1. „Kółko graniaste” – powitanie – dziecko wraz z rodzicem trzymają się za ręce, śpiewają piosenkę i na zakończenie siadają na dywanie:
https://www.youtube.com/watch?v=VMG-TPbitZw
Kółko graniaste,
Czworokanciaste,
Kółko nam się połamało,
Cztery grosze kosztowało,
A my wszyscy bęc!
Rodzic ukrywa w mało widocznym miejscu zdjęcie rodziny.
2. „Ukryty portret rodziny” – wprowadzenie do tematu zabawą muzyczno-ruchową – dziecko porusza się po w rytmie muzyki klasycznej i poszukuje ukrytego portretu rodziny. Na przerwę w muzyce zastyga w bezruchu. Zabawę prowadzimy do momentu odnalezienie przez dziecko ukrytego portretu rodziny (możemy pomagać dziecku poprzez wskazówki ciepło/zimno, jeśli wystąpi taka potrzeba).
Muzyka: https://www.youtube.com/watch?v=JTc1mDieQI8&t=
3. „Rodzina ” – rozmowa na temat odnalezionego zdjęcia – rodzic prosi dziecko, by dokładnie obejrzało odnalezione zdjęcie. Następnie rozmawia z dzieckiem na jego temat
- Co przedstawia zdjęcie?
- Kto na nim jest?
- Z czym kojarzy Ci się słowo „rodzina”?
4. „Rodzinny spacer do parku” – zabawa muzyczno–ruchowa – dziecko trzyma białą kartę, w rytmie muzyki klasycznej maszeruje w dowolnym kierunku. Rodzic zatrzymując muzykę wydaje następujące polecania:
- wieje wiatr – dziecko zatrzymuje się, układa kartę papieru na dłoniach na wysokości brody i dmucha na nią;
- pada deszcz – dziecko zatrzymuje się, siada na dywanie, a przed sobą układa kartę i opuszkami palców delikatnie po niej stuka;
- Uwaga! Kałuża – dziecko zatrzymuje się, układa kartkę papieru przed sobą i przeskakuje przez kałużę;
- burza – dziecko zatrzymuje się, kartę papieru zgniata w kulę.
5. „Moja rodzina” – słuchanie wiersza B. Formy – dziecko siedzi wygodnie, a rodzic czyta wiersz.
Moja rodzina
Moja rodzina to ja, mama, tata.
Mam też siostrę Alę i młodszego brata.
Siostra jest wysoka, czarne włosy ma,
a braciszek mały skończył latka dwa.
Wspólne zabawy, wspólne spacery.
Zimą na narty latem rowery.
Czas wolny zawsze razem spędzamy,
bardzo się mocno wszyscy kochamy.
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i doświadczeń własnych dziecka:
- Jakie postacie (osoby) zostały wymienione w wierszu?
- Jaka jest siostra, jak ma na imię?
- Jak rodzina spędza wolny czas latem, a jak zimą?
- Jak nasza rodzina spędza razem czas?
6. „Portret mojej rodziny” – wykonanie pracy plastycznej. Wycinamy prostokąty i trójkąty na ubrania dla naszych członków rodziny oraz koła na głowy). Przyklejamy figury na kartkę i dorysowujemy włosy, ręce, nogi, oczy, nos, usta. Można dorysować jakąś scenerię np. łąkę/dom/plażę).
Szablony: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/PortretMojejRodzinySzablony.pdf
7. „ Podamy sobie ręce” – zabawa ruchowa połączona z recytacją wierszyka – dziecko i rodzic stają naprzeciw siebie. Rodzic recytuje treść wiersza i wraz z dzieckiem wykonuje określone ruchy:
Podajmy sobie ręce i zróbmy kółka dwa (tworzymy pary i wykonujemy dwa obroty)
i brzuszek do brzuszka (dotykamy się wzajemnie brzuszkami)
i uszko do uszka (przystawiamy ucho do ucha partnera)
i tak do końca dnia (wykonujemy jeden obrót)
Więc bawmy się, więc bawmy się, zabawa nic nie kosztuje (tworzymy wspólne koło i maszerujemy trzymając się za ręce)
Masz dłonie dwie, więc klaśnij w nie (unosimy ręce do góry i klaszczemy w nie)
A muzyka niech nam gra
Tra, la, la, la (stoimy i kładziemy ręce na biodrach, obracamy się dookoła siebie podtrzymując się za biodra)
Zabawę prowadzimy 3-4-krotnie, tak, by dziecko zaczęło wypowiadać wierszyk.
8. „Finger family song” – osłuchanie z piosenką – rodzic w trakcie piosenki porusza odpowiednimi palcami (z nałożonymi pacynkami na palce/namalowanymi na palcach postaciami).
Pacynki: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/FingerFamilyPuppets.pdf
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=1RMvYzY8gC8
Finger family song
Daddy finger, Daddy finger, where are you? (poruszamy palcem z tatą)
Here I am, here I am. How do you do?
Mommy finger, Mommy finger, where are you? (poruszamy palcem z mamą)
Here I am, here I am. How do you do?
Brother finger, Brother finger, where are you? (poruszamy palcem z bratem)
Here I am, here I am. How do you do?
Sister finger, Sister finger, where are you? (poruszamy palcem z siostrą)
Here I am, here I am. How do you do?
Baby finger, Baby finger, where are you? (poruszamy palcem z dzieckiem)
Here I am, here I am. How do you do.
9. „My family” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające członków rodziny wypowiadając przy tym ich nazwy: „daddy, mommy, brother, sister, baby. Następnie prosi dziecko o zapamiętanie kolejności w jakiej występują członkowie rodziny i zamknięcie oczu. Kolejno rodzic zamienia miejscami jedną/dwie karty, prosi dziecko o otwarcie oczu i powiedzenie co zostało zmienione. Zabawę prowadzimy 5- 6 krotnie, tak, by dziecko utrwaliło nazwy członków rodziny.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wp-/uploads/2020/04/RodzinaKartyObrazkowe.pdf
10. Karty pracy:
ŚWIĘTO MOJEJ MAMY!
11. „Wszyscy są, witam Was” – powitanie piosenką – dziecko wraz z rodzicem stojąc śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA
Wszyscy są, (zataczamy ręką krąg)
witam was! (rozkładamy ręce w geście powitania)
Zaczynamy już czas! (wskazujemy zegarek na ścianie)
Jestem ja, (wskazujemy na siebie)
jesteś ty, (wskazujemy na wybraną osobę)
raz, dwa trzy! (trzy razy klaszczemy w dłonie)
12. „Kocham Cię, Ti amo, Je T’aime” – osłuchanie z piosenką – dziecko aktywnie słucha piosenki – za każdym razem, kiedy usłyszy słowa refrenu formuje serce z dłoni i unosi je do góry. Po wysłuchaniu piosenki rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści piosenki. Kolejno dziecko ponownie słucha piosenki, a następnie powtarza za rodzicem słowa pierwszej zwrotki i refrenu.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA
Kocham Cię, Ti amo, Je T’aime
Usiądź mamo przy mnie blisko
I posłuchaj tych słów,
Ty z pewnością wiesz to wszystko,
Jednak powiem to znów.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Popatrz mamo w moje oczy
Ujrzysz w nich miłość mą.
Nawet bardzo późno w nocy
Śpiewać będę Ci to.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
13. „Zbieramy kwiaty dla mamy” – zabawa dydaktyczna – rodzic umieszcza kwiaty w różnych miejscach oraz rozkłada emblematy koszyczków do których można zbierać kwiaty. Następnie prosi dziecko o znalezienie kwiatów i umieszczenie ich w odpowiednim koszyczku – z takim samym kolorem. Zabawa prowadzimy, aż uda się dla wszystkich kwiatów naleźć koszyczek.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/KwiatyDlaMamyMlodsze.pdf
14. „Laurka dla kochanej mamy” – wykonanie pracy plastycznej – wyklejamy serce pomponikami. W środku przyklejamy życzenia/malujemy obrazki dla swoich mam.
Szablon: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/LaurkaDlaMamyMSzablon.pdf
15. Liczymy sylaby:
https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/4fb984bae5477d8f8e7cb2bf0467da09_/lesson/lesson/index.html
Droga do mamy:
http://nowowydane.pl/cen/1855-labirynt-dla-dzieci-do-wydruku-rybka
Policz zabawki: https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/181b551f0cdeea757f13c6d29b1e5519_/index.html
ŚWIĘTO MOJEGO TATY
16. „Tatusiu kochany” – słuchanie wiersza, autor nieznany.
Tatusiu kochany
Tatusiu kochany!
Ja Cię ucałuję.
Szczerze powinszuję.
Byś nam długo żył,
zawsze zdrowy był.
Za to, gdy dorosnę
wszystko w domu zrobię.
A tatuś w fotelu
niech odpocznie sobie!
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i doświadczeń:
- Co to znaczy winszować? (życzyć, składać życzenia, gratulacje)
- Do kogo skierowany jest ten wiersz? Kto obchodzi święto?
- Czego życzy autor wiersza tacie?
- A Ty w jakich czynnościach pomagasz swojemu tacie?
- A Ty jak zamierzasz świętować „Dzień Taty”?
17. „Kwiaty dla taty” – zabawa matematyczna – rodzic rozkłada emblematy kwiatów i wazonu: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/KwiatyDlaTaty.pdf. Następnie mówi liczbę i prosi dziecko, aby umieściło w wazonie tyle kwiatów. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, następnie przechodzimy do zdań np.:
- Ania włożyła do wazonu 1 czerwony i 2 żółte kwiatki. Ile kwiatów do wazonu włożyła Ania?
- W wazonie były 4 kwiaty 2 zwiędły. Ile kwiatów zostało w wazonie?
- Marysia podarowała tacie 3 fioletowe i 1 biały kwiat. Ile kwiatów podarowała tacie Marysia?
Przy dodawaniu i odejmowaniu wykorzystujemy emblematy kwiatów.
18. „Kwiaty w wazonie” – wykonanie karty pracy – malujemy w wazonie tyle kwiatów ile kropek jest na wazonie.
Karty pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/KwiatyWwazonieM.pdf
19. „Krawat dla kochanego taty” – wykonanie pracy plastycznej.
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/04/KrawatDlaTaty.pdf
- Wycinamy krawaty i malujemy je po wierzchniej stronie.
- * Przyklejamy życzenia na dla taty z drugiej strony krawatu.
- Robimy dziurki dziurkaczem w wyznaczonych miejscach – rodzic pomaga.
- Mocujemy kawałek gumki, tak aby można było założyć krawat tacie na szyję.
20. Śpiewające Brzdące – Piosenka dla taty 👨👧👦
https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc
Wspólnie spędzamy czas
21. „Mama i tata” – słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Mama i tata”:
Mama i tata
Mama i tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca,
oraz cierpliwość, co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato,
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.
Rodzic zadaje dzieciom pytania dotyczące treści opowiadania:
- Jakie osoby zostały wymienione w wierszu?
- Kim dla dzieci są „mama” i „tata”?
- Za co dzieci dziękują swoim rodzicom?
- A Ty za co dziękujesz swoim rodzicom?
- W jaki sposób możemy spędzać czas wolny z rodzicami?
22. „Rodzinna gimnastyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dziecko wykonuje ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniem:
- „W zgodzie z rytmem” – dziecko maszeruje po odwodzie koła zgodnie z muzyką „Marsz”. Gdy muzyka jest głośna spaceruje na całych stopach, gdy muzyka jest cicha, dziecko spaceruje na palcach.
Muzyka: https://www.youtube.com/watch?v=333TcAnvpI8 - „Rodzinne sporty” – ćwiczenia duży grup mięśniowych – dziecko siada w siadzie klęcznym, pochyla się do przodu, a ręce układa na kolanach. Na sygnał rodzica – pstryknięcie palcem – dziecko powoli się rozprostowuje (najpierw klęka, później się rozprostowuje, następnie wstaje i unosi się na palcach do góry).
- „Deser dla rodziców” – zabawa ruchowa z elementem równowagi – dziecko porusza się przy dźwiękach spokojnej muzyki. Dziecko dostaje papierowy talerzyk oraz plastikowy kubeczek i próbuje z jednego końca dywanu przejść na drugi, tak aby kubeczek nie spadł na ziemię. Ćwiczenie wykonujemy czterokrotnie.
- „Rodzinny relaks” – zabawa wyciszająca – dziecko kładzie się na dywanie w dowolnej pozycji i swobodnie oddycha (wdech – nosem, wydech – ustami). Odpoczywamy przez 2 minuty.
Muzyka: https://www.youtube.com/watch?v=SCjAEV2v6JU
23. Ćwiczenia logopedyczne
Ćwiczenia buzi i języka: https://logokreacja.files.wordpress.com/2018/05/zobacz-c487wiczenia-buzi-dla-mamy-i-dziecka.pdf
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: https://logokreacja.files.wordpress.com/2018/05/moja-rodzina-c487w.-artykulatorc3b3w.pdf
Rodzina – śmiechy:
https://logokreacja.files.wordpress.com/2018/05/rodzina-c59bmiechy.pdf
24. Karty pracy
Dopasuj atrybut: https://logokreacja.files.wordpress.com/2018/05/rodzina-dopasuj-atrybut.pdf
Sekwencje: https://logokreacja.files.wordpress.com/2018/05/rodzina-sekwencje.pdf
Memory (drukujemy podwójnie):
https://logokreacja.files.wordpress.com/2018/05/rodzina-memory.pdf
25. „Kwiatowe memory” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada kartoniki z obrazkami do spodu (po dwa takie same). Dziecko i rodzic odsłaniają po dwa kartoniki w jednej rundzie. Jeśli znajdą dwa takie same kwiaty, nazywają je, zabierają i układają przed sobą. Jeśli nie, odwracają kartoniki z powrotem obrazkami do spodu i ruch wykonuje kolejna osoba. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie pary obrazków będą zebrane. Na koniec podajemy nazwy zebranych kwiatów i liczymy zgromadzone pary.
Memory: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/KwiatoweMemory.pdf
26. „Tulipan dla rodziców” – wykonanie karty pracy – łączmy kropki nie odrywając ołówka od kartki (jedną linią ciągłą), tak aby powstał obrazek – kolejno kolorujemy obrazek według wzoru.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/KwiatDlaRodzicow.pdf
27. „Serduszko na dłoni” – ćwiczenia oddechowe – dziecko otrzymuje małe serduszko, kładzie je na dłoni i próbuje tak dmuchnąć na dłoń, aby serduszko uniosło się w powietrze. Zabawę prowadzimy 1,5-2 minuty.
Serduszka: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/SerduszkoNadloni.pdf