1. „Masaż na dobry humor” – powitanie z dzieckiem. Wypowiadamy tekst i wykonujemy odpowiednie gesty, które dziecko naśladuje:
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!
2. „Gdzie jesteśmy?” – wprowadzenie do tematu zagadką słuchową – prosimy dziecko, by położyło się wygodnie na dywanie, zamknęło oczy, wsłuchało się w dźwięki, które za chwilę usłyszy i spróbowało sobie wyobrazić gdzie się znajduje. Następnie odtwarzamy odgłosy z wiejskiego podwórka i po ok. 2-3 minutach wyłączamy je i pyta dziecko co słyszało, co „widziało” – wyobrażało sobie i jak myśli gdzie się przenieśliśmy.
3. „W zagrodzie Małgosi” – słuchanie wiersza E. Michałowskiej.
W zagrodzie Małgosi
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra,
aż Małgosia jeść im da.
Następnie rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta z wiersza i pytamy:
- O co proszą zwierzątka z wiersza?
- Jakie zwierzątka ma ciocia Małgosia w zagrodzie? (dziecko wybiera poszczególne obrazki, nazywa zwierzęta na nich występujące i dzieli ich nazwy na sylaby).
- Jakie dźwięki wydaje krowa/kura/kaczka itd.? (pokazujemy karty obrazkowe i pytamy jaki dźwięk wydaje dane zwierzę).
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/ZwierzetaZwiejskiegoPodworka.pdf
4. „Tyle kroków ile sylab” – zabawa słuchowo-ruchowa – dziecko stoi po jednej stronie dywanu, rodzic po drugiej stronie. Wypowiadamy nazwy zwierząt np.: krowa, kot, kura, kogut, koń, pies itp., a dziecko dzieli je na sylaby i wykonuje tyle kroków do przodu, ile sylab jest w danym słowie. Zabawę prowadzimy wypowiadając 6-8 nazw zwierząt.
5. „Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – zagadki słuchowe – rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka. Następnie po kolei włączamy nagrania odgłosów zwierząt. Zadaniem dziecka jest rozpoznać zwierzę po odgłosie, wskazać je na obrazku i nazwać je.
- ttps://www.youtube.com/watch?v=s2PxZhDdRCw – odgłos konia
- https://www.youtube.com/watch?v=kouRjn5k-Ro – odgłos krowy
- https://www.youtube.com/watch?v=3NU33PXtf-4 – odgłos kozy
- https://www.youtube.com/watch?v=CnmvheoF-cA – odgłos świni
- https://www.youtube.com/watch?v=x3c0JgZ59QQ – odgłos owcy
- https://www.youtube.com/watch?v=mRq7urXl5xQ – odgłos psa
- https://www.youtube.com/watch?v=CRlQgDqkZ7A – odgłos kota
- https://www.youtube.com/watch?v=QpBve-Jhy1k – odgłos kury
- https://www.youtube.com/watch?v=TsoHVW3LvUE – odgłos koguta
- https://www.youtube.com/watch?v=dwC5FLjmvrA – odgłos indyka
- https://www.youtube.com/watch?v=NRItFJ4j3AY – odgłos kaczki
- https://www.youtube.com/watch?v=nRNjzMrQRd4 – odgłos gęsi
6. „Poruszam się jak …” – zabawa ruchowa – włączamy po kolei odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka, a dziecko ma za zadanie naśladować poruszanie się tych zwierząt i wydawać ich odgłosy.
7. „Jak mleko trafia do naszych domów?” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy na dywanie karty historyjki obrazkowej https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/JakMlekoTrafia.pdf „Jak mleko trafia do naszych domów”, tak, by dziecko nie widziało co się na nich znajduje. (Ilość kart z historyjki dopasowujemy do możliwości dziecka – młodszym zaprezentujmy tylko 4 – dojenie krów-rozlewanie mleka w zakładzie mleczarskim-transport do sklepu-zakup w sklepie). Następnie prosimy dziecko, aby wybierało, odsłaniało i opisywało co widzi na poszczególnych obrazkach. Kiedy wszystkie karty są już odsłonięte prosi dziecko, by spróbowało ułożyć je w prawidłowej kolejności. Po skończonym zadaniu dziecko opowiada drogę mleka od krowy do naszych domów.
- Krowy pasą się na pastwiskach.
- W małych gospodarstwach krowy dojone są ręcznie. W dużych gospodarstwach są specjalne maszyny do dojenia krów.
- Mleko trafia do zakładów mleczarskich, gdzie poddawane jest różnym badaniom np. na obecność antybiotyków bądź rozcieńczenia go wodą, a następnie poddawane jest różnym procesom mającym na celu zniszczenie i zahamowanie wzrostu drobnoustrojów chorobotwórczych.
- Mleko rozlewane jest do kartonów bądź butelek.
- Gotowe kartony i butelki z mlekiem pakowane są w duże opakowania zbiorcze i są transportowane do magazynów bądź samochodów dostawczych.
- Samochody dostawcze rozwożą mleko do sklepów.
- Kupujemy mleko w sklepach i przywozimy/przynosimy je do naszych domów.
8. „Krowy na łące” – opowieść ruchowa – wypowiadamy kolejne zdania, a dziecko interpretuje je ruchem:
Krówki pasą się na łące. Mocno poruszają pyszczkami przeżuwając pyszną trawkę. Wolno spacerują w poszukiwaniu smacznych kwiatuszków. Kiedy już znajdą kwiatuszki, opuszczają głowę, zrywają je i znów powoli przeżuwają delektując się ich smakiem. Zmęczone zajadaniem kładą się na łące i odpoczywają. Od czasu do czasu muszą pomachać ogonem, żeby odgonić muchy. Leząc wygrzewają swoje pyszczki w promieniach słonecznych i uśmiechają się, bo jest im bardzo przyjemnie i ciepło.
9. „Dorosłe i młode zwierzęta” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta dorosłe i ich młode. Następnie prosimy dziecko o wybieranie obrazków, tak, aby powstały rodziny zwierząt (jedno zwierzę dorosłe – w przypadku zwierząt, których dorosłe osobniki nie różnią się w wyglądzie/dwa zwierzęta dorosłe – w przypadku zwierząt, których dorosłe osobniki wyglądają inaczej i jedno młode zwierzę z jednego gatunku). Kolejno wspólnie z dzieckiem nazywamy poszczególne osobniki np. kura-kogut-kurczątko, krowa-byk-cielątko, koza-kozioł-koźlątko, owca-baran-jagnię, klacz-koń(ogier)-źrebak, świnia-knur-prosię, gęś-gąsior-gąsiątko itd.
Wykorzystujemy ilustracje z ćwiczenia nr 3.
10. „Zwierzęta i ich młode” – wykonanie karty pracy – pokazujemy i omawiamy, jak należy wykonać zadanie (przeliczamy poszczególne zwierzątka i w odpowiedniej ramce rysujemy tyle kresek ile jest zwierzątek).
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/PoliczZwierzeta.pdf
11. „Wiejska gimnastyka smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych:
- „Poranek na wsi” – dziecko leży na brzuchu z rękami pod głową. Na dźwięk np. uderzenie o stół rozprostowuje ręce i unosi je wraz z nogami nad podłogę.
- „Koty się budzą” – dziecko w klęku podpartym – dolny odcinek kręgosłupa „wpycha” w kierunku podłogi, aby stał się w tym miejscu wklęsły. Na hasło: „koci grzbiet” – dziecko wypycha górny odcinek kręgosłupa w górę tak, aby powstał swego rodzaju garb – głowę chowa między ramionami.
- „Sadzimy w polu” – dziecko stoi w rozkroku. Następnie „sadzi w polu” wykonując skłon do prawej nogi, wyprost, skłon do lewej nogi i wyprost. Zabawę powtarzamy 3 razy.
- „Króliki skaczą” – dziecko przeskakuje nad dowolnym płaskim przedmiotem z prawej strony na lewą i z powrotem. Ćwiczenie prowadzimy 3 razy.
- „Koniki biegają” – dziecko biega po obwodzie koła uderzając piętami o pośladki.
- „Idą krowy” – dziecko maszeruje na czworakach.
- „Zwierzęta do obory” – dziecko naśladuje chód wybranego przez siebie zwierzątka. Na dźwięk siada w siadzie skrzyżnym na dywanie.
12. „Ciocia Tecia farmę ma” – osłuchanie z piosenką – dziecko aktywnie słucha piosenki. Jego zadaniem jest klasnąć w kolana, gdy usłyszy słowa „Ciocia Tecia”. Po wysłuchaniu piosenki rozmawiamy z dzieckiem na temat treści piosenki.
Improwizacja ruchowa do piosenki – dziecko próbuje śpiewać piosenkę i porusza się w jej rytmie. https://www.youtube.com/watch?v=fSSRwIAQIcE
Ciocia Tecia farmę ma
Ciocia Tecia farmę ma,
Ma, ma, ma!
Język zwierząt dobrze zna.
Zna, zna, zna!
Gdy są głodne mówią tak.
Tak, tak, tak!
Posłuchajcie jak!
Piesek: hau, hau, hau,
Kotek: miau, miau, miau,
Świnka: kwi, kwi, kwi,
Już się język plącze mi:
Krówka: mu – mu – mu,
Indor: gu -lu -gu,
Owca: be, be, be
Każde zwierze zjeść coś chce.
Kaczka: kwa, kwa, kwa,
Konik: i – ha, ha,
Kura: ko, ko, ko,
Kto powtórzy to, no kto?
To nie koniec jest,
Jeszcze szara gęś, Gęga: gę, gę, gę,
Wszyscy już najedli się!
Ciocia Tecia farmę ma
Ma, ma, ma!
O zwierzęta swoje dba
Dba, dba, dba!
Kiedy karmić trzeba je
Je, je, je!
Ciocia Tecia wie!
Piesek: hau, hau, hau,
Kotek: miau, miau, miau,
Świnka: kwi, kwi, kwi,
Już się język plącze mi:
Krówka: mu – mu – mu,
Indor: gu -lu -gu,
Owca: be, be, be
Każde zwierze zjeść coś chce.
Kaczka: kwa, kwa, kwa,
Konik: i – ha, ha,
Kura: ko, ko, ko,
Kto powtórzy to, no kto?
To nie koniec jest,
Jeszcze szara gęś, Gęga: gę, gę, gę,
Wszyscy już najedli się!
13. „Na farmie” – wykonanie karty pracy – pokazujemy i omawiamy, jak należy wykonać zadanie (wycinamy kolorowe kwadraciki i pasujący kwadracik przyklejamy w puste miejsce na obrazku).
https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/DopasujBrakujacy.pdf
14. „Walk Around the Farm” https://www.youtube.com/watch?v=EwIOkOibTgM – osłuchanie z piosenką – rozkładamy w niedużych odległościach na dywanie karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta w kolejności występowania w piosence. Następnie zapraszamy dziecko do spaceru po farmie mówiąc: „Let’s take a walk around the farm” i włączamy piosenkę – poruszamy się po dywanie w trakcie piosenki wykonując odpowiednie czynności i zatrzymując się przy odpowiednich kartach obrazkowych w odpowiednich momentach.
Ilustracje: https://przedszkouczek.pl/wp
content/uploads/2020/03/WalkAroundTheFarm.pdf
Walk Around the Farm
Let’s take a walk around the farm,
around the farm, around the farm.
Let’s take a walk around the farm,
What do you SEE? (pokazujemy oczy)
A cow! A cow!
A dog! A dog!
A duck! A duck!
A horse! A horse!
A pig! A pig!
A sheep! A sheep!
That’s what you SEE! (pokazujemy oczy)
Let’s take a walk around the farm,
around the farm, around the farm.
Let’s take a walk around the farm,
What do you HEAR? (pokazujemy uszy)
Moo! (A cow!)
Ruff, ruff, ruff! (a dog!)
Quack, quack, quack (a duck!)
Neigh! (a horse!)
Oink, oink, oink (a pig!)
Baa! (a sheep!)
That’s what you HEAR! (pokazujemy uszy)
Let’s take a walk around the farm,
around the farm, around the farm.
Let’s take a walk around the farm,
What do you SEE? (pokazujemy oczy)
Let’s take a walk (x 8)
Moo! (Good-bye Cow!) (machamy)
Ruff, ruff, ruff! (Good-bye, Dog!) (machamy)
Quack, quack, quack (Good-bye, Duck!) (machamy)
Neigh! (Good-bye, Horse!) (machamy)
Oink, oink, oink (Good-bye, Pig!) (machamy)
Baa! (Good-bye, Sheep!) (machamy)
(Elephant Sound) Good-bye, Elephant. (machamy)
Elephant?
On the Farm?
No!!!!! (kręcimy głową)
Źródło: www.przedszkouczek.pl
15. „Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – praca plastyczna. Zachęcamy do wykonania zwierzątek wykorzystując poniższe propozycje lub według własnego pomysłu. 🙂
16. Karty pracy, można wykorzystać jako:
– memory,
– kalambury,
– zabawy z wydawaniem dźwięków jak poszczególne zwierzątka,
– zabawa w opisywanie (to o czym mówię jest łaciate i daje mleko),
– zabawa w układanie historyjek,
– ćwiczenie orientacji w przestrzeni (połóż kotka obok płotu, połóż jajko pod kotem).
17. Kogo słyszysz? – Zwierzęta wiejskie:
https://view.genial.ly/5e9336bb124be30da536b6cc?fbclid=IwAR0x4pIRS-eg8Bi-Ro9V8VTx2HZjMguHYawEc_edlL-TFQs7W3l3OpzwHUw