1. „Ekologia – co to znaczy?” – pogadanka – zadajemy dziecku pytanie, czy spotkało się z pojęciem „ekologii” – zostawiamy troszkę czasu na zastanowienie się i wypowiedź. Kolejno informujemy: Ekologia – to nauka, która zajmuje się przyrodą, czyli tym wszystkim co nas otacza. Środowisko jest naszym „domem”, czyli miejscem gdzie żyjemy. Ekologia bada zależności pomiędzy każdym organizmem zamieszkującym nasze środowisko. W jej zakres wchodzą także oddziaływania nie tylko między ludźmi, ale także między roślinami i zwierzętami.
2. „Jak żyć ekologicznie?” – zabawa dydaktyczna – w różnych miejscach rozkładamy karteczki z poniższymi tekstami (każdy tekst na jednej karteczce). Zadaniem dziecka jest odszukanie wszystkich karteczek. Następnie omawiamy z dzieckiem treść haseł.
- Segreguj śmieci – dzięki segregacji śmieci ułatwiamy pracę osobom tym, które muszą te śmieci sortować. Segregując śmieci możemy skupić uwagę na rzeczach, którym możemy dać drugie życie. Możemy coś z nich jeszcze zrobić lub komuś podarować.
- Nie marnuj żywności – większość ludzi przygotowuje zbyt duże ilość posiłków/potraw, które później lądują w koszu. Starajmy się wykorzystać przygotowane potrawy np. na drugi dzień. Zawsze możemy również podzielić się z kimś naszym pysznym obiadem.
- Prysznic zamiast wanny – jeżeli tylko mamy taką możliwość zamieńmy wannę na prysznic. Biorąc prysznic oszczędzamy bardzo duże ilości wody. Pamiętamy wody na naszej plancie jest coraz mniej.
- Stare ubrania jako materiał – stare ubrania możemy oddać do specjalnych pojemników z odzieżą używaną, ale za nim to zrobimy, materiały te możemy wykorzystać w domu. Starą niepotrzebną bluzkę możemy wykorzystać jako szmatkę do kurzu. Materiał ze starych spodni możemy wykorzystać do uszycia wyjątkowego, niepowtarzalnego misia.
- Oszczędzaj prąd – jeśli tylko nie korzystamy z jakiś urządzeń w danej chwili starajmy się je wyłączać z kontaktu. Urządzenia podłączone do gniazdka cały czas pobierają prąd.
- Torby wielokrotnego użytku – torby wielokrotnego użytku są bardzo wytrzymałe. Kupując raz taką torbę wystarczy nam ona na bardzo długo. Dzięki temu nie produkujemy zbędnej ilość plastiku i opakowań.
3. „W plenerze” – słuchanie wiersza M. Świtło „W plenerze”
W plenerze
Co to będzie, tyle śmieci widzę wszędzie.
Tam żelazko, a tam szkło,
Źle się będzie drogą szło.
Na trawniku pełno śmieci.
Nawet ptak tu nie przyleci.
Sprzątaj śmieci mój kolego,
Jeśli nie chcesz bałaganu tego.
Dbać o czystość i porządek
To nasz święty obowiązek.
Rozmawiamy z dzieckiem o treści wiersza:
– Jakie zagadnienie porusza wiersz/o czym mówi?
– Co spotyka na swoje drodze bohater wiersza?
– Co zaleca robić bohater wiersza?
4. „Świat w naszych rękach” – osłuchanie z piosenką. Zadaniem dziecka będzie zatoczenie wielkiego koła rękami za każdym razem, kiedy usłyszy słowo „świat”. Po wysłuchaniu piosenki rozmawiamy z dzieckiem na temat treści piosenki. Kolejno dziecko słucha piosenki, a następnie powtarza za rodzicem słowa pierwszej zwrotki i refrenu.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Świat w naszych rękach
Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
5. „Segregujemy odpady” – zabawa dydaktyczna na podstawie fragmentu bajki (do 4:26 min.) „Eko-Patrol. Segregacja śmieci” – dziecko ogląda bajkę. Następnie rozmawiamy z dzieckiem na temat treści bajki:
- O czym była bajka?
- Co robiły zwierzątka w ciepły, słoneczny dzień?
- Czy plaża była czysta?
- Czego wystraszały się zwierzaki?
- Dlaczego zwierzaki postanowiły posegregować śmieci?
Kolejno rozkładamy kartę obrazkową prezentującą jakie odpady wrzucamy do jakich koszy oraz karteczki z wyrazami: papier, plastik, szkło, bio. Rodzic odczytuje nazwy, a dziecko dzieli je na sylaby. Następnie dziecko próbuje przyporządkować odpowiednią nazwę do koloru pojemnika.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/SegregujemyOdpady.pdf
6. „Posegreguj śmieci” – wykonanie karty pracy – omawiamy z dzieckiem, jak należy wykonać zadanie (łączymy linią odpady, które powinny znaleźć się w danym pojemniku).
https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/PosegregujSmieci.pdf
7. „Kto zgadnie zagadkę?” – zagdaka wprowadzająca do tematu – rodzic czyta zagadkę:
Co to za planeta okrągła,
na której
bez słońca, tlenu i wody
nigdy nie byłoby życia?
(Rozwiązanie: Ziemia)
8. „Dzień Ziemi” – pogadanka – informujemy, że dzisiaj tj. 22 kwietnia obchodzimy „Dzień Ziemi”. Następnie pyta dziecko, czy może już wcześniej słyszało o tym dniu. Kolejno informujemy: Dzień Ziemi – nazywany także Światowym Dniem Ziemi lub Międzynarodowym Dniem Ziemi – jest to coroczna akcja, która odbywa się wiosną. Jej celem jest promowanie (przekazywanie wiedzy) postaw ekologicznych wśród ludzi. W tym dniu odbywa się wiele akcji, wydarzeń związanych z ekologią.
9. „Nasza Ziemia” – wykonanie pracy plastycznej – pokazujemy i omawiamy jak należy wykonać pracę plastyczną (malujemy zieloną „farbką” kontynenty, niebieską oceany). Przygotowujemy farbki razem z dzieckiem: wyciskamy piankę do golenia do pojemników. Do jednej części dodajemy zielony barwnik/farbę, do drugiej niebieski.
Szablony kuli ziemskiej:
https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/NaszaZiemia.pdf
10. „Walking In The Forest” – osłuchanie z piosenką – dziecko słucha i ogląda piosenkę z teledyskiem.
Piosenka: https://supersimple.com/song/walking-in-the-forest/
WALKING IN THE FOREST
Let’s take a walk in the forest. (W rytmie piosenki – spacerujemy)
Walking in the forest. Walking in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
Walking in the forest. Walking in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
One step. Two steps. Three steps forward.
One step. Two steps. Three steps back.
Stop. Look. What’s that?
It’s a deer.
We’re not afraid.
Let’s stomp. (W rytmie piosenki – tuptamy)
Stomping in the forest. Stomping in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
Stomping in the forest. Stomping in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
One step. Two steps. Three steps forward.
One step. Two steps. Three steps back.
Stop. Listen. What’s that?
It’s an owl.
We’re not afraid.
Let’s jump. (W rytmie piosenki – skaczemy)
Jumping in the forest. Jumping in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
Jumping in the forest. Jumping in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
One step. Two steps. Three steps forward.
One step. Two steps. Three steps back.
Stop. Look. What’s that?
It’s a rabbit.
We’re not afraid.
Let’s skip. (W rytmie piosenki – skaczemy z nogi na nogę)
Skipping in the forest. Skipping in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
Skipping in the forest. Skipping in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
One step. Two steps. Three steps forward.
One step. Two steps. Three steps back.
Stop. Listen. What’s that?
It’s a woodpecker.
We’re not afraid.
Walking in the forest. Walking in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid. (W rytmie piosenki – spacerujemy)
Walking in the forest. Walking in the forest. We’re not afraid. We’re not afraid.
One step. Two steps. Three steps forward.
One step. Two steps. Three steps back.
Stop. What’s that smell?
Pee-yew!
It’s a skunk! Run! (Biegniemy)
11. „Let’s do it!” – zabawa ruchowa – dziecko wraz z rodzicem wykonują czynności zgodnie z tym co jest pokazane w teledysku piosenki.
12. „Walking In The Forest” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta występujące w piosence. W trakcie piosenki dziecko wraz z rodzicem wskazują na odpowiednie zwierzę. Dziecko próbuje śpiewać piosenkę.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/ForestAnimalsWaking.pdf
13. Ćwiczenia logopedyczne: