1. „Od autora do czytelnika” – oglądanie filmu i rozmowa – prosimy dziecko, by podało swoje pomysły na temat, jak powstaje książka. Następnie sprawdzamy te przypuszczenia oglądając film „Jak powstaje książka?. Po obejrzeniu filmu rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające poszczególne etapy powstawania książki. Prosimy dziecko, aby ułożyło je w odpowiedniej kolejności, jednocześnie opisując, co się na nich znajduje.
Ilustracje do pobrania tutaj:
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/02/OdAutoraDo.pdf
2. „Przesuń się o…” – zabawa ruchowo-matematyczna – włączamy dowolny utwór muzyki klasycznej np. „Trasch Polka” (https://www.youtube.com/watch?v=PgNxD-4cu9w), a dziecko porusza się swobodnie. Na przerwę w muzyce, wydajemy polecenie, po którego wykonaniu oraz po włączeniu ponownie muzyki, dziecko biega dalej. Zabawę powtarzamy 5-6 razy.
Przykładowe polecenia:
- Przesuń się o 2 kroki do przodu
- Cofnij się o 4 kroki
- Przesuń się o 5 podskoków do przodu
- Cofnij się o 1 skok
- Przesuń się do przodu o 4 małe kroczki
3. „Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato” – osłuchanie z piosenką. Zadaniem dziecka jest klasnąć w ręce, gdy usłyszy słowa „książka”, „w książkach” lub „książeczki”. W kolejnych powtórkach możemy wykonywać gesty zgodnie ze słowami piosenki.
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=z_Qjzkd92Y4
„Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato”
Chociaż czeka już na mnie zaspana poduszka, (przykładanie złożonych dłoni do policzka)
Chociaż misiek zmęczony ziewa ziewa jak smok. (naśladowanie ziewania)
To codziennie wieczorem zanim pójdę do łóżka,
Zanim powiem dobranoc biorę książkę do rąk. (rozkładanie dłoni naśladujące trzymanie książki)
Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo, bo w książkach tak wiele się dzieje. (złapanie się za ręce i chodzenie wkoło)
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam to to zawsze się śmieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam to to zawsze się śmieje.
Chociaż mieszka na półce cała masa zabawek, (wskazywanie zabawek na półkach)
Chociaż zajęć tysiące proponuje mi brat. (kilkakrotne pokazywanie wszystkich palców dłoni)
Biorę z półki książeczki, (rozkładanie dłoni naśladujące trzymanie książki)
Na dywanie się kładę, (położenie się na dywanie)
Godzinami oglądam i powtarzam wciąż tak: (naśladowanie przeglądania książki)
Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo, bo w książkach tak wiele się dzieje. (złapanie się za ręce i chodzenie wkoło)
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam to to zawsze się śmieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam to to zawsze się śmieje.
Przygotowujemy kartoniki z cyframi od 1 do 6 (lub więcej, w zależności od umiejętności dziecka).
4. „Numerki” – zabawa matematyczna – dajemy dziecku książkę, dowolnego rodzaju, ważne, by posiadała numerację stron. Prosimy, by ją otworzyło i przyjrzało się, co znajduję się na dole każdej strony i do czego służy. Tłumaczymy, że są to numery stron, które pozwalają odnaleźć dane miejsce w książce. Prosimy, dziecko, by otworzyło np. na stronie 2. Jednocześnie pokazujemy kartoniki z tą cyfrą. Następnie zadajemy różne pytania, a dziecko przekłada kartki, by znaleźć na nie odpowiedź np.:
- Jaki numer będzie miała strona, gdy przerzucimy kartkę do przodu?
- Jaki numer będzie miała strona, gdy cofniemy się o jedną kartę?
- Jaki numer ma strona obok strony 2?
- Ile kartek musimy przerzucić, by znaleźć się na stronie 4?
Przygotowujemy książki w różnych rozmiarach
5. „Badacze książek” – zabawa dydaktyczna – mówimy dziecku, że za chwilę zamieni się w badacza książek. Pytamy, czy dziecko wie, czym zajmuje się badacz. Tłumaczymy, że jest to osoba, która chce się o czymś jak najwięcej dowiedzieć i na różne sposoby to sprawdza. Mówimy dziecku, że za pomocą potrzebnych narzędzi (np. centymetr, linijka, waga sznurek – przedmioty dostępne w domu), będziemy sprawdzać, która książka jest:
- najdłuższa, a która najkrótsza,
- najcięższa, a która najlżejsza,
- najgrubsza, a która najcieńsza.
6. „Równowaga” – zabawa ruchowa – dziecko kładzie książkię na głowie i porusza się w rytmie piosenki „Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato”. Na przerwę w muzyce próbuje ustać na jednej nodze, utrzymując na głowie książkę. Po włączeniu muzyki wraca do marszu. Zabawę powtarzamy 6 razy, możemy wskazywać nogę, na której dziecko ma stanąć.
7. „Skąd się bierze papier?” – pogadanka i oglądanie filmu. Trzymamy w ręku kartkę białego papieru. Pokazując kartkę dziecku pytamy: „Co to jest?”. „Jak myślisz jak powstaje papier?” – dajemy dziecku chwilkę czasu na zastanowienie się i udzielenie odpowiedzi. Następnie włączamy film (dostępny https://www.youtube.com/watch?v=xdfpRSZVgFI lub https://papierowydizajn.pl/mamo-skad-sie-bierze-papier/ ), który pokazuje proces powstania papieru i prosimy, by dziecko zapamiętało jak najwięcej szczegółów. Po obejrzeniu filmu rozmawiamy z dzieckiem na temat treści filmu i doświadczeń własnych:
– z czego powstaje papier?;
– co dzieje się z drewnem w produkcji papieru?;
– jak możemy oszczędzać papier?
Następnie podsumowujemy informuje, że papier możemy oszczędzać poprzez drukowanie tylko tego, co nam naprawdę potrzebne i drukowanie oraz rysowanie na obu stronach kartki, nie wyrzucanie niezapisanych w całości kartek, ale korzystanie z ich czystych elementów. Natomiast stary papier czy gazety możemy oddać w specjalne miejsca, tzw. skupy makulatury, które pozwolą na ich powtórne użycie. Pokazujemy różne rodzaje papieru i je porównujemy (np. kartka z bloku technicznego, rysunkowego, karton, gazeta, magazyn). Tłumaczymy, że zależy to od procesu powstawania papieru oraz dodanych barwników.
8. „Od drzewa do papieru” – wykonanie karty pracy – pokazujemy i omawiamy z dzieckiem, jak należy wykonać zadanie (w ramkach rysujemy kropeczki zgodnie z kolejnością etapów powstawania papieru tzn. pierwszy etap – jedna kropeczka, drugi – dwie, trzeci – trzy i ostatni – cztery).
9. „Gimnastyka dla Smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- „Przeskocz kartę” – dziecko kładzie przed sobą kartkę na dywanie. Następnie wykonuje zadania zgodnie z poleceniami np. „Przeskocz kartkę obunóż”, „Stań na prawej nodze i przeskocz kartkę”/”Stań na lewej nodze za kartką” itd.
- „Połóż kartkę po prawej/lewej stronie”- dziecko w siadzie skrzyżnym z prostymi plecami trzyma kartkę w rękach wyprostowanych nad głową. Robią skłony w bok – kładąc kartkę na podłogę – raz w prawo, raz w lewo. Zabawę prowadzimy 6-krotnie.
- „Książka na głowie” – dzieci bierze książkę, którą kładzie sobie na głowie i stara się utrzymać ją w tej pozycji, podczas, gdy rodzic wydaje kolejno polecenia np.: „Obracamy się/tańczymy/chodzimy bokiem/kucamy/chodzimy do tyłu” itd. Jeżeli dziecku spadnie książka, podnosi ją i ćwiczy dalej.
- „W księgarni” – dziecko kładzie się na boku na dywanie. Na hasło: „Książki się otwierają” – przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi; „Kartki się przewracają” – klaszcze w dłonie; „Książki się zamykają” – dziecko powraca do pozycji wyjściowej; „Książki stoją na regale” – dziecko przechodzi do stania na baczność. Zabawę prowadzimy 4-6-krotnie.
Wykorzystane materiały pochodzą ze strony www.przedszkouczek.pl
10. „Zakładka do książki” – praca plastyczna.
Zachęcamy wszystkie dzieci do wykonania zakładki do książki według własnego pomysłu lub korzystając z poniższych propozycji:
Źródło: pinterest.com