1. „Polska” – wprowadzenie do tematu – rodzic rozkłada na dywanie kartoniki z różnymi literami i wypowiada słowa rozpoczynające się na poszczególne głoski z wyrazu: „Polska” do momentu, aż dziecko wskaże prawidłową literę np:
- P – pomidor, pomarańcza, pranie, Patryk…
- O – osa, owoce, ołówek, Ola….
- L – lalka, las, lód, Ludwik….
- S – serce, słonecznik, sarna, Sylwia…
- K – kiwi, krowa, kawa, Kasia…
- A – arbuz, aparat, aligator, Ania…
Dziecko odczytuje hasło, a rodzic pyta je: „Co to jest Polska?”. Dziecko podaje swoją odpowiedź.
2. „Dotknij czegoś co zaczyna się głoską…” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po pokoju w rytmie wygrywanym na tamburynie bądź bębenku lub wyklaskiwanym przez rodzica. Na przerwę w grze rodzic wypowiada hasło: „Dotknij czegoś co zaczyna się głoską…np. k (klocki/krzesło), d (dywan/drzwi), p (półka/pajac), itp.„. Jeżeli dziecko ma trudności ze znalezieniem przedmiotów rodzic podaje pierwsze sylaby np. „klo….”, „dy..”, „pół..”, „za..”.
3. „Ojczyzna” – słuchanie wiersza W. Domeradzkiego – dziecko siedzi i słucha wiersza czytanego przez rodzica:
Ojczyzna
Wszystko dokoła:
dom i przedszkole,
fabryczne dymy,
żelazna kolej…
Kwiaty przy oknie,
klon koło bramy,
słoneczny uśmiech
kochanej mamy…
I las, co cieniem
dzieci zaprasza-
wszystko to Polska,
Ojczyzna nasza!
Następnie
rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i zadaje pytania:
- Co to jest ojczyzna? (kraj, który uważamy za własny, ponieważ się w nim urodziliśmy i w nim mieszkamy/mieszkaliśmy).
- Czy dla nas wszystkich Polska jest ojczyzną?
- Jakie jeszcze znasz narodowości?
4. „O Lechu, Czechu i Rusie” – słuchanie legendy M. Strzeleckiego „O Lechu, Czechu i Rusie – o powstaniu państwa polskiego” – dziecko wysłuchuje legendy o powstaniu państwa Polskiego, a rodzic w odpowiednich momentach używa postaci.
Ilustracje do legendy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/Bielik.pdf
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/Legenda.pdf
O Lechu, Czechu i Rusie – o powstaniu państwa polskiego
Dawno temu plemiona Słowian zamieszkiwały dalekie krainy. Żyli w dobrobycie i w zgodzie ze sobą. Na czele trzech największych i najpotężniejszych rodów stali trzej bracia: Lech, Czech i Rus. Ludzie cieszyli się z wielkiej mądrości swych przywódców, a dobrobyt jaki nastał za ich panowania spowodował, iż plemiona słowiańskie znacznie się rozrosły. Niestety wraz ze wzrostem ilości ludności zaczęło brakować ziaren z pobliskich pól, zwierzyny w lasach oraz ryb w rzekach. Ludzie zaczęli obawiać się głodu. Bracia dostrzegli ten problem i postanowili naradzić się co można z tym zrobić. Długo debatowali, aż w końcu postanowili poszukać nowych ziem dla swoich rodów.
Na drugi dzień zwołali swoje rodziny i przyjaciół i obwieścili co postanowili. Początkowo ludziom nie spodobał się pomysł braci, ale zaufali ich mądrości i decyzjom. Najbliższe dni rody spędziły na przygotowaniach do wyprawy. Pakowali swój dobytek i wznosili modły do swoich bóstw o powodzenie poszukiwań nowych ziem. Przyszedł w końcu dzień w którym opuścili swoje domostwa. Przodem jechali zbrojni, aby sprawdzać jakie niebezpieczeństwa czekają wędrowców. Za wojami jechały wozy ze starcami, kobietami i dziećmi oraz całym dobytkiem rodów słowiańskich. Na końcu jechał znów mały oddział straży, aby zapewnić bezpieczeństwo podróżników również za ich plecami.
Droga była ciężka. Czasem trzeba było przebrnąć rwące rzeki, czasem przepędzić atakujące watahy wilków lub dzikich plemion. Czasem podróżujący musieli przedzierać się przez gęste puszcze, w mrokach których czaiły się tajemnicze stwory. Słowianie ufali jednak swoich przywódcom Lechowi, Czechowi i Rusowi, a dla ich wsparcia jeszcze mocniej modlili się do swoich bóstw i uparci dążyli przed siebie.
Po wielu tygodniach znaleźli się wśród bezkresnych, żyznych równin, wśród których błyszczały w słońcu wody wielu rzek. Podczas postoju Rus rzekł do braci:
– Moi ludzie są już zmęczeni podróżą. Czujemy, iż te stepy są nam pisane i tu będzie nasz dom. Tu zostaniemy i założymy naszą osadę.
Lech i Czech pożegnali się z bratem, przysięgli, że jeszcze kiedyś się spotkają i ruszyli w dalszą podróż. Postanowili ruszyć za słońcem stojącym w zenicie, gdyż starszy z braci Czech lubił ciepło dawane przez promienie słoneczne.
Po wielu dniach podróży dotarli do wielkiej góry. Rozbili obóz u jej stóp. Przyszedł wtedy Czech do Lecha i tak mówi:
– Wiesz dobrze jak kocham słońce, a z tej góry będę miał bliżej do jego promieni. Ziemie są tu bardzo urodzajne. Tu zostaniemy i założymy osadę dla mego ludu.
Trudno było Lechowi opuścić brata, ale wiedział, że w końcu i on znajdzie swoje miejsce. Po kilku dniach pożegnał Czecha, przypomniał o przysiędze jaką złożyli jeszcze z Rusem, iż pewnego dnia się spotkają i ruszył w dalszą podróż. Po wielu dniach rozbili obóz i zaczęli przygotowywać posiłek. Lech rozejrzał się po okolicy. Ujrzał rzeki pełne ryb, bory pełne zwierzyny i ziemie nie mniej żyzne jak te Czecha i Rusa. Spojrzał na swoich ludzi, dostrzegł ich zmęczenie ciągła podróżą i tak do nich przemówił.
– Nadszedł kres naszej podróży. Czuję, iż to jest nasze miejsce i tu powinniśmy zostać. Tu założymy naszą osadę.
Ludzie ucieszyli się bo byli już bardzo strudzeni, jednak pragnęli, aby bóstwa dały im znak, iż jest to faktycznie koniec ich podróży. W tym też momencie gdzieś z góry rozległ się głośny okrzyk. Słowianie unieśli głowy, aby zobaczyć skąd on dobiega i ujrzeli wielkiego białego orła lądującego w gnieździe na szczycie ogromnego dębu. Widok zapierał dech w piersiach. Biel piór ptaka odcinała się pięknie na tle czerwieni nieba i zachodzącego właśnie słońca. Nikt nie miał wątpliwości, iż jest to znak na który czekali.
W miejscu w którym rozbili obóz zbudowano gród. Na cześć ptaka, który zakończył ich wędrówkę nadano osadzie kształt orlego gniazda i nazwano Gnieznem, zaś biały orzeł na tle czerwieni stał się godłem rodu Lecha, a później całego państwa polskiego, któremu ów ród dał swój początek.
Następnie zadajemy dziecku pytania:
- Co to są plemiona Słowian? (były to grupy ludzi zamieszkujące wschodnią Europę i północną Azję – nauczycielka pokazuje te obszary na mapie/globusie)
- Jakie imiona nosili bracia z legendy?
- Po co wyruszyli wraz ze swoimi ludami?
- Czy długo szukali odpowiedniego miejsca?
- Który brat jako pierwszy/drugi znalazł odpowiednie miejsce na dom?
- Co ujrzeli Słowianie na niebie w miejscu gdzie osiedli? (nauczycielka pokazuje dzieciom karty obrazkowe z orłem bielikiem informując, że jest to największy ptak drapieżny występujący w Polsce)
- Co to jest gród? (miejsce gdzie ludzie budowali swoje domy – najczęściej otoczone murem obronnym)
- Czym stał się biały orzeł na czerwonym tle? (nauczycielka pokazuj dzieciom godło Polski/kartę obrazkową z godłem)
- Jak Lech nazwał miasto, które powstało w miejscu gdzie zobaczył orła i jego gniazdo? (nauczycielka wskazuje region na mapie/globusie, a dzieci odszukują nazwę miejscowości)
5. „Pomóż Lechowi odnaleźć drogę do Orła” – wykonanie karty pracy – rodzic pokazuje kartę pracy i pyta dziecko: „Jakie ptaki znajdują się na karcie?” (gołąb, orzeł bielik, sikorka, wróbel, bocian). Następnie tłumaczy dziecku, że jego/jej zadaniem będzie pomóc Lechowi w odnalezieniu drogi do orła bielika – rysuje drogę od Lecha do orła bielika.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/LechiPtak.pdf
6. „Where Are You From?” – osłuchanie z piosenką – rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania piosenki i obejrzenia teledysku. Po wysłuchaniu piosenki rodzic pyta: „O czym była ta piosenka?”, „Co oznacza pytanie: „Where are your from?(Łer ar ju from?)”?” – „Skąd jesteś?”/”Skąd pochodzisz?”. Następnie rodzic mówi dziecku, że odpowiedź na to pytanie brzmi: „I’m from Poland” (Ajm from Polend)– „Ja jestem z Polski” – dziecko powtarza za rodzicem.
https://www.youtube.com/watch?v=l6A2EFkjXq4 – piosenka „Where Are You From?”
Where Are You From?
Where are you from? (Łer ar ju from?)
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Canada, Korea, Italy, China, (Kanada, Kori-a, Itali, Czaina)
America, Australia, Japan or India. (Amerika, Austrelia, Dżapan or India)
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Spain, Germany, Mexico, (Spein, Dżermany, Mexikoł)
The Philippines, Brazil, Sweden, (De Filipins, Brazyl, Słidyn)
New Zealand. (Niu Zilend)
Thailand, Peru, Greece,(Tajlend, Peru, Gris)
Turkey, Jamaica, Poland (Terki, Dżemeika, Polend)
France.(Frans)
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
7. Stojąca flaga – praca plastyczna:
Wycinamy prostokąty z białej i czerwonej kartki. Sklejamy je tak, by biały prostokąt był na górze, czerwony pod spodem. Przykładamy sklejone prostokąty do rolki i zaznaczamy ołówkiem dokąd sięgają. Następnie rozcinamy jeden bok rolki do zaznaczonego miejsca i wkładamy sklejone prostokąty. Flaga będzie stała.
Materiały:
- rolka po ręcznikach papierowych
- biała i czerwona kartka
- nożyczki
- klej
- ołówek
8. Polska moja ojczyzna – film edukacyjny:
Część 1: https://www.youtube.com/watchv=Xv7DNwMDoAM&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3w9RhYNwxd6p9hAnx-4k574ECoLc2bS9PzBsapixxn-adxBnqOhfMS7Yo
Część 2: https://www.youtube.com/watchv=JPB6tA0U214&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1UwQ83OQzjVscuXvVd1Y4_v2-JnHumbbq8ksNn-agOsJ_0-qS_xi_aS5Y
Co wiesz o Polsce? – Quiz:
https://view.genial.ly/5ea5790759aa2b0da8dbd80e/learning-experience-challenges-co-wiesz-o-polsce?fbclid=IwAR10Fx3x4ekstJYDzjkQy_8TPXwBXymKIvdPu-uMLSttbpRKZWzi0303PHc
3 maja – prezentacja:
http://ad.edutapia.pl/upload/files/pdf/3%20maja%20-%20prezentacja.pdf
Karty pracy:
http://ad.edutapia.pl/upload/files/pdf/3%20Maja.pdf
9. „Wisła” – rodzic czyta zagadkę, a dziecko odgaduje:
„W górach ma swe źródło,
skąd właśnie wytrysła,
a płynie do morza,
nasza rzeka … „
Następnie pytamy dziecko: „Co to jest rzeka?”. Po wysłuchaniu odpowiedzi informujemy, że rzeka to płynąca woda. Jej początek stanowi źródło czyli miejsce w którym woda w naturalny sposób wypływa spod ziemi. Źródła najczęściej wypływają w górach lub na wyżynach. Każda rzeka ma dwa brzegi: prawy i lewy, a miejsce które zajmuje woda nazywa się koryto. Pokazujemy mapę Polski i prosi dziecko o wskazanie rzeki Wisły. Potem prosimy je o odnalezienie i zmierzenie na pomocą sznurków kilku rzek. Następnie porównujemy długości sznurków i ustalamy, która rzeka jest najdłuższa. Kolejno informujemy dziecko o długości 3-5 najdłuższych rzek w Polsce: Wisła – 1023/1047 km (różne źródła podają różne długości), Odra – 840 km, Warta – 808, Bug – 774 km, Narew – 484 km.
Mapa Polski: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/MapaPolski.pdf
Mapa Polski – format A2: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/MapaPolskiA2.pdf
10. „Płynie rzeczka” – opowieść ruchowa – dziecko kuca na dywanie i zamienia się w wodę w rzece. Rodzic opowiada, a dziecko wykonuje poszczególne czynności:
W pięknych górach wytryska woda ze źródełka. Powoli podnosi się do góry i płynie przed siebie. Czasem płynie wolniej jakby poruszała się jak żółw, a czasem dość szybko niemal jakby była gepardem. W niektórych miejscach płynie bardziej na prawą stronę, w innych na lewą i znów na prawą. Gdy pada silny deszcz jest wzburzona i płynie z dużą prędkościom. I w końcu wpada do morza, gdzie łączy się z innymi wodami i spokojnie faluje i szumi.
11. „O powstaniu Wisły” – słuchanie legendy D. Strzeleckiej:
O powstaniu Wisły
Dawno, dawno temu, wśród górskich szczytów wznosił się zamek króla gór Beskida i jego żony Borany, królowej lasów. Rządzili razem przez długie lata, ukochani przez swych poddanych. Jednak nadszedł dzień, w którym stary król zmarł. Pogrążona w żałobie królowa wezwała do siebie troje swych dzieci, aby zgodnie z wolą ich ojca podzielić między nimi władzę.
– Lanie, ty będziesz panował nad polami i łąkami – rzekła do syna. – Zaś wy, Białko i Czarnocho, będziecie sprawowały pieczę nad wodą, rozprowadzając ją po polach i łąkach Lana, aby było jej pod dostatkiem.
Radosna Białka klasnęła w dłonie i szybko zbiegła z góry do zamglonej doliny. A posępna Czarnucha ostrożnie zeszła po skałach z drugiej strony. Gdy obie spotkały się na dole, Białka wesoło krzyknęła:- I teraz będziemy już płynąć razem! Jednak drogę zagrodziła im ogromna skała, pod którą stał rycerz Czantor. – Stójcie córki królewskiej pary! Gdzie wam tak śpieszno? Po co chcecie iść do nieznanych, odległych krain, skoro tutaj jest tak pięknie? – zapytał. Rozejrzały się siostry i zgodnie stwierdziły, że mogą tam zostać. Z wdzięczności rozproszyły wodę po całej dolinie, aż zakwitła tysiącami barwnych kwiatów.
Ale Ziemia rozkazała rycerzowi przepuścić królewskie córki, aby mogły zanieść wodę dalej ku północy.- Wyślijcie najpierw jedną falę, przecież nie wiecie co tam na was czeka – poradził Czantor siostrom, a potem rozsunął skały. Niepewna fala powoli wypłynęła na północ, a siostry nazwały ją „Wyszła” i poleciły, by powróciła z wieściami o dalekich krainach. Wyszła skakała wesoło po kamieniach, płynęła przez równiny, mijała ciemne lasy, wijąc się to w lewo, to w prawo, aby jak najwięcej zobaczyć. Kiedy mijała wawelską skałę, wyskoczył ku niej wielki smok ziejący ogniem. Przerażona bryznęła mu w oczy pianą i uciekła dalej na północ. Dołączały się do niej mniejsze rzeczki i strumyki, a Wyszła rozlewała swe wody coraz szerzej i szerzej. – Chyba już czas zawrócić – myślała nieraz, ale wciąż była ciekawa, co jeszcze jest przed nią.
W końcu zniknęły jej z oczu las i pola. Poczuła zaś słony smak. Nad nią było szare niebo, a przed nią równie szara, spieniona woda, która łączyła się z niebem na horyzoncie. Zachwycona dała się wciągnąć w szum morskich fal i połączyła z wodami Bałtyku.
Na próżno siostry czekały jej powrotu, na próżno posyłały za nią jedną falę za drugą. Wszystkie płynęły jej śladem i po długiej drodze łączyły się ze słonymi wodami morza.
Po latach od imion sióstr nazwano dwie rzeczki – Białą i Czarną Wisełkę, które łączą się w jedną rzekę – Wisłę.
Następnie rozmawiamy z dzieckiem na temat tekstu:
- Jak miały na imię królewskie dzieci?
- Jakie zadania zostały im powierzone?
- Co stanęło na przeszkodzie Białki i Czarnochy?
- Kto rozkazał rycerzowi przepuścić Białkę i Czarnochę?
- Co doradził im Czantor?
- Jak siostry nazwały falę, która ruszyła na północ?
- Kto przestraszył Wyszłę?
- Jak myślicie w jakim to było mieście?
- Gdzie dotarła Wyszła?
- Czy wróciła do Białki i Czarnochy?
- Co zrobiły siostry?
- Jak nazwano rzeki, które łączą się w Wisłę?
- Jak myślicie czemu Wisła została właśnie tak nazwana?
12. „Płynie Wisła, płynie” – osłuchanie z piosenką – dziecko aktywnie słucha piosenki. Zadaniem dziecka będzie tupnąć, gdy usłyszy słowo „płynie”. Po wysłuchaniu piosenki pytamy: „Co zrobiła Wisła jak zobaczyła Kraków?”, „Czy tak samo było w legendzie?”, „Dlaczego mamy dwie różne informacje na ten temat?”. Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka informujemy, że legendy to opowieści, które były przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie na długo przed tym zanim zostały spisane. Często występują w nich zmyślone lub przesadzone historie. Teksty piosenek również nie zawsze muszą przedstawiać prawdziwe informacje – w tym wypadku ważniejszy jest rym.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=RUpho9XZFMY
Płynie Wisła, płynie
Płynie Wisła, płynie
Po polskiej krainie,
Po polskiej krainie,
Zobaczyła Kraków,
Pewnie go nie minie.
Zobaczyła Kraków,
Pewnie go nie minie.
Zobaczyła Kraków,
Wnet go pokochała,
Wnet go pokochała,
A w dowód miłości
Wstęgą opasała.
A w dowód miłości
Wstęgą opasała.
Chociaż się schowała
W Niepołomskie lasy
W Niepołomskie lasy
I do morza wpada,
Płynie, jak przed czasy.
I do morza wpada,
Płynie, jak przed czasy.
13. „Płynie Wisła do morza” – wykonanie kart pracy – rysujemy szlaczki po śladzie zaczynając od dołu, tak jak wskazują strzałki.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/PlynieWisla.pdf
14. „Polskie symbole narodowe” – zabawa dydaktyczna – układamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające polskie symbole narodowe pytając dziecko: „Jak myślisz co przedstawiają te obrazki?” i rozmawiamy na ich temat – po rozmowie o hymnie słuchamy go stojąc na baczność. Następnie rozkładamy na dywanie karteczki z nazwami symboli narodowych. Dziecko przyporządkowuje je do odpowiednich kart obrazkowych i dzieli ich nazwy na sylaby i głoski.
Każde państwo ma swoje godło, flagę i hymn czyli symbole narodowe. Z pierwszym symbolem narodowym już się zapoznaliśmy. Biały orzeł w koronie na czerwonym tle to nasze godło. Drugim naszym symbolem narodowym jest flaga. Kolor biały symbolizuje czystość i orła białego, kolor czerwony jest symbolem ognia i oznacza odwagę i waleczność. Flagę możemy zobaczyć podczas uroczystości państwowych i sportowych oraz na budynkach państwowych. Możemy również wywiesić ją przed swoim domem podczas świąt narodowych np. 3 maja w Święto Konstytucji 3 maja. Całkiem niedawno, bo w 2004 roku ustanowiono Dzień Flagi. Obchodzimy go 2 maja. W tym dniu okazując szacunek naszej fladze wywieszamy ją w widocznym miejscu. Nasz trzeci symbol narodowy to hymn – „Mazurek Dąbrowskiego”, który został napisany przez Józefa Wybickiego. Hymn można usłyszeć podczas uroczystości państwowych i sportowych. W trakcie jego słuchania i śpiewania okazujemy szacunek stojąc na baczność.
Symbole Narodowe: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/SymboleNarodowe.pdf
Podpisy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/PodpisyPolska.pdf
Hymn: https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA
15. „Godło, flaga, hymn” – zabawa ruchowa – dziecko macha rękoma naśladując lot orła, kiedy rodzic pokazuje kartkę obrazkową z godłem; porusza na boki wysoko uniesionymi rękami naśladując powiewającą na wietrze flagę, kiedy rodzic pokazuje kartkę obrazkową z flagą/flagę; staje na baczność, kiedy rodzic włączy hymn polski. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
16. „Gdzie jeszcze jest orzeł?” – zabawa dydaktyczno-matematyczna – pytamy dziecko: „Gdzie jeszcze – poza godłem polski – jest wizerunek orła?”. Po wysłuchaniu odpowiedzi – jeśli nie padnie odpowiedź, że na monetach/pieniądzach/złotówkach rodzic potrząsa workiem/pudełkiem z monetami, a dziecko próbuje odgadnąć co znajduje się w środku po dźwięku, ostatecznie po dotyku. Kolejno rodzic wysypuje monety z worka/pudełka informując dziecko, że są to nasze polskie pieniądze i zaprasza je do dokładnego przyjrzenia się monetom – możemy użyć lup. Następnie wszyscy wspólnie omawiamy i porównujemy ich wygląd – kolor, kształt, wielkość. Kolejno rodzic pokazuje dzieciom banknoty – pieniądze papierowe, informując je, że to również nasze polskie złotówki, ale o większej wartości np. jeden banknot 10 zł to tyle samo co 10 monet 1 zł – oczywiście układamy banknot i monety na dywanie.
17. „Sklep” – zabawa matematyczna – rozdajemy dziecku różne monety/emblematy monet i informujemy je, że pobawimy się w sklep. Następnie pokazujemy dziecku zabawkę i mówimy, że kosztuje
ona 2 zł. Prosimy, by dziecko położyło przed sobą tyle pieniędzy, ile potrzeba, by ją kupić. Następnie pokazujemy zabawki: za 3 zł, za 5 zł itd. Za każdym razem sprawdzamy poprawność wykonania zadania. Dziecko może w inny sposób wybrać potrzebne pieniądze np. przy 5 zł: 5 x 1 zł, 2 x 2 zł + 1 zł, 3 x 1 zł + 2 zł, 1 x 5 zł).
Monety: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/Monety.pdf
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/CoMogeKupic.pdf
18. „Policz i zakreśl” – wykonanie kart pracy – liczymy przedmioty w każdej ramce i zakreślamy odpowiednią cyfrę.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/LiczeniePolska.pdf
19. „Zrób ile usłyszysz” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się w rytmie wygrywanym przez rodzica na bębenku lub wystukiwanym/wyklaskiwanym. Na przerwę w grze rodzic mówi i uderza w trójkąt/stół: „Zrób (tyle, ile razy rodzic uderzy w trójkąt/stół) pajacyków/przysiadów/skoków/kroków/skłonów„. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.