1. „Budujemy ciszę” – powitanie z dzieckiem piosenką – rodzic wraz z dzieckiem śpiewa piosenkę, pokazując ruchem jej treść:
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=tb5TAMjnNvM
Budujemy ciszę, budujemy ciszę, (naśladujemy gest budowania – stawiając na przemian dłoń za dłonią, coraz wyżej)
budujemy z klocków ciszę,
prawym uchem słyszę, lewym uchem słyszę, (nadstawiamy prawe/lewe ucho)
bardzo dobrze słyszę ciszę (pokazujemy uszy, potem kładziemy palec na usta)
Dzielnie pompujemy, dzielnie pompujemy (naśladujemy pompowanie)
Balon ciszy bo tak chcemy (pokazujemy dłońmi wielki balon)
Prawe ucho słyszy, lewe ucho słyszy (nadstawiamy prawe/lewe ucho)
Jak w piwnicy tupią myszy (uderzamy o podłogę dłońmi)
Hałas przeganiamy, hałas przeganiamy (gest odganiania dłońmi)
Panią Ciszę zapraszamy, (zagarniamy dłonie do środka w geście zapraszania)
Cicho jak motyle, cicho jak motyle (kładziemy palec na usta, robimy skrzydła z rąk)
Posiedzimy tu przez chwilę. (kładziemy dłonie na podłogę)
2. „Co to jest Polska?” – słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego:
Co to jest Polska?
– Co to jest Polska? –
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś
i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska – to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak – i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.
Następnie zadajemy pytanie: „Co to jest Polska?” i po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka podsumowujemy, że Polska to nasz kraj – pokazujemy Polskę na mapie.
3. „Legenda o założeniu Gniezna” – słuchanie wiersza Z. Dmitroca „Legenda o założeniu Gniezna”- rodzic czyta legendę w odpowiednich momentach pokazując odpowiednie sylwety.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/Bielik.pdf
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/Legenda.pdf
Legenda o założeniu Gniezna
W czasach, gdy wszędzie
Las gęsty rósł,
Żyli trzej bracia:
Lech, Czech i Rus.
Pewnego razu
Bracia Słowianie
Ruszyli w drogę
Niespodziewanie.
Wiele tygodni,
Dni oraz godzin
Szukali ziemi
Dla swoich rodzin.
Lech raz popatrzył
Prosto przed siebie,
Białego orła
Ujrzał na niebie.
Powiedział braciom:
– To dobry znak,
Zostanę tutaj,
Gdzie mieszka ptak.
Tu, gdzie się gnieździ
Ten biały orzeł,
Moje rodzinne
Gniazdo założę.
Zadajemy pytania:
- Jakie imiona nosili bracia z legendy?
- Kto to są Słowianie? (byli to ludzie zamieszkujący wschodnią Europę i północną Azję – nauczycielka pokazuje te obszary na mapie/globusie)
- Po co bracia Słowianie ruszyli w drogę?
- Czy długo szukali odpowiedniego miejsca?
- Co ujrzał Lech na niebie?
- Co postanowił wtedy zrobić?
Następnie pokazujemy dziecku karty obrazkowe z orłem bielikiem informując, że jest to największy ptak drapieżny występujący w Polsce. Kolejno pokazujemy godło Polski/kartę obrazkową z godłem i mówimy, że to właśnie Lech umieścił orła bielika w godle swojego miasta Gniezna, a teraz jest on w godle Polski. Potem informujemy, że Gniezno to pierwsza stolica Polski – pokazujemy Gniezno na mapie/globusie.
4. „Zaprowadź Lecha do orła bielika” – wykonanie karty pracy – pokazujemy kartę pracy i pytamy dziecko: „Jakie ptaki znajdują się na karcie?” (orzeł bielik, gołąb, sikorka, bocian). Następnie tłumaczymy, że zadaniem dziecka będzie zaprowadzić Lecha do orła bielika – wybieramy odpowiedni szlaczek i rysujemy po śladzie.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/OdpowiedniPtak.pdf
5. „Where Are You From?” – osłuchanie z piosenką – słuchamy piosenkę i oglądamy teledysk. Po wysłuchaniu piosenki pytamy: „O czym była ta piosenka?”, „Co oznacza pytanie: „Where are your from?”?” – „Skąd jesteś?”/”Skąd pochodzisz?”. Następnie informujemy, że odpowiedź na to pytanie brzmi: „I’m from Poland” – „Ja jestem z Polski” – dziecko powtarza za rodzicem.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=l6A2EFkjXq4
Where Are You From?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Canada, Korea, Italy, China,
America, Australia, Japan or India.
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Spain, Germany, Mexico,
The Philippines, Brazil, Sweden,
New Zealand.
Thailand, Peru, Greece,
Turkey, Jamaica, Poland.
France.
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
6. Polska moja ojczyzna – film edukacyjny:
Część 1: https://www.youtube.com/watchv=Xv7DNwMDoAM&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3w9RhYNwxd6p9hAnx-4k574ECoLc2bS9PzBsapixxn-adxBnqOhfMS7Yo
Część 2: https://www.youtube.com/watchv=JPB6tA0U214&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1UwQ83OQzjVscuXvVd1Y4_v2-JnHumbbq8ksNn-agOsJ_0-qS_xi_aS5Y
Co wiesz o Polsce? – Quiz:
https://view.genial.ly/5ea5790759aa2b0da8dbd80e/learning-experience-challenges-co-wiesz-o-polsce?fbclid=IwAR10Fx3x4ekstJYDzjkQy_8TPXwBXymKIvdPu-uMLSttbpRKZWzi0303PHc
7. „Wisła” – rodzic czyta zagadkę, a dziecko odgaduje.
„W górach ma swe źródło,
skąd właśnie wytrysła,
a płynie do morza,
nasza rzeka … „
Rodzic pyta dziecko: „Co to jest rzeka?”. Po wysłuchaniu odpowiedzi informujemy, że rzeka to płynąca woda. Jej początek stanowi źródło czyli miejsce w którym woda w naturalny sposób wypływa spod ziemi, a koniec miejsce wpłynięcia do innej rzeki, jeziora, morza lub oceanu. Kolejno pokazujemy mapę Polski i wskazujemy rzekę Wisłę. Potem prosimy dziecko o odnalezienie i zmierzenie na pomocą sznurków kilku rzek. Następnie porównujemy długości sznurków i ustalamy, która rzeka jest najdłuższa. Kolejno informujemy dziecko, że 3 najdłuższe rzeki w Polsce to Wisła, Odra i Warta.
Mapa Polski: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/MapaPolski.pdf
Mapa Polski – format A2: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/MapaPolskiA2.pdf
8. „Płynie rzeczka” – opowieść ruchowa – dziecko kuca w na dywanie i zamienia się w wodę w rzece. Rodzic opowiada, a dziecko wykonuje poszczególne czynności.
W pięknych górach wypływa woda ze źródełka. Powoli podnosi się do góry i płynie przed siebie. Czasem płynie wolniej jakby poruszała się jak żółw, a czasem dość szybko niemal jakby była gepardem. W niektórych miejscach płynie bardziej na prawą stronę, w innych na lewą i znów na prawą. Gdy pada silny deszcz jest wzburzona i płynie z dużą prędkościom. I w końcu wpada do morza, gdzie łączy się z innymi wodami i spokojnie faluje i szumi.
9. „Wisła” – słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego:
Wisła
Wisła błękitna,
szara Wisła,
najmilsza rzeka,
i najbliższa.
Płynęła tutaj
przed wiekami
i zawsze jest tu
wiernie z nami.
Owija wstęgą
Kraków sławny
i płynie,
płynie
do Warszawy.
W Gdańsku
na Wisłę morze czeka
spieszy tam Wisła
polska rzeka.
Wisła błękitna,
szara Wisła,
najmilsza jest mi
i najbliższa.
I zawsze –
gdy o Polsce myślę –
myśli jak mewy
są przy Wiśle.
Następnie zadajemy pytania:
- Jakie miasto Wisła owiła wstęgą?
- Dokąd płynie z Krakowa? (nauczycielka informuje dzieci, że Warszawa jest stolicą Polski)
- W jakiej miejscowości czeka na Wisłę morze?
- Jak nazywa się to morze?
10. „Płynie Wisła, płynie” – osłuchanie z piosenką – dziecko aktywnie słucha piosenki. Zadaniem dziecka będzie tupnąć, gdy usłyszy słowo „płynie”. Po wysłuchaniu piosenki nauczycielka rozmawiamy z dzieckiem na temat treści piosenki. Kolejno ponownie słuchamy piosenki, a następnie powtarzamy słowa pierwszej i drugiej zwrotki.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=RUpho9XZFMY
Płynie Wisła, płynie
Płynie Wisła, płynie
Po polskiej krainie,
Po polskiej krainie,
Zobaczyła Kraków,
Pewnie go nie minie.
Zobaczyła Kraków,
Pewnie go nie minie.
Zobaczyła Kraków,
Wnet go pokochała,
Wnet go pokochała,
A w dowód miłości
Wstęgą opasała.
A w dowód miłości
Wstęgą opasała.
Chociaż się schowała
W Niepołomskie lasy
W Niepołomskie lasy
I do morza wpada,
Płynie, jak przed czasy.
I do morza wpada,
Płynie, jak przed czasy.
11. „Płynie Wisła do morza” – wykonanie kart pracy – rysujemy szlaczki po śladzie zaczynając od dołu, tak jak wskazują strzałki.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/PlynieWislaM.pdf
12. Praca plastyczna- Godło Polski
13. „Polskie symbole narodowe” – zabawa dydaktyczna – układamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające polskie symbole narodowe pytając dziecko: „Jak myślisz co przedstawiają te obrazki?” i rozmawiamy na ich temat – po rozmowie o hymnie słuchamy go stojąc na baczność.
Każde państwo ma swoje godło, flagę i hymn czyli symbole narodowe. Z pierwszym symbolem narodowym już się zapoznaliśmy. Biały orzeł w koronie na czerwonym tle to nasze godło. Drugim naszym symbolem narodowym jest flaga. Kolor biały symbolizuje czystość i orła białego, kolor czerwony jest symbolem ognia i oznacza odwagę i waleczność. Flagę możemy zobaczyć podczas uroczystości państwowych i sportowych oraz na budynkach państwowych. Możemy również wywiesić ją przed swoim domem podczas świąt narodowych np. 3 maja w Święto Konstytucji 3 maja. Całkiem niedawno, bo w 2004 roku ustanowiono Dzień Flagi. Obchodzimy go 2 maja. W tym dniu okazując szacunek naszej fladze wywieszamy ją w widocznym miejscu. Nasz trzeci symbol narodowy to hymn – „Mazurek Dąbrowskiego”, który został napisany przez Józefa Wybickiego. Hymn można usłyszeć podczas uroczystości państwowych i sportowych. W trakcie jego słuchania i śpiewania okazujemy szacunek stojąc na baczność.
Symbole Narodowe: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/SymboleNarodowe.pdf
14. „Godło, flaga, hymn” – zabawa ruchowa – dziecko macha rękoma naśladując lot orła, kiedy rodzic pokazuje kartkę obrazkową z godłem; porusza na boki wysoko uniesionymi rękami naśladując powiewającą na wietrze flagę, kiedy rodzic pokazuje kartkę obrazkową z flagą/flagę; staje na baczność, kiedy rodzic włączy hymn polski. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
15. „Gdzie jeszcze jest orzeł?” – zabawa dydaktyczno-matematyczna – rodzic pyta dziecko: „Gdzie jeszcze – poza godłem polski – jest wizerunek orła?”. Po wysłuchaniu odpowiedzi – jeśli nie padnie odpowiedź, że na monetach/pieniądzach/złotówkach rodzic potrząsa workiem/pudełkiem z monetami, a dziecko próbuje odgadnąć co znajduje się w środku po dźwięku, ostatecznie po dotyku. Kolejno wysypujemy monety z worka/pudełka informując, że są to nasze polskie pieniądze i zapraszamy dziecko do dokładnego przyjrzenia się monetom – możemy użyć lup. Następnie wszyscy wspólnie omawiamy i porównujemy ich wygląd – kolor, kształt, wielkość. Kolejno pokazujemy dzieciom banknoty – pieniądze papierowe, informując je, że to również nasze polskie złotówki, ale o większej wartości np. jeden banknot 10 zł to tyle samo co 10 monet 1 zł – oczywiście układamy banknot i monety na dywanie.
16. „Policz i zakreśl” – wykonanie kart pracy – liczymy przedmioty w każdej ramce i zakreślamy odpowiednią cyfrę.
Karta pracy: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/LiczeniePolska.pdf
17. „Zrób ile usłyszysz” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się w rytmie wygrywanym przez rodzica na bębenku lub wystukiwanym/wyklaskiwanym. Na przerwę w grze rodzic mówi i uderza w trójkąt/stół: „Zrób (tyle, ile razy rodzic uderzy w trójkąt/stół) pajacyków/przysiadów/skoków/kroków/skłonów„. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.