1. Opowieść ruchowa przy muzyce – Wyprawa na nieznaną planetę.
Dziecko naśladuje czynności, które pokazuje i o których opowiada rodzic.
Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa
i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.
2. Zwracanie uwagi na wieloznaczność słowa rakieta.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem obrazki przedstawiające różne przedmioty, między innymi: rakietę kosmiczną, rakietę do tenisa stołowego, ziemnego, do badmintona. Dziecko nazywa poszczególne przedmioty, określa, do czego służą. Odczytuje napis rakieta, a następnie układa pod nim obrazki przedstawiające rakiety.
3. Ćwiczenia artykulacyjne Mowa kosmitów.
- Dziecko powtarza za rodzicem grupy sylab, np.: zu, że, żo, ża, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo, cze, czy, czu, czi…
- Tworzenie nazw mieszkańców poszczególnych planet przez analogię, np. Ziemia – Ziemianie, Mars – Marsjanie, Wenus – Wenusjanie, Jowisz – Jowiszanie, Saturn – Saturnianie, Uran – Uranianie, Neptun – Neptunianie.
4. Ćwiczenia matematyczne Ilu kosmonautów leci rakietą?
Rodzic rozkłada przed dzieckiem kredki oraz kolorowankę rakiety. Tłumaczy, że kredki to będą kosmonauci, którzy lecą rakietą w kosmos. Na kartce kładzie trzy kredki i pyta dziecko: Ile jest kosmonautów w rakiecie? Następnie dokłada znów trzy kredki i ponownie pyta: Ile teraz znajduje się kosmonautów w rakiecie? Dziecko może samo również manipulować kredkami i tworzyć kolejne przeliczenia. Na koniec dziecko koloruje kolorowankę.
- Ćwiczenia sprawnościowe Zabawy kosmonautów
Rodzic zwraca uwagę dziecku, że każdy kosmonauta jest bardzo sprawny fizycznie i dużo ćwiczy. W ten sposób przygotowuje się do lotu w przestrzeń kosmiczną.
Dziecko na zmianę maszeruje i podskakuje po całym pokoju przy dźwiękach muzyki. Podczas kolejnych przerw w muzyce wykonują polecenia rodzica, np.:
− Stań na jednej nodze.
− Leż na plecach, złączone nogi unoś ku górze.
− Podskakuj obunóż w miejscu.
− Przeskakuj z nogi na nogę.
− Naprzemiennie dotykaj łokciem przeciwległego kolana.
− Przełóż rękę pod kolanem i złap się za nos.
− Przeczołgaj się pod krzesłem.
Praca plastyczna – Moja rakieta.
Materiały z wyprawki.
Karty pracy: