1. „Od autora do czytelnika” – oglądanie filmu i rozmowa – prosimy dziecko, by podało swoje pomysły na temat, jak powstaje książka. Następnie sprawdzamy te przypuszczenia oglądając film „Jak powstaje książka?. Po obejrzeniu filmu rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające poszczególne etapy powstawania książki. Prosimy dziecko, aby ułożyło je w odpowiedniej kolejności, jednocześnie opisując, co się na nich znajduje.
Ilustracje do pobrania tutaj:
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/02/OdAutoraDo.pdf
2. „Pi-sarz” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy napisy: pisarz, ilustrator, wydawnictwo, drukarnia, księgarnia, czytelnik oraz wymieszane sylaby, z których się one składają. Dziecko, ma pokazać napis np. pisarz, dzieli go na sylaby i liczy je, następnie szuka tych sylab i kładzie pod napisem.
3. „Bajeczne postacie” – zabawa ruchowo-naśladowcza. Na ilustracjach przedstawione są postacie z bajek, losujemy jedną postać i staramy się przedstawić ją ruchem. Druga osoba stara się rozpoznać co to za postać. Zachęcamy do zabawy rodziców, rodzeństwo i innych członków rodziny 🙂
Przykładowe ilustracje znajdują się tutaj:
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/02/BajecznePostacie.pdf
4. „Bajkowy krawiec’ – osłuchanie z piosenką – dziecko aktywnie słucha piosenki. Jego zadaniem jest zapamiętać, z jakich materiałów były bajki krawca oraz o czym opowiadały.
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=PCXOqBYytuE&t=
„Bajkowy krawiec”
Za górą, za rzeką, na samym końcu świata,
gdzie prawda i magia ze sobą się przeplata,
żył krawiec, co znany ze swego fachu był,
bo bajki niezwykłe dzieciom szył.
Szył bajki z jedwabiu.
Szył bajki z muślinu.
I z mgiełki, i z rosy,
i z kropli bursztynu.
Szył bajki z jedwabiu.
Szył bajki z muślinu.
I z mgiełki, i z rosy,
i z kropli bursztynu.
Za górą, za rzeką, na samym końcu świata,
gdzie prawda i magia ze sobą się przeplata,
żył krawiec, co znany ze swego fachu był,
bo bajki niezwykłe dzieciom szył.
Szył bajki o kotach
I smokach, i wróżkach.
A dzieci wkładały je idąc do łóżka.
I w mig zasypiały.
Na raz, dwa i…trzy!
Bo w bajkach od krawca najsmaczniej się śpi.
I w mig zasypiały.
Na raz, dwa i…trzy!
Bo w bajkach od krawca najsmaczniej się śpi.
Za górą, za rzeką, na samym końcu świata,
gdzie prawda i magia ze sobą się przeplata,
żył krawiec, co znany ze swego fachu był,
bo bajki niezwykłe dzieciom szył,
bo bajki niezwykłe dzieciom szył.
Pytania do tekstu piosenki:
– Z jakich materiałów krawiec szył bajki?
– O czym one były?
– Czy krawiec naprawdę wymyśla bajki?
– Czym naprawdę zajmuje się krawiec?
– Kto wymyśla bajki?
– Kiedy Ty najchętniej sięgasz po książkę?
– Jaka jest Twoja ulubiona bajka?
5. „Książkowe memory” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy na dywanie odwrócone karty obrazkowe przedstawiające kolejne etapy powstania książek (ilustracje z ćwiczenia nr 1) i napisy do nich (z ćwiczenia nr 2). Dzieci odkrywa po jednej karcie i jednym napisie – na zasadzie memory. Dziecko, odkrywając obrazek, nazywa go. Gdy wszystkie obrazki i podpisy zostaną ze sobą dobrane, układamy je według etapów powstawania książki.
Zachęcamy do wspólnej zabawy z dzieckiem 🙂
Przygotowujemy kartoniki z cyframi od 1 do 10 (lub więcej, w zależności od umiejętności dziecka).
6. „Numerki” – zabawa matematyczna – dajemy dziecku książkę, dowolnego rodzaju, ważne, by posiadała numerację stron. Prosimy, by ją otworzyło i przyjrzało się, co znajduję się na dole każdej strony i do czego służy. Tłumaczymy, że są to numery stron, które pozwalają odnaleźć dane miejsce w książce. Prosimy, dziecko, by otworzyło np. na stronie 5. Jednocześnie pokazujemy kartoniki z tą cyfrą. Następnie zadajemy różne pytania, a dziecko przekłada kartki, by znaleźć na nie odpowiedź np.:
- Ile kartek trzeba przerzucić, by znaleźć się na stronie 7?
- Jaki numer ma strona przed stroną 5?
- Jaki numer będzie miała strona, gdy przerzucimy trzy kartki do przodu?
- Jaki numer będzie miała strona, gdy cofniemy się o dwie kartki?
- Jaki numer ma strona obok strony 5?
- O ile stron musimy się cofnąć, by znaleźć się na stronie 2?
7. „Przesuń się o…” – zabawa ruchowo-matematyczna – włączamy dowolny utwór muzyki klasycznej np. „Trasch Polka” (https://www.youtube.com/watch?v=PgNxD-4cu9w), a dziecko porusza się swobodnie. Na przerwę w muzyce, wydajemy polecenie, po którego wykonaniu oraz po włączeniu ponownie muzyki, dziecko biega dalej. Zabawę powtarzamy 5-6 razy.
Przykładowe polecenia:
- Przesuń się o 2 kroki do przodu
- Cofnij się o 4 kroki
- Przesuń się o 5 podskoków do przodu
- Cofnij się o 1 skok
- Przesuń się do przodu o 7 małych kroczków
Przygotowujemy książki w różnych rozmiarach
8. „Badacze książek” – zabawa dydaktyczna – mówimy dziecku, że za chwilę zamieni się w badacza książek. Pytamy, czy dziecko wie, czym zajmuje się badacz. Tłumaczymy, że jest to osoba, która chce się o czymś jak najwięcej dowiedzieć i na różne sposoby to sprawdza. Mówimy dziecku, że za pomocą potrzebnych narzędzi (np. centymetr, linijka, waga sznurek – przedmioty dostępne w domu), będziemy sprawdzać, która książka jest:
- najdłuższa, a która najkrótsza,
- najcięższa, a która najlżejsza,
- najgrubsza, a która najcieńsza.
9. „Na opak” – zabawa ruchowa – dziecko udaje pojazd. Wydajemy polecenia i gramy na dowolnym instrumencie lub wystukujemy rytm np. uderzając kredką o stół, a zadaniem dziecka jest poruszać się przeciwnie do wskazówek, np.:
- pojazd rusza do przodu – dziecko jadzie do tyłu
- pojazd skręca w prawo – dziecko skręca w lewo
- pojazd cofa– dziecko jedzie do przodu
- pojazd przyspiesza – dziecko zwalnia
- pojazd zbliża się na miejsce i zwalnia – dziecko przyspiesza
- pojazd jedzie dalej – dziecko zatrzymuje się.
10. „Prima Aprilis” – słuchanie wiersza „Prima Aprilis” J. Brzechwy. Zaznaczamy, aby dziecko szczególnie wytężyło słuch, gdyż treść wiersza będzie potrzebna do kolejnego zadania.
„Prima Aprilis” J. Brzechwa
Wiecie, co było pierwszego kwietnia?
Kokoszce wyrósł wielbłądzi garb,
w niebie fruwała krowa stuletnia,
a na topoli świergotał karp.
Żyrafa miała króciutką szyję,
Lwią grzywą groźnie potrząsał paw,
Wilk do jagnięcia wołał: „Niech żyje!”,
A zając przebył ocean wpław.
Tygrys przed myszą uciekał z trwogi,
Wieloryb słonia ciągnął za czub,
Kotu wyrosły jelenie rogi,
A baranowi – bociani dziób.
Niedźwiedź miał ptasie skrzydła po bokach,
Krokodyl stłukł się i krzyknął: „Brzdęk!”
„Prima aprilis!” – wołała foka,
A hipopotam ze śmiechu pękł.
Pytania do tekstu:
Jaki dzień został przedstawiony w wierszu?
Co działo się z poszczególnymi zwierzętami?
Czy to wszystko wydarzyło się naprawdę?
Czy można pęknąć ze śmiechu? Co to oznacza?
11. „Zwariowane zwierzęta” – wykonanie pracy plastycznej – pytamy dziecko, co stało się ze zwierzętami w wierszu. Następnie zadaniem dziecka będzie zilustrowanie wiersza – namalowanie jednego wybranego zwierzęcia opisanego w tekście np. kokoszkę z wielbłądzim garbem czy pawia z lwią grzywą. Dla ułatwienia ponownie czytamy wiersz.
Zachęcamy do wysyłania prac na maila 🙂
12. „Moja ulubiona książka” – zachęcamy dziecko, aby opowiedziało o swojej ulubionej książce.
Pytania pomocnicze:
O czym jest ta książka?
Kto jest jej bohaterem?
Czy jest wesoła, czy raczej smutna?
Dlaczego jest to Twoja ulubiona książka?
13. „Ptaki” – zabawa ruchowa – prezentujemy ruchy, które będą odpowiadały poszczególnym ptakom. Następnie gramy na dowolnym instrumencie lub wystukujemy rytm, a dziecko porusza się naśladując ptaki, których nazwę wypowiemy:
- bocian (wysokie unoszenie kolan i robienie dzioba z rąk)
- wróbel (podskoki)
- kaczka (złapanie się za kostki)
- orzeł (bieganie z rozłożonymi ramionami)
14. „Skąd się bierze papier?” – pogadanka i oglądanie filmu. Trzymamy w ręku kartkę białego papieru. Pokazując kartkę dziecku pytamy: „Co to jest?”. „Jak myślisz jak powstaje papier?” – dajemy dziecku chwilkę czasu na zastanowienie się i udzielenie odpowiedzi. Następnie włączamy film (dostępny https://www.youtube.com/watchv=xdfpRSZVgFI lub
https://papierowydizajn.pl/mamo-skad-sie-bierze-papier/ ), który pokazuje proces powstania papieru i prosimy, by dziecko zapamiętało jak najwięcej szczegółów. Po obejrzeniu filmu rozmawiamy z dzieckiem na temat treści filmu i doświadczeń własnych:
– z czego powstaje papier?;
– co dzieje się z drewnem w produkcji papieru?;
– jak możemy oszczędzać papier?
Następnie podsumowujemy informuje, że papier możemy oszczędzać poprzez drukowanie tylko tego, co nam naprawdę potrzebne i drukowanie oraz rysowanie na obu stronach kartki, nie wyrzucanie niezapisanych w całości kartek, ale korzystanie z ich czystych elementów. Natomiast stary papier czy gazety możemy oddać w specjalne miejsca, tzw. skupy makulatury, które pozwolą na ich powtórne użycie. Pokazujemy różne rodzaje papieru i je porównujemy (np. kartka z bloku technicznego, rysunkowego, karton, gazeta, magazyn). Tłumaczymy, że zależy to od procesu powstawania papieru oraz dodanych barwników.
15. „Jak powstaje papier?” – układanie historyjki obrazkowej – rozkładamy karty historyjki obrazkowej „Jak powstaje papier?”: https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/JakPowstajePapier.pdf . Następnie prosimy, aby dziecko opisało co widzi na poszczególnych obrazkach i próbuje ułożyć je w odpowiedniej kolejności.
16. „Gimnastyka dla Smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- „Przeskocz kartę” – dziecko kładzie przed sobą kartkę na dywanie. Następnie wykonuje zadania zgodnie z poleceniami np. „Przeskocz kartkę obunóż”, „Stań na prawej nodze i przeskocz kartkę”/”Stań na lewej nodze za kartką” itd.
- „Połóż kartkę po prawej/lewej stronie”- dziecko w siadzie skrzyżnym z prostymi plecami trzyma kartkę w rękach wyprostowanych nad głową. Robią skłony w bok – kładąc kartkę na podłogę – raz w prawo, raz w lewo. Zabawę prowadzimy 6-krotnie.
- „Książka na głowie” – dzieci bierze książkę, którą kładzie sobie na głowie i stara się utrzymać ją w tej pozycji, podczas, gdy rodzic wydaje kolejno polecenia np.: „Obracamy się/tańczymy/chodzimy bokiem/kucamy/chodzimy do tyłu” itd. Jeżeli dziecku spadnie książka, podnosi ją i ćwiczy dalej.
- „W księgarni” – dziecko kładzie się na boku na dywanie. Na hasło: „Książki się otwierają” – przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi; „Kartki się przewracają” – klaszcze w dłonie; „Książki się zamykają” – dziecko powraca do pozycji wyjściowej; „Książki stoją na regale” – dziecko przechodzi do stania na baczność. Zabawę prowadzimy 4-6-krotnie.
Karty pracy: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/02/KsiazkoweKartyPracy.pdf
Źródło: www.przedszkouczek.pl