1. „Chodźcie wszyscy” – powitanie z dzieckiem – dziecko wraz z rodzicem stoją na środku pokoju i mówiąc wykonują kolejne czynności:
Chodźmy wszyscy tu do koła (rodzic z dzieckiem tworzą parę)
Zabawimy się wesoło (każdy obraca się wokół własnej osi)
Witamy się wszyscy wraz (kłaniamy się)
Na zabawę nadszedł czas (podskokami obracamy się dookoła)
Prawa ręka, lewa ręka (pokazujemy prawą, a następnie lewą rękę)
Prawa noga, lewa noga (pokazujemy prawą, a następnie lewą nogę)
Cały tułów oraz głowa (pokazujemy tułów, a następnie głowę)
Witamy Was (kłaniamy się)
2. „Mama i tata” – słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Mama i tata” – dziecko siedzi wygodnie na podłodze, a rodzic czyta wiersz:
Mama i tata
Mama i tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca,
oraz cierpliwość, co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato,
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.
Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące treści opowiadania:
- Jakie osoby zostały wymienione w wierszu?
- Kim dla dzieci są „mama” i „tata”?
- Za co my możemy kochać mamę i tatę?
- Za co dzieci dziękują swoim rodzicom?
- A wy za co dziękujecie swoim rodzicom?
- W jaki sposób możemy spędzać czas wolny z rodzicami?
3. „Wykonaj tyle, co ja” – zabawa ruchowa – rodzic wypowiada nazwy czynność oraz pokazuje kartonik z cyfrą. Zadaniem dziecka jest wykonanie takiej ilości danej czynności, ile pokazuje cyfra. Przykładowe czynności: jazda na rowerze (kładziemy się na plecach, unosimy nogi do góry i pedałujemy, tyle razy ile pokaże liczba), skaczemy, kręcimy się, robimy przysiady itd. Zabawę prowadzimy 4-5 razy.
4. „Wspólna zabawa” – zagadki pantomimiczne – rodzic przygotowuje w pudełku karteczki, na których przedstawione są różne przedmioty. Dziecko siada wygodnie na podłodze. Rodzic pozwala dziecku losować karteczkę. Zadaniem dziecka jest przedstawienie czynności, którą można wykonywać z daną rzeczą. Zabawę prowadzimy do momentu, aż dziecko wylosuje wszystkie karteczki z pojemniczka. Przedmioty mogą się powtarzać, ponieważ dziecko może mieć inny pomysł na wykorzystanie danej rzeczy.
Przykładowe przedmioty i czynności, które można z nimi wykonywać:
- książka – wspólne czytanie
- lalka – wspólna zabawa lalkami
- klocki – wspólna zabawa klockami
- gitara – wspólny koncert
- samochodzik – wspólna zabawa samochodami
- kredki – wspólne rysowanie
- młotek – wspólne majsterkowanie
- puzzle – wspólne układnie puzzli
- rower – wycieczka rowerowa
- piłka – wspólna gra w piłkę
- garnki – wspólne gotowanie
- hulajnoga – wspólna jazda na hulajnogach
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/WspolnaZabawa.pdf
5. „Mamo, tato – nasz czas wolny ” – zabawa muzyczno-ruchowa – dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Gdy rodzic gra na bębenku – dziecko skacze; klaszcze –dziecko łączy się w parę z rodzicem; na tamburynie – udaje, że wychodzi z pieskiem na spacer. Zabawę powtarzamy 6-7-krotnie zmieniając instrumenty.
6. „Nasze ulubione zajęcia” – zabawa dydaktyczno – językowa – dziecko wraz z rodzicem siedzą na dywanie i przekazując sobie małą piłkę opowiadają jak lubią spędzać czas wolny z rodzicami a jeśli piłeczka trafi z do rodzica to rodzic mówi co lubi robić z dzieckiem. Pilnujemy, aby dzieci formułowały pełne zadania (np: Lubię razem z moimi rodzicami chodzić na spacery do parku itd.). Na koniec zabawy rodzic przypomina, jak należy się wspólnie bawić, aby nasze zabawy były bezpieczne i udane.
7. „Wesoła zabawa” – zabawa ruchowa – podczas gry na bębenku, dziecko biega po pokoju. Na przerwę w grze, dziecko maszeruje unosząc wysoko nogi do góry. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
8. „Jesteś mamo skarbem mym” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki „Jesteś mamo skarbem mym”.
9. „Jesteś mamo skarbem mym” –improwizacja ruchowa – dziecko wraz z rodzicem śpiewają piosenkę i poruszają się w dowolny sposób po pokoju.
10. „Moja rodzina” – wykonanie karty pracy – rodzic pokazując kartę pracy tłumaczy dziecku jak należy wykonać zadanie (zamalowujemy pola z literami z ramki, które są potrzebne do napisania wyrazu „rodzina”, następnie kolorujemy obrazek). W trakcie, gdy dziecko wykonuje zadanie rodzic pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/RodzinaKartaPracy.pdf
11. „Rodzinna gimnastyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dziecko wykonuje ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniem rodzica:
- „W zgodzie z rytmem” – dziecko maszeruje po odwodzie koła zgodnie z muzyką „Marsz”. Gdy muzyka jest głośna spaceruje na całych stopach, gdy muzyka jest cicha, dziecko spaceruje na palcach.
- „Rodzinne sporty” – ćwiczenia duży grup mięśniowych – dziecko siada w siadzie klęcznym, pochyla się do przodu, a ręce układa na kolanach. Na sygnał rodzica – pstryknięcie palcem – dziecko powoli się rozprostowuje (najpierw klęka, później się rozprostowuje, następnie wstaje i unosi się na palcach do góry).
- „Rodzinna równowaga” – ćwiczenie z elementem równowagi – dziecko zamienia się w rodziców, a rodzic staje się dzieckiem, które wydaje polecenia swojemu rodzicowi. Rodzic, czyli dziecko stoi na dywanie, dłonie trzyma wzdłuż tułowia, a na sygnał dziecka, czyli rodzica unosi je do góry. Ćwiczenie powtarzamy pięciokrotnie.
- „Deser dla rodziców” – zabawa ruchowa z elementem równowagi – dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach spokojnej muzyki. Dziecko dostaje papierowy talerzyk oraz plastikowy kubeczek. Dziecko próbuje z jednego końca dywanu przejść na drugi, tak aby kubeczek nie spadł na ziemię. Ćwiczenie wykonujemy czterokrotnie.
- „Rodzinny relaks” – zabawa wyciszająca – dziecko kładzie się na dywanie w powolnej pozycji i swobodnie oddycha (wdech – nosem, wydech – ustami). Odpoczywa przez 2 minuty.
muzyka „Marsz” do zabawy „Rodzinna gimnastyka”: https://www.youtube.com/watch?v=333TcAnvpI8
muzyka „Najbardziej relaksacyjna melodia” do zabawy „Rodzinna gimnastyka”: https://www.youtube.com/watch?v=SCjAEV2v6JU
12. „Family member song” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – dzieci wraz z rodzicem śpiewają piosenkę, rodzic w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=NVEzzzia8Yo
Karty obrazkowe: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/RodzinaKartyObrazkowe.pdf
13. „Family tree” – zabawa dydaktyczna – rodzic pokazuje dziecku karty obrazkowe przedstawiające poszczególnych członków rodziny. Jeżeli dziecko odgadnie kogo dana karta przedstawia np. na tablicy albo kartce papieru kolejno rysuje część drzewa (korona, konary, pień, korzenie).