1. „Przyjaciel” – wprowadzenie do tematu zajęć przypomnieniem opowiadania „Chcę mieć przyjaciela” – rodzic pyta dziecko czy pamięta opowiadanie o Nasolku, o którym była mowa w poprzednim tygodniu. Dziecko wraz z rodzicem króciutko przypominają opowiadanie. Następnie rodzic mówi dziecku, że wiemy już, że przyjaciel nie musi być do nas podobny i tak naprawdę każdy może zostać naszym przyjacielem, ale kto to w ogóle jest przyjaciel? Co znaczy to słowo? Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka rodzic podsumowuje, że przyjaciel to osoba z którą lubimy spędzać czas, z którą się bawimy i śmiejemy, ale także możemy dzielić z nią nasze smutki, a ona postara się nas pocieszyć. Często z taką osobą rozumiemy się bez słów, mamy wspólne tajemnice i możemy rozmawiać o wszystkim.
2. „Kogo wołam?” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – dziecko siedzi na dywanie. Rodzic wypowiada nazwy różnych zabawek, dzieląc je na sylaby (wypowiadając sylaby klaszcze w dłonie). Zadaniem dziecka jest przyniesienie rodzicowi odpowiedniej zabawki.
3. „Koledzy” – słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego:
Koledzy
Tak się nudziłem, gdy byłem sam.
A teraz kilku, kolegów mam.
Co dzień od rana, czekam tej chwili,
gdy będą ze mną, koledzy mili.
Wspólna zabawa, zawsze się uda.
Już teraz nie wiem, co to jest nuda.
Dobrze nam razem, czy słońce, czy deszcz.
Czy i Ty z nami, bawić się chcesz?
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza:
- Jak spędzał czas chłopiec, gdy był sam?
- Co się zmieniło, gdy poznał kolegów?
- Jakie pytanie zadaje chłopczyk na końcu wiersza?
- Czy to jest miłe jak ktoś zaprosi nas do zabawy?
4. „Jestem dobrym kolegą, bo…” – zabawa dydaktyczna – rodzic mówi zdanie: „Jestem dobrą/dobrym koleżanką/kolegą, bo … ” i kończy je według własnego pomysłu. Następnie prosi dziecko, aby dokończyło zdanie według własnego pomysłu.
5. „Will You Be a Friend of Mine” – osłuchanie z piosenką – rodzic w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje czynności zgodnie ze słowami piosenki. Dziecko słucha piosenki i naśladuje czynności. Po wysłuchaniu piosenki rodzic tłumaczy dziecku, że zapytanie „Will you be a friend of mine” oznacza „Czy będziesz moim przyjacielem?„.
Karty obrazkowe: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/WillYouBeaFriendofMine.pdf
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=ttYQTqgwteI
Will You Be a Friend of Mine
Will you be a friend of mine,
A friend of mine, a friend of mine?
Will you be a friend of mine
And hop around with me? (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą podskok)
hop hop hop (podskakujemy na każde słowo hop)
Will you be a friend of mine,
A friend of mine, a friend of mine?
Will you be a friend of mine
And dance around with me? (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą taniec)
dance dance dance (tańczymy)
Will you be a friend of mine,
A friend of mine, a friend of mine?
Will you be a friend of mine
And clap along with me? (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą klaskanie)
cla clap clap (klaszczemy na każde słowo clap)
Will you be a friend of mine,
A friend of mine, a friend of mine?
Will you be a friend of mine
And wiggle around with me? (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą poruszanie całym ciałem)
wiggle wiggle wiggle (poruszamy całym ciałem)
Will you be a friend of mine,
A friend of mine, a friend of mine?
Will you be a friend of mine
come and say good bye with me (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą pożegnanie)
good bye (mówimy good bye)
6. „Przyjaciel” – słuchanie wiersza J. Koczanowskiej:
Przyjaciel
Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest
gdy coś się nie powiedzie.
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza:
- Czy żeby być szczęśliwym trzeba mieć stu przyjaciół?
- Ilu wystarczy?
- Kto to jest przyjaciel?
- Czy przyjaciel jest z nami tylko wtedy gdy wszystko jest dobrze?
- Czy Ty masz swojego przyjaciela?
- Jak razem spędzacie czas?
Kolejno rodzic informuje, że dzisiaj tj. 9 czerwca obchodzimy Dzień Przyjaciela. Ten dzień został stworzony po to, byśmy pamiętali jak ważna jest przyjaźń. W tym dniu możemy podziękować naszemu przyjacielowi za to, że zawsze jest obok, że bawi się z nami, ale i pociesza, jeśli jesteśmy smutni.
7. „Jaki powinien być przyjaciel?” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozpoczyna zabawę mówiąc: „Przyjaciel powinien być…” i kończy je według własnego pomysłu. Następnie dziecko kończy zdanie, podając swoje pomysły.
8. „Podajmy sobie ręce” – osłuchanie z piosenką – dziecko i rodzic aktywnie słuchają piosenki. Za każdym razem, gdy usłyszą: „podajmy sobie ręce”, łapią się za ręce i po chwili je puszczają.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=c5BUDCWme_k
Podajmy sobie ręce
Chociaż świat dokoła
dziwny jest i wielki,
a my tacy mali,
mali jak kropelki.
Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.
Kiedy nagle z bajki
zniknie dobra wróżka,
kiedy szary smutek
wpadnie do fartuszka.
Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.
Choć nas czasem dzielą
nieprzebyte góry,
nieskończone drogi,
zachmurzone chmury.
Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.
Po wysłuchaniu rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści piosenki:
- O czym była ta piosenka?
- Jaki był świat z piosenki?
- Czemu mamy „podać sobie ręce?”
Następnie rodzic wyjaśnia, że piosenka mówi o tym, że nie zawsze jesteśmy weseli, czasem dzieją się rzeczy dziwne i smutne, często się ze sobą kłócimy, ale ważne, by w tym wszystkim być razem, bo to jest naszą największą siłą i może odgonić wszystkie smutki.
9. „Serce dla przyjaciela” – wykonanie pracy plastycznej – malujemy serca czerwoną farbą, przyklejamy oczka i uśmiech i tworzymy rączki składając paski czerwonego papieru w harmonijkę.
Szablon: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/SerceDlaPrzyjacielaSzablonM.pdf
10. „Odnajdź przyjaciela” – zabawa matematyczno-dydaktyczna – rodzic rozkłada białe kartki A4 (np. rozłożone po sześć kartek w czterech rzędach). Na jednej z kartek kładziemy zabawkę np. misia, zadaniem dziecka jest zaprowadzić rodzica do zabawki, przy użyciu strzałek.
Strzałki: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/Strzalki.pdf
11. ”Chodzenie pod dyktando” – zabawa ruchowa – dziecko ustawia się w wybranym miejscu. Następnie rodzic mówi: „Podnieś lewą rękę do góry. Podnieś prawą nogę. Podskocz na lewej nodze”. Kiedy dziecko utrwali strony, rodzic wydaje polecenia do chodzenia pod dyktando np.:
- zrób trzy kroki w przód
- obróć się w lewo
- kucnij
- wstań
- tupnij prawą nogą
- zrób trzy kroki w prawo
- podskocz
- zrób dwa kroki w tył itp.
12. „Kodeks przyjaźni” – zabawa dydaktyczna – rodzic odczytuje zdania, a dziecko ma za zadanie powiedzieć czy się z nimi zgadza czy nie i dlaczego.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto nas pociesza, gdy się martwimy.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto się z nas naśmiewa.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto się z nami bawi.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto na nas krzyczy.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto jest z nami szczery.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto pożyczy nam swoją ulubioną zabawkę.
- Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto jest dla nas niemiły.
- Prawdziwy przyjaciel musi mieć tyle samo lat co Ty.
- Prawdziwy przyjaciel ma dla nas czas.
13. „Zaprowadź dziewczynkę do przyjaciół” – wykonanie karty pracy – rysujemy strzałki zgodnie z zamieszczonym kodem, tak, by zaprowadzić dziecko do przyjaciół.
Karty pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/ZaprowadzDzieckoDoPrzyjaciolKodowanie.pdf
14. „Czy to trudne?” – zabawa dydaktyczna – słuchanie fragmentu wiersza W. Grodzińskiej:
Czy to trudne?
Rowerzystą zostać pragnie
Każdy chłopiec, ale cóż.
Jacek jeździ coraz zgrabniej,
A znów Olek – ani rusz.
Mówi Jacek: – Czekaj chwilkę
To zupełnie łatwa rzecz
Ja potrzymam rower w tyle,
A ty śmiało naprzód jedź.
I już Olek na rowerze
Obok Jacka szybko mknie.
Jacek się raduje szczerze.
– Trudne Olku?
– Wcale nie!
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza:
- Który z chłopców potrafił jeździć na rowerze?
- Co wymyślił Jacek? Czy to zadziałało?
- Czemu Jacek się cieszył?
- Czy warto pomagać innym?
- Czy i jak pomagasz innym?
- Czy Tobie czasem ktoś pomaga? W jakich sytuacjach?
15. „Pomocna dłoń” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada karty obrazkowe przedstawiające dzieci pomagające innym dzieciom, tak, by nie było widać co się na nich znajduje. Następnie prosi dziecko o ich odsłanianie i opisywanie co znajduje się na poszczególnych obrazkach. Kolejno rodzic rozmawia z dzieckiem czy ono znalazło się kiedyś w takiej sytuacji, czy to ono pomagało czy jemu udzielono pomocy? Jak się wtedy czuło? Na zakończenie rozmowy rodzic podsumowuje, że pomoc jest bardzo ważna i korzystna dla obu stron. Osoba, która jej potrzebuje będzie zadowolona, że ją otrzymała, a osoba, która pomaga będzie czuła się dobrze, że zrobiła coś dobrego, miłego, że jest potrzebna.
Karty: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/PomocnaDlon.pdf
16. „Gimnastyka smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych:
- „Uderz piłką w podłogę” – zabawa rzutna – dziecko otrzymuje piłkę i maszeruje z nią. Na sygnał np. gwizdek, zatrzymuje się i uderza z całej siły piłką w podłogę. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
- „Piłka w górę” – ćwiczenie oddechowe – dziecko wykonuje siad skrzyżny i trzyma piłkę w wyprostowanych rękach. Unosząc piłkę wykonuje wdech nosem, opuszczając piłkę – wydycha powietrze ustami. Ćwiczenie powtarzamy 4-5 razy.
17. „Pomocne dzieci” – wykonanie karty pracy – dokładnie przyglądamy się obrazkom i zakreślamy te, na których dzieci sobie pomagają.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/05/PomocneDzieciM.pdf