1. „Budujemy ciszę” – powitanie z dzieckiem piosenką – rodzic wraz z dzieckiem śpiewa piosenkę, pokazując ruchem jej treść:
Budujemy ciszę, budujemy ciszę, (naśladujemy gest budowania – stawiając na przemian dłoń za dłonią, coraz wyżej)
budujemy z klocków ciszę,
prawym uchem słyszę, lewym uchem słyszę, (nadstawiamy prawe/lewe ucho)
bardzo dobrze słyszę ciszę (pokazujemy uszy, potem kładziemy palec na usta)
Dzielnie pompujemy, dzielnie pompujemy (naśladujemy pompowanie)
Balon ciszy bo tak chcemy (pokazujemy dłońmi wielki balon)
Prawe ucho słyszy, lewe ucho słyszy (nadstawiamy prawe/lewe ucho)
Jak w piwnicy tupią myszy (uderzamy o podłogę dłońmi)
Hałas przeganiamy, hałas przeganiamy (gest odganiania dłońmi)
Panią Ciszę zapraszamy, (zagarniamy dłonie do środka w geście zapraszania)
Cicho jak motyle, cicho jak motyle (kładziemy palec na usta, robimy skrzydła z rąk)
Posiedzimy tu przez chwilę. (kładziemy dłonie na podłogę)
2. „Muzyka” – wprowadzenie do tematu zajęć – rodzic wypowiada zdanie: „Muzyka to…” podając swoją propozycje zakończenia zdania: Muzyka to radość/wolność/relaks. Następnie dziecko wypowiada zdanie kończąc je według własnego pomysłu. Na koniec rodzic podsumowuje: muzyka to sztuka piękna, która trwa w określonym czasie w którym słyszany jest przez nas dźwięk. Już niedługo, bo w najbliższą niedzielę będziemy obchodzić Święto Muzyki. Jest to święto, które odbywa się na całym świecie, co roku, dokładnie 21 czerwca czyli w pierwszy dzień lata. Święto to ma na celu promować muzykę poprzez organizowanie koncertów, występów i zachęcać do tworzenia muzyki.
3. „Muzyka wokół nas” – słuchanie wiersza S. Trzebiatowska „Wiersz o muzyce”:
Wiersz o muzyce
Muzyka to piękno, które nas otacza.
To ptaki wijące gniazda.
To sad pachnący jabłkiem.
Muzyka to deszcz i wiatr.
I kolorowa tęcza na niebie.
Płacz i śmiech dziecka.
Muzyka gra w każdym z nas.
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza:
- Co to jest „muzyka”?
- Czym może być muzyka?
- Czy muzyka to tylko dźwięk instrumentu?
- Gdzie gra muzyka?
- Czy natura też może wydać dźwięki?
4. „Muzyczny klucz” – układanie puzzli – rodzic rozkłada pociętą na części kartę obrazkową przedstawiającą klucz wiolinowy. Dziecko układa puzzle (można wykorzystać kartkę A4 i przykleić cały obrazek). Następnie rodzic pyta dziecko czy wie co przedstawia obrazek i podsumowuje/wyjaśnia: Klucz wiolinowy – to specjalny znak graficzny, który otwiera nam drogę do czytania nut. Jest to rodzaj „hasła”, dzięki któremu wiemy, gdzie leżą konkretne dźwięki oraz jak się nazywają i jak możemy je zagrać na instrumencie lub zaśpiewać.
Kolejno nauczycielka pokazuje kartę obrazkową przedstawiającą pięciolinię z kluczem wiolinowym i nutami, informuje, że pięciolinia – to droga dla nut składająca się z pięciu linii (wspólnie liczymy linie). Nuty na pięciolinii zapisujemy na liniach lub pomiędzy nimi.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/MuzycznyKlucz.pdf
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/MuzycznyKlucz1.pdf
5. „W muzycznej krainie” – zabawa muzyczno-ruchowa – rodzic daje dziecku kolorową chustkę/kawałek bibuły. Następnie rodzic czaruje i zabiera dziecko do muzycznej krainy. Przy dźwiękach muzyki klasycznej dziecko tańczy naśladując ruchy rodzica. Zabawę prowadzimy przez 2–3 minuty.
Muzyka: https://www.youtube.com/watch?v=_13uTOdqN-E
6. „Musical Instruments” – osłuchanie z piosenką – rodzic włącza piosenkę, jeśli ma możliwość to z teledyskiem. W trakcie piosenki rodzic pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i naśladuje grę na danym instrumencie za pomocą gestu/ruchu, dziecko próbuje naśladować grę na instrumencie.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=KVdDJWZ7Z_I
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/Musical-Instruments.pdf
Plink plink plink plink (pokazujemy kartę obrazkową z pianinem)
Plink plink plink plink plink
Piano (naśladujemy grę na pianinie)
La la la la (pokazujemy kartę obrazkową ze skrzypcami)
La la la la
Viola (naśladujemy grę na skrzypcach)
Pah pah pah pah (pokazujemy kartę obrazkową z trąbką)
Pah pah pah pah pah
Trumpet (naśladujemy grę na trąbce)
Bum bum bum bum (pokazujemy kartę obrazkową z bębenkiem)
Bum bum bum bum bum
Drum (naśladujemy grę na bębenku)
We are playing music. Yeah!
Tu tu tu tu (pokazujemy kartę obrazkową z fletem)
Tu tu tu tu tu
Flute (naśladujemy grę na flecie)
Dinga dinga dinga dinga (pokazujemy kartę obrazkową z gitarą)
Dinga dinga dinga dinga dinga
Guitar (naśladujemy grę na gitarze)
Tanga tanga tanga tanga (pokazujemy kartę obrazkową z tamburynem)
Tanga tanga tanga tanga tanga
Tambourine (naśladujemy grę na tamburynie)
Jingle jingle jingle jingle (pokazujemy kartę obrazkową z trójkątem)
Jingle jingle jingle jingle jingle
Triangle (naśladujemy grę na trójkącie)
We are palying music. Yeah!
7. „Odszukaj muzykę” – wykonanie karty pracy – odszukujemy obrazki, które kojarzą się z muzyką i je zakreślamy.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/OdszukajMuzykeM.pdf
WESOŁE INSTRUMENTY
8. „Magiczne instrumenty” – zabawa dydaktyczna – rodzic przygotowuje worek z kartami obrazkowymi przedstawiającymi różne instrumenty. Następnie prosi dziecko o wyjmowanie, nazywanie instrumentów i dzielenie nazw na sylaby. Kolejno w miarę możliwości prezentuje dany instrument, pokazuje jak się na nim gra i prosi dziecko, aby również naśladowało. Omawiając instrument, którego nie mamy możliwości zaprezentować naśladujemy grę na nim i prezentujemy jaki dźwięk wydaje. Po wyjęciu wszystkich kart obrazkowych z worka, rodzic pyta dziecko: „Na jakie zbiory możemy podzielić te instrumenty?”. Dziecko podaje swoje propozycje i segreguje według nich karty obrazkowe. Następnie rodzic umieszcza na dywanie 4 obręcze i wyjaśnia na jakie kategorie będą dzielić instrumenty oraz jakie rodzaje instrumentów znajdują się w danej kategorii. Potem zaprasza dziecko do klasyfikowania instrumentów.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/MagiczneInstrumenty.pdf
- strunowe – instrumenty w których źródłem dźwięku jest struna drgająca pod wpływem pocierania smyczkiem, szarpania lub uderzania (fortepian, pianino, skrzypce, wiolonczela, gitara klasyczna, harfa)
- dęte – instrumenty w których dźwięk powstaje, gdy muzyk wdmuchuje do nich powietrze (flet, trąbka, saksofon, puzon, tuba)
- perkusyjne – instrumenty w których dźwięk wydobywany jest głównie przez uderzenie (kotły, perkusja, wibrafon, trójkąt, tamburyn)
- elektryczne – instrumenty w których dźwięk wytwarzany jest za pośrednictwem drgań elektrycznych – muszą być podłączone do prądu (organy elektryczne, gitara elektryczna)
9. „Muzyczne sylaby” – zabawa ruchowa – rodzic prosi dziecko, by dokończyło nazwę instrumentu, którego pierwszą sylabę wypowie i naśladowało grę na nim np. ma (marakasy) dziecko naśladuje ruchem ręki, grę na marakasach. Następnie dziecko porusza się swobodnie i na sygnał rodzica np. klaśnięcia, zatrzymuje się, a rodzic podaje pierwszą sylabę kolejnego instrumentu (jeśli występuje trudność w odgadnięciu instrumentu podajemy kolejną sylabę).
10. „Gdzie jest więcej?” – zabawa matematyczna – rodzic wskazuje dwa zbiory i zadaje pytanie: „Gdzie jest więcej elementów?”. Dziecko liczy elementy w zbiorach i odpowiada. Potem rodzic wskazuje inne zbiory i pyta: „Gdzie jest mniej elementów?” itd. Rodzic zadaje tego typu pytania 4-5 razy.
Ilustracje z ćwiczenia nr 8.
11. „Muzyczna matematyka” – zabawa matematyczna – rodzic układa karty obrazkowe przedstawiające instrumenty muzyczne/instrumenty muzyczne. Następnie wymyśla proste zadania z treścią, a dziecko obrazują je kartami obrazkowymi/instrumentami.
- Kasia ma 2 flety i jedną gitarę. Ile instrumentów ma Kasia?
- W przedszkolu są: 2 gitary, 2 flety i 1 tamburyn. Ile instrumentów jest w przedszkolu?
- Zosia ma 2 kolorowe bębenki, a jej brat Tomek ma 3. Ile bębenków ma Zosia i Tomek?
- W sklepie muzycznym było 6 instrumentów. Sprzedawca sprzedał 5 instrumentów. Ile instrumentów zostało w sklepie?
- Bogdan ma jeden saksofon, a Krzysiek ma jedną trąbkę. Który z chłopców ma więcej instrumentów?
12. „Trzech muzyków z kontrabasem” – osłuchanie z piosenką – dziecko aktywnie słucha piosenki – ma za zadanie podskoczyć do góry, gdy usłyszy słowo: „wirowały”. Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści piosenki. Pyta czy wie jak wygląda kontrabas? Kolejno informuje, że jest to instrument podobny do wiolonczeli, ale większy i wydający niższe dźwięki. Następnie odtwarza film prezentujący grę na kontrabasie. Potem dziecko powtarza za rodzicem słowa pierwszej zwrotki.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=Hhs1nJDeafU
Gra na kontrabasie: https://www.youtube.com/watch?v=q_tGHTkKhRM
Trzech muzyków z kontrabasem
Daje koncert dziś pod lasem.
Wszystkie ptaszki się zleciały
I w kółeczku wirowały.
Coraz szybciej pędzi koło
Już pod lasem jest wesoło,
Lecz muzycy się zmęczyli,
Krótką przerwę ogłosili. Stop!
Trzech muzyków z kontrabasem
Daje koncert dziś pod lasem.
Wszystkie ptaszki się zleciały
I w kółeczku wirowały.
Coraz szybciej pędzi koło
Już pod lasem jest wesoło,
Lecz muzycy się zmęczyli,
Krótką przerwę ogłosili. Stop!
MUZYKA WOKÓŁ NAS
13. „Spacer po ulicy dźwięków” – słuchanie opowiadania I. Bierman „Spacer po ulicy dźwięków” połączone z pokazywaniem gry na instrumentach. Następnie rodzic czyta opowiadanie (możemy zmienić potoczną nazwę „grzechotki” na prawidłową nazwę „marakasy”), a dziecko naśladuje grę na wymienionym instrumencie.
Pewnego dnia dzwonki dowiedziały się o istnieniu ulicy dźwięków i postanowiły się tam wybrać. Ponieważ nie mogły znaleźć tej ulicy, poszły do trójkąta, żeby zachęcić go do wspólnych poszukiwań. Dzwonki i trójkąt razem wyruszyły na poszukiwania. Ledwo jednak uszły kilka kroków, spotkały tamburyn, który także chciał dojść na ulicę dźwięków. Przyłączył się do nich. Wyruszyły wspólnie: dzwonki, trójkąt, tamburyn. Wkrótce spotkały grzechotkę. Gdy usłyszała, gdzie się wybierają, natychmiast zapragnęła z nimi pójść. Dzwonki trójkąt, tamburyn i grzechotka razem wyruszyły na poszukiwanie ulicy dźwięków. Krótko potem wyszły im naprzeciw drewienka, które także chciały iść tam, gdzie udają się inne instrumenty, więc przyłączyły się do nich i maszerowały razem z nimi. Teraz dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka i drewienka szły gęsiego i wspólnie muzykowały. Usłyszał to bębenek i tak szybko, jak tylko potrafił, pobiegł do nich i stanął w rządku. Teraz dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka, drewienka i bębenek, cicho dzwoniąc, szły jedno za drugim i wciąż poszukiwały ulicy dźwięków. Jednak choć bardzo się starały, nie mogły jej znaleźć! Wyczerpane zatrzymały się, ciężko oddychając. Dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka, drewienka i bębenek wydawały przy tym ciche tony i nagle zrozumiały, gdzie jest ulica dźwięków! Dokładnie tutaj, gdzie stały, tu była ulica dźwięków. Dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka, drewienka i bębenek spojrzały na siebie i wspólnie stworzyły cudowną melodię. Po chwili dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka, drewienka i bębenek wyruszyły w drogę powrotną do domu, gdyż znalazły już ulicę dźwięków. Po długim marszu bębenek pożegnał się, a dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka i drewienka poszły dalej. Trochę później pożegnały się drewienka, a dzwonki, trójkąt, tamburyn i grzechotka poszły dalej. Za chwilę także grzechotka była już w domu. Teraz szły tylko dzwonki, trójkąt, tamburyn. Po kilku krokach dotarły do domu, w którym mieszkał tamburyn. Teraz podróżowały już tylko dzwonki i trójkąt. Gdy trójkąt także dotarł do swojego domu, dzwonki same pobiegły do siebie tak szybko, jak tylko potrafiły, aby móc wreszcie odpocząć. Teraz dookoła jest cicho jak makiem zasiał, a na ulicy dźwięków nic nie słychać.
Następnie przechodzimy do rozmowy na temat opowiadania:
- O czym dowiedziały się dzwonki?
- Czy instrumentom udało się odnaleźć „ulicę dźwięków?
- Wymień nazwy instrumentów występujących w opowiadaniu.
14. „Sylabowe instrumenty” – wykonanie kart pracy – dzielimy nazwy instrumentów muzycznych na sylaby, przeliczamy liczbę sylab i zamalowujemy tyle kółek ile jest sylab.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/SylaboweInstrumentyM.pdf
15. „W filharmonii” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – dziecko porusza się w rytmie piosenki „Koncert”. Na przerwę w muzyce rodzic wymienia nazwę instrumentu muzycznego, a dziecko naśladuje grę na tym instrumencie. Zabawę prowadzimy wymieniając 5-6 nazw instrumentów. Na zakończenie zabawy pytamy dziecko co to jest filharmonia? Po wysłuchaniu odpowiedzi, podsumowujemy, że jest to instytucja organizująca i prezentująca koncerty muzyki poważnej. Tą samą nazwą określa się także budynek w którym odbywają się takie koncerty.
Muzyka: https://www.youtube.com/watch?v=ekXNa5da7jY
16. „Tworzymy instrumenty” – wykonanie pracy plastycznej:
- Wsypujemy ziarna do pudełeczek po jajkach niespodziankach.
- Pudełeczko umieszczamy pomiędzy dwoma łyżkami.
- Oklejamy łyżki taśmą ozdobną bądź kolorowym papierem samoprzylepnym – w tym kroku pomagamy dzieciom.
- Marakasy gotowe 😉