1. „Podróż za jeden uśmiech” – powitanie z dzieckiem – rodzic zaprasza dziecko do podróży środkiem transportu, który dziecko wybrało, naśladując odpowiadające mu ruchy. Zabawa może odbywać się przy muzyce np. „Wakacyjne reggae”. Po pewnym czasie rodzic mówi: „Ojej, rozejrzyj się! Co widzisz? O tam, w oddali, ktoś do nas macha. Tam ktoś na nas czeka. To nasi dziadkowie, nasze ciocie i wujkowie! To co, lądujemy/zatrzymujemy się?”. Dziecko siada w kole i podaje propozycje miejsca, w którym mogą się znajdować (w danym mieście/na wsi). Rodzic mówi, że w wakacje pewnie odwiedzą swoją rodzinę, zostają na noc, np. u dziadków. Mogą oni mieszkać w mieście, ale i na wsi. Rodzic mówi, że dziś zastanowimy się, co można robić podczas takich wakacji.
2. „Miasto i wieś” – zabawa dydaktyczna – rodzic pyta dziecko, co to jest miasto, a co to jest wieś i czym się od siebie różnią. Po jego/jej wypowiedziach wyjaśnia, że będą mogli sprawdzić to na ilustracjach, które pokaże. Jego zadaniem będzie przyglądać się każdemu obrazkowi przez 15 sekund i zapamiętać jak najwięcej szczegółów, a potem opowiedzenie o nich. Rodzi może włączyć minutnik. Pokazuje dowolną ilustrację miasta, a potem wsi. Następnie dziecko mówi o tym, co z nich zapamiętało. Na koniec rodzic ponownie odkrywa obrazki, a dziecko dodaje to, co nie zostało wcześniej powiedziane.
Karty obrazkowe: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/MiastoIWies.pdf
3. „Konie i wozy” – zabawa ruchowa – dziecko dobiera się w pary z rodzicem i stają w parze. Osoba z przodu podaje ręce drugiej osobie do tyłu. Poruszają się do piosenki „Konik” w sposób wskazany przez rodzica: bieg, marsz, podskoki. Co jakiś czas rodzic prosi o zmianę miejsc w parach i zmianę sposobu przemieszczania się. Zabawa trwa całą piosenkę.
4. „Gdzie jest lepiej?” – zabawa dydaktyczna – Rodzic mówi dziecku by narysowało na kartce i zaprezentowało zalety, czyli dobre strony, wakacji na wsi i wakacji w mieście. Po skończonej pracy dziecko prezentuje i omawia swoje prace. Na koniec rodzic pyta, czy dziecko widzi jeszcze co jest dobrego w wakacjach na wsi i w mieście, co nie zostało wcześniej wymienione oraz prosi dziecko o wypowiedź, gdzie i dlaczego wolałoby spędzić wakacje.
5. „Kurki” – zabawa ruchowa – rodzic rozkłada na środku podłogi linę/skakankę. Dziecko porusza się po pokoju, kucając i trzymając za kostki, jak kurka. Na klaśnięcie w dłonie przez rodzica jego/jej zadaniem jest usiąść na grzędzie, którą jest lina/skakanka. Po chwili – na kolejne klaśnięcie – dziecko znów spaceruje jak kurka. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.
6. „Ciekawe miejsca” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada na dywanie zdjęcia Gdańska, Torunia, Zakopanego, Warszawy i Krakowa oraz podpisy do nich. Pyta dziecko, czy zna te miejsca, czy któreś kojarzy. Wyjaśnia, co znajduje się na fotografiach. Następnie pokazuje po kolei podpisy i prosi dziecko o ich odczytanie i dopasowanie do zdjęć. Kolejno prosi o podzielenie na ich sylaby oraz wyróżnienie pierwszej i ostatniej głoski. Pyta po kolei, czy ktoś potrafi wskazać dane miasto na mapie, jeśli nie, to robi to sam rodzic, a dziecko układa na niej podpisy. Dopowiada informacje o tych miastach:
Warszawa – to stolica Polski i jej największe miasto. Możemy wybrać się na spacer do Parku Łazienki Królewskie, zwiedzić Stare Miasto czy przepłynąć promem po Wiśle. Poza tym, znajduje się tutaj Stadion Narodowy i wiele ciekawych muzeów.
Kraków – dawna stolica Polski. Znajdziemy tu przepiękny Rynek z Sukiennicami, Zamek Królewski na Wawelu, a w jego pobliżu – Smoka. To miasto również położone jest nad Wisłą, możemy usłyszeć w nim hejnał grany z Bazyliki Mariackiej.
Zakopane – stolica najwyższych polskich gór, czyli Tatr. Stąd o krok by je zdobywać czy wybrać się na spacer do przepięknie położonego jeziora, zwanego Morskim Okiem. Tu znajdziemy też skocznie narciarskie.
Toruń – kolejne miasto położone nad Wisłą. Jego starówka podziwiana jest w całym świecie. Ma swoją Krzywą Wieżę i Muzeum Piernika. Tutaj urodził się Mikołaj Kopernik.
Gdańsk – miasto położone nad Morzem Bałtyckim, a dokładnie nad Zatoką Gdańską. Również ma przepiękną starówkę i swoją Bazylikę Mariacką.
Karty obrazkowe: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/CiekaweMiejsca.pdf
Podpisy do zabawy: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/PodpisyCiekaweMiejsca.pdf
7. „Wysokie domy, niskie domki” – zabawa ruchowa – dziecko maszeruje po pokoju. Rodzic co jakiś czas mówi: „Wysokie domy!” – co oznacza, że dziecko ma wspiąć się na palce i zrobić dach z rąk nad głową lub: „Niskie domki!” – dziecko kuca i robi małe daszki nad głową, a po chwili wraca do marszu. Hasła pojawiają się w różnej częstotliwości, mogą się pojawiać parę razy pod rząd takie same. Zabawę powtarzamy 5-6 razy.
8. „Jestem Polakiem” – słuchanie piosenki – dziecko słucha piosenki. Jego/Jej zadaniem jest zapamiętać, jakie miasta się w niej pojawiły i co o nich zostało zaśpiewane. Jeśli po pierwszym wysłuchaniu dziecko nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie, to rodzic może włączać piosenkę fragmentami pokazując zdjęcia wspomnianych miast.
Karty obrazkowe: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/CiekaweMiejsca.pdf
9. „Samochody” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po dywanie naśladując jazdę samochodem do piosenki „Jestem Polakiem”. Co jakiś czas rodzic zatrzymuje ją i pokazuje czerwone koło – dziecko zatrzymuje się i siada po turecku. Następnie pokazuje żółte – dziecko wstaje – i zielone – dziecko kontynuuje „jazdę”. Rodzic może prosić o zmianę kierunku. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.
10. „Puzzle” – zabawa dydaktyczna – Rodzic mówi dziecku by ułożyło pocięte na części obrazki z symbolami polskich miast oraz przykleiło je na kartkę. Po skończonej pracy siada na podłodze i prezentuje swoją prace. Mówi, co na nich się znajduje i z jakim miastem jest związane. Jeśli nie wiedzą, to wyjaśnia to rodzic. Później może je pokolorować.
– Warszawa: Syrenka Warszawska – znajduje się w herbie Warszawy, jest bohaterką kilku legend, w Warszawie jest kilka jej pomników
– Kraków: Smok Wawelski – bohater legendy, którego pokonał szewc Skuba, znajduje się nad Wisłą w pobliżu Zamku na Wawelu
– Toruń: Piernik – tradycyjny toruński wypiek, związany z legendą o Katarzynce, która upiekła je dla króla; w Toruniu jest Muzeum Piernika
– Gdańsk: Neptun – fontanna przedstawiająca boga morza, zlokalizowana na gdańskiej starówce
– Zakopane: Tatry – najwyższe góry w Polsce, na które wiele szlaków zaczyna się właśnie w Zakopanem, z którego są na nie piękne widoki
Karty obrazkowe do pocięcia: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/PuzzleSymboleMiast.pdf
11. „Rowerek” – zabawa ruchowa – rodzic pyta dziecka, czy na wsi i w mieście można jeździć na rowerze oraz jak nazywają się specjalne do tego miejsca (ścieżka rowerowa) i gdzie się one częściej znajdują (w miastach). Następnie rodzic zaprasza dziecko na przejażdżkę rowerową. Dziecko kładzie się na podłodze na plecach i porusza ugiętymi nogami w powietrzu, naśladując jazdę rowerem. Rodzic mówi, np.: „Rozpędzamy się… Jedziemy pod górę, jest nam bardzo ciężko… a teraz szybko, bo zjeżdżamy z górki! Ponownie się rozpędzamy, ale coś nam wyszło na drogę, musimy hamować”. Dziecko zmienia tempo „pedałowania” według wskazówek rodzica. Zabawę powtarzamy w parach, gdzie dziecko styka się stopami ze stopami rodzica.
12. „Over the mountains” (Ołwer de małtyns) – słuchanie i próby śpiewania piosenki – rodzic w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe, dziecko próbuje śpiewać piosenkę i naśladować odpowiednie gesty.
Karty obrazkowe: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/OverTheMountains.pdf
13. „Kalambury” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – rodzic przedstawia karty obrazkowe z piosenki, a dziecko powtarza za rodzicem: horse (hors), ship (szip), car (kar), train (trejn), mountains (małtyns), tree (tri), sea (s-i). Następnie dziecko losuje po kolei karty i próbuje pokazać je ruchem, gestem. Rodzic zgaduje, jeśli potrafią to nazywają je w języku angielskim, a jeśli nie to w języku polskim. Następnie powtarzają po rodzicu słówko angielskie. Zabawa trwa, aż do wykorzystania wszystkich kart (7 razy).