- „ Tajemnicze hasło”. Dziecko wybiera kartoniki i odczytuje zapisane na nich działania matematyczne, a następnie podaje ich rozwiązania. Następnie układa wyniki działań od największego do najmniejszego i odczytuje hasło. (KOSMOS)
2. „Układ Słoneczny”. Zaprezentowanie dziecku ilustracji Układu Słonecznego, następnie rodzic odczytuje kolejne wersy wiersza pt. „Kosmos” autorstwa Natalii Łasochy. Dziecko otrzymuje rysunki planet i ich podpisy. Kolejno układa nazwy wymienianych w wierszu planet i dopasowuje do nich ilustracje.
Natalia Łasocha „Kosmos”
Kosmos jest ogromny i wciąż niezbadany,
ale osiem planet bardzo dobrze znamy.
One nieprzerwanie krążą wokół Słońca.
A Słońce to gwiazda, jasna i gorąca.
Merkury jest najmniejszy i krąży powoli.
Wenus, widoczna z daleka, to najgorętsza planeta.
Ziemia – to tu mieszkamy, na niej powstało życie.
Mars jest w kolorach czerwieni, sporo tu skał i kamieni.
Jowisz z wszystkich największy, z Wielką Czerwoną Plamą.
Saturn ma siedem pierścieni, barwami toffi się mieni.
Uran, błękitna kula, jakby mgłą otoczona.
Neptun na końcu wiruje, tu zimno nie ustępuje.
3. „W Układzie Słonecznym”.
Dziecko ogląda animację opisującą charakterystykę każdej z planet. Po prezentacji rodzic zadaje dziecku pytania kontrolne.
-Czym różnią się planety?
-Jak nazywa się najmniejsza z planet?
-Która z planet kręci się najszybciej?
-Która planeta tworzy huragany?
4. „Kosmiczne zagadki”. Dziecko losuje zagadkę, której treść odczytywana jest przez rodzica. Dziecko stara się odgadnąć hasło i dopasować do niego odpowiedni podpis.
Zagadki :
Kiedy nocą słońca,
nie ma już na niebie,
świeci całym sobą,
lub kawałkiem siebie. (księżyc)
Jej długi warkocz złotem błyska,
siostrą jest gwiazd i księżyca.
Rzadko odwiedza nasze niebo.
Niesie wieści. Jakie? To tajemnica. (kometa)
Bardzo mu dobrze się wiedzie,
do pracy rakietą jedzie –
na podbój kosmosu, planet
i w galaktyki nieznane. (kosmonauta)
Z ziemi do gwiazd
mknie pocisk złoty,
szybszy niż wiatr
i samoloty. (rakieta)
W dzień ich nie ujrzysz,
chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć
nocą i wieczorami. (gwiazdy)
5. Zabawa dydaktyczna – „Wyprawa w kosmos”.
Analizowanie w jaki sposób można dostać się w podróż do kosmosu i czy jest to możliwe. Ustalenie co będzie potrzebne i przydatne podczas takiej kosmicznej wyprawy. Rysowanie na arkuszu papieru niezbędnych rzeczy do podjęcia takiej wyprawy.
6. Po ustaleniu środków transportu dzięki którym można udać się na wyprawę w kosmos rodzic zaprasza dziecko do zabawy przy piosence o rakiecie pt. „Leć rakieto”.
7. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Start rakiety”.
Rodzic odlicza 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0. Podczas odliczania dziecko rytmicznie klaszcze w dłonie z narastającą prędkością, następnie, na wysokości brzucha, rysuje spiralę (maszyny zaczynają pracować), wydając dźwięk: bzz (rakieta startuje). Ssstaaart – rytmicznie uderza dłońmi o uda, rakieta wystartowała – wyskakuje w górę, wymachuje ramionami do góry, wydaje okrzyk: hurra! Lot rakiety – dziecko porusza się przy dźwiękach dowolnego instrumentu. Przerwa w muzyce oznacza lądowanie.
8. ” Ziemia- to nasza planeta”- kolorowanie według wzoru. Niebieski to morza i oceany, natomiast zielony – kontynenty. Potrzebne: pianka do golenia i barwniki: zielony i niebieski, mogą być farby.
Wykonanie: Piankę do golenia i farbki zmieszać i nanieść pędzelkiem na wydrukowaną kulę ziemską. Można na bieżąco obserwować efekt, jak pęcznieją w trakcie malowania. Pozostawić do wyschnięcia na kilka godzin.