mu mu tu i mu mu tam,
mu mu tu, mu mu tam,
ciągle tylko mu.
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum.
Gęsie gę gę tu i gę gę tam,
gę gę tu, gę gę tam,
ciągle tylko gę gę.
Kurki ko ko tu i ko ko tam,
ko ko tu, ko ko tam,
ciągle tylko ko ko.
Owce be be tu i be be tam,
be be tu, be be tam,
ciągle tylko be be.
Pan McDonald farmę miał, ijaj ijaj oł!
13. „The Animals On The Farm” – osłuchanie z piosenką – w trakcie piosenki pokazujemy dziecku odpowiednie karty obrazkowe i wykonujemy odpowiednie ruchy (ruchy widoczne tutaj), dziecko próbuje naśladować.
Piosenka: https://supersimple.com/song/animals-on-the-farm/
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/TheAnimalsOnTheFarm.pdf
The Animals On The Farm
The ducks on the farm say, “Quack, quack, quack.”
The mice on the farm say, “Squeak, squeak, squeak.”
The chickens on the farm say, “Cluck, cluck, cluck.”
“Quack. Squeak. Cluck.”
The pigs on the farm say, “Oink, oink, oink.”
The goats on the farm say “Meh, meh, meh.”
The sheep on the farm say “Baa, baa, baa.”
“Oink. Meh. Baa.”
The horses on the farm say, “Neigh, neigh, neigh.”
The cows on the farm say, “Moo, moo, moo.”
The roosters on the farm say, “Cock-a-doodle-doo.”
“Neigh. Moo. Cock-a-doodle-doo.”
“Neigh. Moo. Cock-a-doodle-doo.”
Let’s try it a little faster.
The ducks on the farm say, “Quack, quack, quack.”
The mice on the farm say, “Squeak, squeak, squeak.”
The chickens on the farm say, “Cluck, cluck, cluck.”
“Quack. Squeak. Cluck.”
Okay, a little faster.
The pigs on the farm say, “Oink, oink, oink.”
The goats on the farm say “Meh, meh, meh.”
The sheep on the farm say “Baa, baa, baa.”
“Oink. Meh. Baa.”
Okay, super fast!
The horses on the farm say, “Neigh, neigh, neigh.”
The cows on the farm say, “Moo, moo, moo.”
The roosters on the farm say, “Cock-a-doodle-doo”
“Neigh. Moo. Cock-a-doodle-doo.”
“Neigh. Moo. Cock-a-doodle-doo.”
14. „Na farmie” – wykonanie karty pracy – pokazujemy i omawiamy z dzieckiem, jak należy wykonać zadanie (wycinamy kolorowe kwadraciki, układamy je na odpowiednich miejscach na szarym kwadracie, kiedy mamy pewność, że są poprawnie ułożone – przyklejamy je).
15. „Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – praca plastyczna. Zachęcamy do wykonania zwierzątek wykorzystując poniższe propozycje lub według własnego pomysłu. 🙂