1. „Co tak brzęczy?” – wprowadzenie do tematu zagadką słuchową – prosimy dziecko, by położyło się wygodnie na dywanie, zamknęło oczy, wsłuchało się w odgłosy, które za chwilę usłyszy i wyobraziło sobie gdzie może się znajdować. Po około 1-1,5 minuty wyłączamy odgłosy i prosimy dziecko, by otworzyło oczy i usiadło. Następnie pytamy je o jego wyobrażenia i przypuszczenia. Potem informujemy, że podczas kolejnej zabawy dowie się, które dokładnie owady słyszało.
https://www.youtube.com/watch?v=-d3ABrrlkIs
2. „Brzęczące pszczółki” – zabawa ruchowa – dziecko biega swobodnie brzęcząc i poruszając rękami jakby było owadem podczas, gdy rodzic gra na grzechotce lub wystukuje rytm. Dziecko uważnie rozgląda się w poszukiwaniu ukrytych obrazków. Na przerwę w grze, zbiera odnalezione pszczółki. Zabawę prowadzimy do momentu zebrania wszystkich emblematów. Następnie dziecko siada na dywanie i układa przed sobą zebrane pszczoły (może je pogrupować i policzyć). Kolejno rodzic pyta jakie owady słyszało w poprzedniej zabawie oraz gdzie one mieszkają. Następnie informujemy, że za chwileczkę poznamy Pszczółkę Kaję i wraz z nią zajrzymy do ula.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/EmblematyPszczoly.pdf
3. „Z wizytą w ulu” – oglądanie filmu edukacyjnego – rodzic zaprasza dziecko na przygodę z Pszczółką Kają. Po obejrzeniu filmu rozmawia z dzieckiem na temat jego treści:
Film: https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
- Czy pamiętasz ile pszczół liczy rodzina Kai?
- Ile żyje pszczoła?
- Jakie ma obowiązki?
- Kiedy może samodzielnie opuścić ul?
- Z czego pszczoły produkują miód?
- Ile łyżeczek miodu produkują w ciągu życia?
- Czy pszczoły same zjadają swój miód?
- Jakie zadanie mają trutnie?
- Jaka pszczoła dożywa 5 lat?
- Czym zajmuje się królowa?
4. „Rozwój pszczoły” – układanie historyjki obrazkowej – pytamy dziecko, jak myśli co się dzieje z jajami złożonymi przez królową? Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecko, kładzie na dywanie kartę obrazkową „Cykl życia pszczoły” i opowiada o niej. https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/EmblematyCyklS.pdf
Królowa składa jaja do woskowych plastrów. Z jaj wykluwają się malutkie larwy. Robotnice intensywnie je karmią i już po 10 dniach są dużo większe. Wyrośnięte larwy otaczają się kokonem i nieruchomieją. Larwy przepoczwarzają się w poczwarkę, która wyglądem przypomina dorosłą pszczołę – na pierwszym obrazku ok. 14 dnia, na kolejnym ok. 18 dnia. Gdy pszczoła osiągnie swą dorosłą postać czyli imago wygryza się z komórki. Imago to owad doskonały tzn. taki, który się już przepoczwarzył i osiągnął dorosłość. Pszczoły i trutnie przechodzą metamorfozę ok. 21-24 dni, królowa 16 dni. Płeć pszczół zależy od tego czy jajo zostało zapłodnione czy też nie. Samce czyli trutnie powstają z niezapłodnionych jaj. Samice czyli robotnice i królowe rozwijają się z zapłodnionych jaj. O tym czy z zapłodnionego jaja rozwinie się robotnica czy królowa decyduje rodzaj pokarmu dostarczanego larwie. Larwy królowych karmione są wyłącznie mleczkiem pszczelim.
Następnie rozkładamy karty historyjki obrazkowej i zapraszamy dziecko, by wybierało, opisywało i układało karty w odpowiedniej kolejności – dziecko może się wspomagać kartą z cyklem życia pszczoły. Potem układamy karteczki z nazwami poszczególnych stadiów, dziecko odczytuje i przyporządkowuje do odpowiednich obrazków. Kolejno powtarza nazwy od cichego do głośnego natężenia głosu.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/RozwojPszczolyHistoryjkaS.pdf
Napisy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/CyklNapisy.pdf
5. „Od jajka do imago” – wykonanie karty pracy – wycinamy prostokąty z obrazkami. Przyklejamy obrazki w odpowiedniej kolejności. Wycinamy prostokąty z nazwami. Przyklejamy je przy odpowiednich obrazkach.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/OdJajkaDoPszczoly.pdf
6. „Budowa pszczoły” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy kartę obrazkową przedstawiającą pszczołę i rozmawiamy z dzieckiem na temat budowy pszczoły.
Ciało pszczoły składa się z 3 głównych części: głowy, tułowia oraz odwłoka.
Na głowie znajdują się oczy, czułki oraz aparat gębowy, którym pszczoły pobierają nektar z kwiatów. Na tułowiu znajdują się skrzydła oraz trzy pary odnóży. Na tylnych nogach znajdują się koszyczki do których pszczoła wkłada pyłek kwiatowy i tym sposobem transportuje go to ula.
Odwłok zakończony jest żądłem, które służy do obrony.
Kolejno rozkładamy karteczki z nazwami części ciała pszczoły i wspólnie z dzieckiem je odczytujemy. Następnie wraz z dzieckiem przyporządkowujemy karteczki do strzałek wskazujących dane części ciała. Na zakończenie dziecko nazywa pokazywane przez rodzica części ciała pszczoły.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/BudowaPszczoly.pdf
7. „Here Is The Beehive” – osłuchanie z piosenką – włączamy piosenkę z teledyskiem. W jej trakcie wykonujemy ruchy, dziecko próbuje naśladować (ruchy do piosenki widoczne tutaj):
Piosenka: https://supersimple.com/song/here-is-the-beehive/
Here Is The Beehive
Here is the beehive. (zaciskamy dłoń w pięść i wskazujemy na nią palcem drugiej dłoni)
But where are all the bees? (podnosimy dłoń i ramiona do góry)
Hiding away where nobody sees. (zakrywamy pięść drugą dłonią i kiwamy głową)
Here they come flying out of their hive.
One, two, three, four, five! (po kolei podnosimy palce dłoni zaciśniętej w pięść)
Here is the beehive. (zaciskamy dłoń w pięść i wskazujemy na nią palcem drugiej dłoni)
But where are all the bees? (podnosimy dłoń i ramiona do góry)
Hiding away where nobody sees. (zakrywamy pięść drugą dłonią i kiwamy głową)
Here they come flying out of their hive.
One, two, three, four, five! (po kolei podnosimy palce dłoni zaciśniętej w pięść)
Buzz up high. Buzz down low. (poruszamy palcami z dłonią uniesioną wysoko, potem nisko)
Buzzing fast. Buzzing slow. (poruszamy palcami szybko, potem wolno)
Buzz to the left. Buzz to the right. (poruszamy palcami w lewą stronę, potem w prawą)
Buzz all day but sleep at night. (poruszamy placami zataczając koło, zaciskamy dłoń w pięść i przykładamy palec na usta wydając dźwięk: „szzzzzzz”)
Here is the beehive. (zaciskamy dłoń w pięść i wskazujemy na nią palcem drugiej dłoni)
But where are all the bees? (podnosimy dłoń i ramiona do góry)
Hiding away where nobody sees. (zakrywamy pięść drugą dłonią i kiwamy głową)
Here they come flying out of their hive.
One, two, three, four, five! (po kolei podnosimy palce dłoni zaciśniętej w pięść)
Po wysłuchaniu piosenki rozkładamy karty obrazkowe i nazywamy je – dziecko powtarza. Następnie wypowiadamy zwrot z piosenki i wykonujemy daną czynność (cichutko wydając odgłos bzyczenia) – dziecko powtarza np. „buzz up high” – biegniemy na paluszkach i machamy rękami jak skrzydełkami; „buzzing slow” – wolniutko poruszamy się machając rękami; „buzz to the left” – poruszamy się w lewą stronę machając rękami.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/HereIsTheBeehive.pdf
8. „Z wizytą w ulu” – oglądanie filmu edukacyjnego – zapraszamy dziecko na kolejną przygodę z poznaną już Pszczółką Kają. Po obejrzeniu filmu rozmawiamy z dzieckiem na jego temat:
Film: https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c
- Pamiętasz ile uli jest w pasiece Kai?
- Co robią pszczoły robotnice?
- Czy pyłek jest lekki?
- Dlaczego pszczoły nazywa się zapylaczami? I co to znaczy?
- Jakie inne owady są zapylaczami?
- Co wspólnego mają pszczoły, krowy i świnie?
- Czym objadają się pszczoły w maju?
- Dlaczego pszczelarze i rolnicy ze sobą współpracują?
- Jak wygląda ta współpraca?
9. „Kształtne pszczoły” – zabawa matematyczna na podstawie wiersza B. Formy „Pracowita pszczoła” – rozkładamy emblematy kwiatków i motyla oraz mamy przygotowane blisko siebie emblematy pszczół. Następnie zaczynamy czytać wiersz i pokazujemy jeden emblemat pszczoły.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/KsztaltnePszczoly.pdf
Pracowita pszczoła
Przyfrunęła na łąkę
pszczoła pracowita.
Ile pięknych kwiatów! –
pszczoła się zachwyca.
Na kwiatku usiądę
i odpocznę chwilę.
Może porozmawiam
z prześlicznym motylem.
A potem do pracy
szybko się zabiorę.
Pozapylam kwiaty,
dużo pyłku zbiorę.
Po wysłuchaniu wiersza rodzic pyta dziecko, na którym kwiatuszku powinna usiąść ta pszczółka? Następnie rozkłada na dywanie pozostałe pszczółki i prosi dziecko, by dobierało pszczółki do kwiatków.
10. „Pyłek do ula” – zabawa matematyczno-manualna – rodzic rozkłada duży emblemat kwiatka, pomponiki – „pyłek”, emblemat plastra miodu/pomalowaną na żółto wytłaczankę po jajkach, kostkę/kostki do gry i ewentualnie pęsetę. Następnie prosi dziecko o rzucenie kostką/kostkami do gry i przeniesienie paluszkami/pęsetą tyle „pyłku” z kwiatka na plaster miodu, ile wskazuje kostka/kostki.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/PylekDoUla.pdf
https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/PracowitePszczolki.pdf
11. „Pszczoły” – osłuchanie z piosenką – dziecko aktywnie słucha piosenki. Jego zadaniem jest klaskać w ręce na słowa „raz, dwa, trzy”. Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści piosenki. Potem dziecko powtarza za rodzicem słowa pierwszej i drugiej zwrotki.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=Noqzqb1nxQA
Pszczoły
Słychać w ulu gwar wesoły bz bz bz
wylatują z ula pszczoły bz bz bz.
Skrzydełkami pocierają bz bz bz
na swych głowach czułki mają bz bz bz.
Frunie pszczoła frunie pszczoła raz dwa trzy
pachną kwiaty dookoła raz dwa trzy.
Pszczoła chętnie na nie siada raz dwa trzy
to wspaniała jest zabawa raz dwa trzy.
Wietrzyk powiał dziś nad łąką szu szu szu
zatańczyło z pszczołą słonko szu szu szu.
Zbiera pszczoła pyłek z kwiatów szu szu szu
będzie miód dla przedszkolaków szu szu szu.
12. „Pracowite pszczółki” – zabawa manualna – rodzic daje dziecku emblematy plastrów miodu z wcześniej zrobionymi dziurkami i sznurówki. Zadaniem dziecka – „pszczółki” jest przewleczenie sznurówki – „wkładanie nektaru” przez wszystkie otwory w plastrze.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/PracowitePszczolki.pdf
13. „Co szkodzi pszczołom?” – oglądanie filmu edukacyjnego – rodzic zaprasza dziecko na kolejną przygodę ze znaną już Pszczółką Kają. Po obejrzeniu filmu rozmawiamy z dzieckiem na jego temat:
Film: https://www.youtube.com/watch?v=exknqkNNFGg
- Czego najbardziej boją się pszczoły? Pamiętasz trudną nazwę tej choroby?
- Co ją powoduje?
- Czy można go jakoś zwalczyć?
- Co innego zagraża pszczołom?
- Kto może pomóc im poradzić sobie z głodem? Jak?
- Jaka pogoda jest nieodpowiednia dla pszczół? Dlaczego?
- Co możemy zrobić, aby móc obserwować pszczoły z naszym ogrodzie/na balkonie?
14. „Jak powstaje miód?” – układanie historyjki obrazkowej – rodzic mówi dziecku, że wiemy już, że pszczoły zbierają nektar i pyłek z kwiatów i zanoszą go do ula, ale jak to się dzieje, że powstaje z niego miód? I jak ten miód trafia na nasze stoły? Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka, rodzic opowiada o procesie powstawania miodu. Następnie rozkłada na dywanie historyjkę obrazkową i zaprasza dziecko, by opisywało co znajduje się na poszczególnych obrazkach i układało je w odpowiedniej kolejności.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/JakPowstajeMiod.pdf
- Pszczoła zbiera z kwiatków pyłek oraz nektar, który już w trakcie lotu powrotnego do ula zaczyna trawić dodając do niego cenne enzymy zawarte w jej ślinie.
- Przetrawione zbiory umieszczane są w komórkach plastra i po dojrzeniu stają się miodem. Kiedy pszczoły uznają cały proces za zakończony, zasklepiają komórkę woskiem.
- Pszczelarze noszą ochronne kombinezony i kapelusze z siatką, aby żadna pszczoła nie miała możliwości przedostać się na ich ciało i ich użądlić. Ich stroje są białe, gdyż pracują latem, kiedy jest gorąco i świeci słońce. W ciemnym stroju, który przyciąga promienie słoneczne, byłoby im za gorąco. Aby zajrzeć do ula pszczelarz musi użyć podkurzacza (dmuchawki), czyli urządzenia z którego wydobywa się dym. Dym nie jest szkodliwy dla pszczół, wręcz przeciwnie, ma za zadanie je uspokoić, aby pszczelarz mógł spokojnie pracować. Po otwarciu ula i odymieniu pszczół rozpoczyna się miodobranie. Na początek pszczelarz wyjmuje plastry z miodem.
- Pszczelarz musi zedrzeć wosk, którym pszczółki zasklepiły komórki z miodem.
- Tak przygotowane ramka wkłada do miodarki (wirówki). Wyciekający miód z kręcących się szybko ramek, spływa na dół bębna i wypływa kranikiem prosto do wiadra.
- Z wiadra przelewany jest do większych zbiorników gdzie przechodzi np. proces filtracji czyli zostanie już tylko czysty miód bez żadnych zabrudzeń np. resztek wosku z ramek.
- Następnie przechowywany jest w pojemnikach, aby odrapał z niego nadmiar wody.
- Gotowy miód rozlewany jest do beczek czy słoików i w takiej postaci możemy kupić go u pszczelarza lub w sklepie.
15. „Pyszny miodek” – wykonanie karty pracy – kolorujemy pola według cyfry której przypisany jest poszczególny kolor.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/SlodkiMiodek.pdf
16. „Smakujemy miody” – zabawa dydaktyczno-sensoryczna – rodzic zaprasza dziecko na degustację różnego rodzaju miodów. W trakcie degustacji rozmawia z dzieckiem na temat zapachu, smaku i właściwości zdrowotnych poszczególnych miodów. Informacje o różnych rodzajach miodów i ich właściwościach znajdziesz np. tutaj, tutaj i tutaj. Na zakończenie pyta dziecko, który miód najbardziej mu smakował i dlaczego.
17. „Co jeszcze mamy dzięki pszczołom” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada karty obrazkowe przedstawiające produkty pochodzenia pszczelego, tak, żeby dziecko nie widziało co się na nich znajduje. Następnie prosi dziecko, by odsłaniało i opisywało co znajduje się na obrazkach. Rodzic omawia z dzieckiem właściwości poszczególnych produktów.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/CoJeszczeMamyDziekiPszczolom.pdf
- Propolis czyli kit pszczeli (mieszanina wydzielin pszczół i substancji żywicznych w pąkach drzew) przyspiesza procesy gojenia i regeneracji tkanek. Ma silne działanie bakteriobójcze.
- Pyłek pszczeli wzmacnia i odtruwa organizm.
- Pierzga czyli pyłek kwiatowy zmieszany z miodem lub nektarem jest świetnym preparatem wzmacniającym organizm.
- Mleczko pszczele (wydzielina ślinianek młodych pszczół robotnic) często nazywane jest eliksirem młodości. Ma bardzo duże właściwości odżywcze. Larwy pszczół karmione są nim 3 pierwsze dni życia, królowa żywi się nim całe życie.
- Wosk pszczeli czyli wydzielina pszczół, która służy im do budowania plastrów w ulu wykorzystywana jest do produkcji nowych plastrów oraz świec o pięknym zapachu.
18. „Co się kryje na obrazku?” – wykonanie karty pracy – kolorujemy pola według cyfry której przypisany jest poszczególny kolor.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/CoSieKryjeNaObrazkuS.pdf
19. „Pracowite pszczółki” – wykonanie pracy plastycznej.
Szablon: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/04/PracowitePszczolkiSzablon.pdf
- Malujemy farbami gałąź, liście i niebo – odkładamy kartę do wyschnięcia.
- Z folii bąbelkowej wycinamy ul.
- Malujemy folię pomarańczową farbą – po wypukłej stronie.
- Odciskamy ul na żółtej kartce papieru – odkładamy do wyschnięcia.
- Druciki kreatywne przecinamy na pół.
- Z białej kartki papieru bądź pozostałości folii bąbelkowej wycinamy skrzydełka dla pszczół.
- Pomponiki owijamy drucikami kreatywnymi, doklejamy ruchome oczka i skrzydełka.
- Z odłożonej do wyschnięcia żółtej kartki papieru wycinamy ul.
- Naklejamy ul pod gałęzią, a wokół ula pszczoły.